Gå til innhold
Arkivverket

[#61135] N. Nordby Vestfold


Gjest Hanne-H. Ihlen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne-H. Ihlen

Hei, ser etter mine tipp x 5 oldeforeldre Ole Pedersen og Ingeborg Thorbjørnsdatter, som var foreldre til min tipp x 4 Peder Olsen f. 1702 på Nordby, Lardal i Vestfold. Jeg har ingen opplysninger om disse to annet enn navn. Tar i mot alt! mvh. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne-H. Ihlen

Hei Gunn, ja det stemmer, dette er familien min, men jeg kommer ikke lenger enn dette skjønner du. Skulle nok hatt bygdeboken ja, men kommer meg ikke ut pr.tiden. mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

På Dis-treff har en del levert slektsdata om Ole Pedersen og Ingeborg Thorbjørnsdatter.Sitat: Ole Pedersen d. 1743, Hem. 1694-1698 Vassaas, Vestfold. Hustru : Ingeborg Thorbjærnsdtr. f. 1663 Komnes, Buskerud. 1694-1698 Hof. d. Lardal 1719Nevte barn : Hans Olsen f. 1694, Vassaas, d. 1762 RamnesMarte olsdatter f. 1698 d. 1743 HofOle Pedersen er også nevnt g. også med Agathe Olsdatter.Alle disse opplysninger må nok sjekkes nøye i kilder.Mulig det finnes skifter fra denne tiden som kan hjelpe deg her.Håper noen av folkene her kan hjelpe deg med oppslag i BYGDEBØKER.Her var nevnt flere navn som Vassaas , Hem og Nordby.Håper det står noe om denne slekta di der.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne-H. Ihlen

Takk skal du ha, det var nye opplysninger for meg. Det kom endel nye stedsnavn og mennesker - kjempe fint. Skal undersøke det jeg kan, og håper noen kan slå opp for meg meg da vet du! mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er en del litteratur om disse gårdene som er nevnt: LenkeMulig du kan få fjernlånt de bøkene du trenger til ditt lokale bibliotek?Lykke til med letingen i alle fall.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Skjelland

Litt fra Lardal bygdebok, bind III, Nordre Nordby:Ole Pedersen Solberg ca. 1728-43. Han kom fra Komnes i Sandsvær til Nordre Solberg i Vassås (Hof), hvor han er oppført som bruker til 1733.Han var sønn av Peder Kårtvet i Fiskum og h. Marte Olsd.Gift 1. g. m. Ingeborg Torbjørnsd. Reine i Sandsvær.Gift 2.g. 1720 med Ingeborg Rasmusd. og 3.g. ca. 1728 med Agatha Olsd., enke etter foregående eier på Nordre Nordby, Halvor Rasmussen.I 1. ekteskap hadde han barna Hans, bodde på Kaape i Ramnes, Marte f. ca. 1698, g.m. korporal Anders Larsen, overtok Nordre Solberg, og Peder f. ca. 1703, bodde på Grønseth i Hof.Ole Pedersen døde på Nordby 1743, 81 år gml. Agatha Olsd. døde 64 år gml. I 1746.Mvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne-H. Ihlen

Tusen takk for oppslaget, dette var meget bra, nå kom jeg et skritt lenger på anerekka gitt. Jeg tror jeg må fjern låne bygdebøker og se om det finnes mere slekt på disse trakter., Så han var gift hele 3 ganger! Enda flere stedsnavn dukket opp også. mvh. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.