Gå til innhold
Arkivverket

[#61133] Hvor er Engebrekt August Gellein i 1865 og 1875


Gjest Trond Gellein Løkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Gellein Løkken

Jeg søker opplysninger om min tippoldefars bror, Engebrekt August Gellein. Problemet er at jeg ikke finner han eller hans kone Elisabeth Marie Kathenkamp under folketellingene 1865 og 1875. Han var født 1818 i Drøbak og døde i 1880 årene i Trondheim som fullmektig hos sorenskriveren. Men hvor var han og kona under folketellingene 1865 og 1875??Engebrekt August, eller bare August og hans kones familie var bosatt i Trøndelag.Jeg har forsøkt å søke på alle mulige varianter av Gellein (Gelein, Gellen og Gelleyn, Geleyn) men finner ikke denne familien. Gode tips og råd mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Er dette hans kone som i 1875 bor i Kristiania?Førenamn Enavn Fam. stillingCecilie?? Katterine Gelleyn Afdøde Foged Gelleins EnkeFødt Fødestad Bostatus1819 Holmestrand Kristiania

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Hvis dette er hans enke i 1875, må han jo være død før 1875. og hvis deres siste barn var Lars Andreas født i 1858, og han ikke finnes i 1865-tellingen, er han antagelig død i perioden 1858 - 1865.Da må du lete i de scannede kirkebøkene på det sted det du tror han bodde da han døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Gellein Løkken

Hans kone het Elisabeth Marie som jeg skrev i innledningen, så både Cecilie Kathrine og Lars andreas er henholdsvis sønn og enke etter fogd Sivert Gellein. Men det er en annen gren av familien. Det jeg lurer på er hvor i all verden Engebrekt August og kona Elisabeth Marie bafant seg under folketellingene 1865 og 1875. Jeg finner dem ikke i emigrasjonslistene, og jeg vet bostedsadressen ved deres død, som var bygården i Repslagerveita som Gelleinfamilien eide i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Gellein Løkken

Har tenkt tanken på adressebøkene, men de begynner først i 1888, etter at både Engebrekt August og Elisabeth Marie er døde.Problemet mitt er at jeg ikke finner dem i folketellingene, 1865 dekker jo hele landet, mens 1875-tellingen ikke er fullstendig.Jeg sitter ikke ved min egen maskin nå, men ved vielsen i 1853 i Trondheim domkirke var Engebrekt August konstituert lensmann i Sundalen, mens Elisabeth Marie bodde hjemme hor foreldrene i Trondheim.Jeg har funnet ut at han var i Sundalen til slutten av 1850 årene, men etter det slutter alle spor, før jeg finner dem som døde i Trondheim; hun 1881 og han 1884. Da er bostedet deres Repslagerveiten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ja, jeg klarer heller ikke å finne dem i disse tellingene. Kan de ha vært en tur i utlandet, f.eks. USA eller Sverige ?Det finnes kansje bygdebok for Sundalen ?, er selv ikke sikker på om det er i Nord-Trøndelag eller i Møre og Romsdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Jeg var såvidt innom DIS-treff, og fant denne Engebrekt August Gellein.Engebrekt August Carlsen Gellein f.1870 Surnadal, Møre og Romsdal ; d.1899 Trondheim, Sør-Trøndelag ; f.1870 Ranes, Møre og Romsdal;Hvis det er din mann, skal han ifølge dette ha bodd rundt 1870 i Surnadal og Ranes, steder jeg imidlertid ikke kjenner noe særlig til mht. ev. bygdebøker.Du finner navn og epostadr. på den som har lagt inn dette på DIS sin webside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Gellein Løkken

Dette er brorsønnen til den Engebrekt August Gellein jeg leter etter. Det blir forvirring med oppkalling innen slekta :)Men sporet om at de kanskje ver utenlands kan kanskje være verdt å følge opp. Skal undersøke utflytterlistene i Sunndalen og Domsognet i Trondheim.Vet du om en lignenede side der man kan søke i evt folketellinger i Sverige? Har søkt på emigrantlistene til USA, men finner ikke ekteparet der.Har du noen mulighet for å søke på noen folketellinger i USA mellom 1860 og 1880? I tilfelle de var en tur over der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Jeg finner dem ikke i USA.På tema 52189 her i Digitalarkivet er det en god svarservice på oppslag for Sverige.Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Trond Gellein Løkken

HeiJeg løfter frem denne problemstillingen en gang til og håper noen kan hjelpe meg litt videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Svein Erik Sæther

Engebret August er døpt i Drøbak i Mai 1817 En bror Anders Julius er døpt Okt. 1819 Ref Min.bok Drøbak 1816-Mulig han har skiftet navn etter sin far Ole - 'Olesøn-Olsen ' Den informasjon som finnes om Engebret August Gellein gjelder ham som er født i 1870. Du må muligens tilbake til Drøbak å sjekke hvordan far skrev sitt etternavn også ved Engebreths konfirmasjon. Mulig han også tok et etternavn fra et stedsnavn hvor de bodde i Drøbak - ikke uvanlig. Mulig han aldrig benyttet etternavnet Gellein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.