Gå til innhold
Arkivverket

[#61137] Helene Sønderborg gm prest Ole Lie, Bud, Nordmøre, n. 1801.


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

I 1801 finner vi Helene Sønderborg gm sogneprest Ole Lie, Bud, Nordmøre, LenkeHun skal være f ca 1727, han et år yngre.Er det noen som har kunnskap om dette ekteparet?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John H. Aarønes

Ole Lie var sogneprest i Bud i Romsdal fra 1785 til 1804. Før han ble sogneprest i Bud, hadde han vært kapellan i Støren i 23 år. Han vart gravlagt under kirkens sakresti 8/10 1804, 75 år gammel. Seinare vart han gravlagt utanfor kyrkja.Han er nemnt i Molde skifteprt. 2 p. 4 : 1786 15/5 Aauktion i Mdme. Langes Bo paa Molde, hvor Hr. Lie kjøber - i samme Bo fordrer Sognepresten i Boe Hr. Ole Lie - Grundleie af Boets Huse i Bo for 1785-1786, hvert Aar 1 Rdlr.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei John og tusen takk. Det betyr at Helene skal ha dødd i Trh mellom 1804, Oles død, og 1817, da hun er ca 90 år.Skulle gjerne visst hvem hun er datter av...Se av lenken at Ole var f i Oslo. Kanskje hun også er f der ca 1727. Der var i hvertfall to brødre Sønderborg der på 1720-tallet. Vi får se om det kan dukke opp noe.Denne tråden har tilknytning til slektsboken etter Peder Rasmussen og Elin Nilsdatter i Strandebarm. Det jeg da prøver å finne ut er om Helen kan være deres tippoldebarn:Hr Peder Rasmussen & Elin Nilsdatter - Hr Hans Pedersen & Anne Jensdtr Loss - Ellen Hansdatter & Peder Pedersen Sønderborg. Det er de sistes barnabrn jeg nå prøver å kartlegge. Men noen av deres sønner, Jens, Peder, Hans og Nils har det vært vanskelig å finne igjen grunnet flyttin til Oslo og Danmark/København.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nei, Maren må vel i tilfelle være en søster av Erasmus, eller at der er stor aldersforskjell. Ser at Erasmus og Anna Gerhardsdatter får barn langt opp på 1720-tallet.Nå har jeg leitet etter dødsfallet til Nils Sønderborg, som burde være mellom 1733 og 1738, men jeg finner det ikke. I 1733 opplyses det i et skifte i Bergen etter hans grandtante, at han bor i Christiania. I 1738 er Maren enke i Christiania. Men det kan jo være at man i Bergen ikke visste at han kanskje allerede var død. Jeg finner imidlertid ikke flere døpte barn enn Helene i 1726. Vielsen til Nils og Maren Gunnerus er også i 1726. De kan vel umulig ha hørt til et annet prestegjeld da de bodde i Grensen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagfinn Refseth

Dom. p. Circumc. Xsti (søndag etter nyttårsdag). Hr. Lies D. Johanne Ernstine. Sp. Niels Rogstad, Henrik Frøset, Ingbrigt Øyen, Jomfr(?) Sønderborg, Beret Frøset, Else Rogstad.Johanne Ernestine ble forøvrig konfirmert i Støren i 1781, 13 år gammel: Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tusen takk.Det tyder vel da på at Helene Sønderborg, gm Ole Lie, kan ha hatt en ugift søster i 1768.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Prøver meg litt mer i denne tråden;Jeg tror jeg nå har oversikt over Hr Ole Lie og Helene Nilsdatter Sønderborgs to døtre; Marie Margrethe 15.9.1765 i Støren - † 9.11.1784 i Bud Johanne Ernstine 3.1.1768 i Støren - † 1842 i Trondhjem, men HVOR og NÅR? gm 1) Hans el. Henrik Bernhof Øvre - † 1803 i Trondhjem (?), men NÅR VAR HAN FØDT OG HVOR? Herkomst? Yrke? gm 2) Hans Menne - † 1847 i Trondhjem (?), men NÅR VAR HAN FØDT og HVOR? Herkomst? Yrke? Var der barn i noen av Johanne Ernstine Lies ekteskap? Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk Berit. Ja, det er fra den kilden jeg har funnet ut hva som skjedde med de to døtrene til Hr Lie og hans hustru. Jeg har også funnet Johanne Ernestine i 1801 i Trondhjem sammen med sin 1. ektemann, men det fremgår ikke der om de kan ha hatt noen barn. Hun var vel fortsatt fruktbar da hun inngikk nytt ekteskap med Hens Menne. Det er jo hvor jeg evt kan lete etter vielser og dåpshandlinger for henne, og det må vel bli i Trondhjem, tenker jeg. Også dødsfallet til mor Helene er jeg interessert i å finne.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.