Gå til innhold
Arkivverket

[#61126] Per Johannessen, gartner i Idd 1900


Gjest Knut H Nebell
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut H Nebell

Er det noen som har opplysninger om Gartner Per Johannesen med familie og eventuelle etterkommere? Her er dem registrert: FT 1900 Id [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f00117&gardpostnr=37&personpostnr=241&merk=241#ovre>LenkeHans hustru, Augusta Andersdatter, er søster til Rebecka som finnes her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Eva Tomter

Dette har du kanskje fra før: Per Johannesen, f. 1854 flytter til Ourød i Idd den 17.08.1883. Han kommer fra Ödskölt, Järbo. Samme dag flytter også Augusta Andersd fra Halden til Idd, hun kommer fra Färgelanda iflg basen Innflytta svensker til Østfold 1812-1920. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=21&filnamn=If01001812&gardpostnr=13638&personpostnr=13638&merk=13638#ovre>Lenke og Per:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Prøver med en lenke til scannede tinglysningsdokumenter Idd Marker Panteregister Maastad side 176 og 177 Nederst på side 177 fremkommer det opplysninger om datteren Anna gift med Hjalmar Berqvist. Kildeinformasjon: Gammel arkivreferanse: II 1, Sted: Idd og Marker sorenskriveri, Idd tinglag, Oppbevaringssted: SAO Merknader: Idd. Autorisert 01.11.1848. Permanent bildelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20080924180093.jpg>Lenke Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Sønn Ragnar Valther f.1910 Kildeinformasjon: Østfold fylke, Idd i Idd, Klokkerbok nr. II 2 (1907-1913), Fødte og døpte 1910, side 24. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut H Nebell

Hallo Eva og Solveig!Det jeg har om Per er at han er gift med Augusta, og har en datter, Anna Kristine.Det er nemmelig hvor det ble av Rebecka jeg ikke har klart å finne, derfor tenkte jeg det kunne la seg gjøre å spore henne via sin svoger. Det var bakgrunnen til hvorfor jeg la inn dette søket etter Per, og for å finne eventuelle etterkommere av Per og Augusta. Slik jeg har forstått det så har han drevet som selvstendig gartner (gartneri?) i Idd.Ved å finne etterkommere av Per og Augusta kunne det være mulig at disse har barn hvor Rebecka har vært fadder eller liknende. Tenkte hun kanskje hadde hatt kontakt med sin søster og svogerRebecka fikk en datter utenfor ekteskap mens hun bodde på Brødløs i Halden, og denne datteren ble konfirmert i Sarpsborg, men hvorfor datteren ble konfirmert i Sarpsborg vites ikke. Har ikke klart å finne hvor Rebecka tok veien, datteren kom til Ådalen i Buskerud, og ble etablert der.Har ført inn opplysningene jeg har fått her, men Rebecka er ikke nevnt i disse handlingene. De scannede tinglysningsdokumentene sliter jeg med å lese, så om hun er omtalt der er vel tvilsomt, får prøve å studere teksten litt senere.Valther og Ragnars eventuelle avkom er firmenning til nå levende person på Ringerike.En stor takk til dere to for disse opplysningene, veldig artig at etterlysningen jeg la inn for et år siden blir lest, og besvart. Hilsen Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Prøver å tolke. Protokoll side 177, litt modernisert: (skjøte) do fra Anders Johannesen til Pe(de)r Johannesen for Kr 2150,- dat. 6/3 ttl 4/4-1894. Utskrift av forlikskommisjonsprotokollen for Id, hvorved Petter Bramer forpliktes seg til å la Per Johannesen og etterkom. eiere benytte seg av veien Maastad - Tistedalen over Orød tgl 1/4-14 (se PR 19i)mot vedlikehold av vei. Attest dat 18/8 ttel 10/11-31 fra lensmannen i Idd viser at Pe(de)r Johannesen og Hustru Augusta er død og etterlot seg som eneste og myndig arving datteren Anna Kristine g.m. Hjalmar Bergqvist. 7/4 48 Overf. til grb. 25/7-46 utskiftelsesbev. meldt for Anna Bergqvist Så det kan virke som om Per Johannesen eide Maastad. De fikk bare den ene datteren og at begge er døde før 1931. Ser ikke noe til Rebecka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut H Nebell

Hei Eva!Takk for renskrivingen av dokumentet.Hvis Per var eier av Maastad så var det vel her han hadde gartneri ( drev som gartner). Det er vel broren han kjøper eiendommen av den 4/4-1894, eller det kan være en annen med samme navn som broren.Min lokalkunnskap er heller skral i det området, men er det noen som kan gi opplysning om hvordan Maastad ligger i forhold til Brødløs, så er jeg takknemmelig. Hilsen Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Prøver en lenke til kart som viser Brødløs i forhold til Tistedal Nede i høyre hjørne finner du Maastad og Orød LenkeIdag tar det ca 7-9 minutter med bil fra Maastad til Brødløs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Maastad (Måstad) lå under gården Aas i 1950 og det ser ut til at datteren Anna Bergqvist (med en sønn?) ennå holdt til der da [url="http://www.dokpro.uio.no/cgi-bin/stad/matr50>http://www.dokpro.uio.no/cgi-bin/stad/matr50 Søk Østfold - Idd - og søndre Aas.Maastad lå også under gården Aas i 1886 matrikkelen. Ingen 'kjente' navn på Maastad da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Litt langt opp til vår tid, men i en adressebok for 1969 Østfold, er det en Kåre Ragnar og Henry Bergqvist bosatt med adresse Måstad, da i Halden kommune.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut H Nebell

Hei Solveig og Liv!Takker for lokalkunnskapen, jeg har nå orientert meg i landskapet samt registrert botidspunkt på eiendommen.Ser det er flere med navnet Bergqvist i Halden distriktet, så muligheten er tilstede for å ringe og spørre om informasjon om nålevende etterkommere av Per og Augusta.Hilsen Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.