Gå til innhold
Arkivverket

[#61145] Jeg kommer ikke videre med dette.


Gjest Bjørn Grønhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Grønhaug

Jeg søker opplysninger om Anna Andreasdtr. f. 23 mai 1862, Aksane, Hyllestad i Sogn og Fjordane. Jeg vet ikke om hun var gift, men hun har en datter (Margit?). Jeg har et bilde av Anna med datteren Margit og hennes familie, en mann, en jente og en gutt. De bodde trolig på Lillehammer. Anna`s foreldre er Andreas Gjertsen og Siri (Sigrid) Gjerdtr. Askvoll i Sogn og Fjordane. mvhBjørn Grønhaug

bilete5267.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Eneste Anna Andreasdatter jeg finner i Hyllestad i 1865 er denne jenta? LenkeHun er pleiebarn her,men ingen flere opplysninger.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Og her er da vel Annas foreldre i 1900: LenkeFinner ikke Anna i 1900-tellingen på Lillehammer?Men skal lete litt. Om hun ble gift så bruker hun vel mannens etternavn i 19oo-tellingen. Da er det ikke lett å spore henne opp. Det må bli å søke fornavn, fødselsår og sted?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om Anna Andreasen fortsatt befinner seg i Hyllestad i 1900-tellingen, om dette ikke er rett dame, så er en navnsøster født i Hyllestad ca samme år? LenkeHeller ikke en datter Marit finner jeg hos moren i 1900 tellingen. Hun er vel muligens født tidligere?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Trønnes

I 1900-tellinga står det en Nils Nilsen, sønn !? Jeg fant hans dåp LenkeAltså er han Anna`s sønn. Skal prøve å finne hans konfirmasjonen også.Tordis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexandra M. Ringnes

Hei Tordis, jeg får ikke frem lenkene til nils' dåp og konfirmasjon, har du glemt permanent sidelenke?mvh Alexandra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Grønhaug

Jeg tror ikke Nils er hennes sønn, da jeg ikke har hørt at hun har noen sønner. Min mor vet bare om en datter som hun mener het Margit. Anna kan ha brukt Hovland til etternavn. Jeg har et bilde til av henne hvor det står Anna Hovland 72 år, Mathias tante i Holmedal. Jeg er også usikker på om hun var gift.

bilete5270.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Grønhaug

Margit sin datter på Lillehammer, konfirmasjonbilde. Hennes navn er også usikkert, kanskje Sigrid?

bilete5272.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg prøver å legge inn lenken til Nils Nilsens barndåp her: LenkeDet står ganske tydelig at Nils var uægte barn av gardmanssøn? Nils Iversen , Kvale og pigen Anne Andersdatter. ( hennes færste leiermaal?)Det er også mulig å lese faddernavn her. Under anmerkninger står af Barnemoder?Da har nok den samme Anna hatt en ukjent sønn også, ser det ut til.Mulig å finne far til Nils i folketellingen ?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Eneste Nils Nilsen som passer med ca.født 1875 ( følge dåp) er denne mannen i området? LenkeHan er da mye ynge enn tjenestepigen Anne Andreasdatter f. 1862. ( Ser ut til å være en famlietragedie som avsløres her?)(Kan hende det er derfor dette ikke har kommet fram før?)Det står et par opplysninger i rubrikken med foreldre ved dåpen til Nils, som jeg håper noen kan tyde.For meg ser det ut til at både Anne og Nils har arbeidet på Kvale i dette tidsrom?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Finner ingen gård med navn bare Kvale i 1900-tellingen.På denne plassen bor en Iver som muligens da kan være far av Nils Iversn , men det blir vel bare spekulasjoner?LenkeSkulle ikke undre meg om jeg har funnet Anne Andreasdatter som tjenestejente i 1900 se innlegg nr 6.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger til konfirmasjonen til Nils Nilsen i 1907 også her.Det viser tydelig foreldres navn: Nils Iversen Kvale,og Anna Andreasdatter , pige.Lenkese nr.9 v. side i kirkeboka.Mvh. Gunn.Mulig at mor Anna Andreasdatter har fått en datter men en annen far, og at hun da har flyttet til Lillehammerområdet etter 1900?Anna var altså 38 år i 1900, så ville tro at datter Marit bør være født i løpet av de neste 10 år.Har prøvd å lete i utflytterlister men ikke greid å finne noe av interesse der, dessverre.Kan det være at denne Nils Nilsens far, Nils Iversen har måttet betale understøttelse for sin uægte sønn. Er det mulig å finne one om dette i arkiv tro?Hva med skifte etter Anne?Mvh. GunnMvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Grønhaug

Tusen takk for hjelpen så langt. Innlegg nr. 3 og 5 er ihvertfall helt korrekte. Innlegg nr. 6 har jeg også havnet på. Resten virker jo også lovende.mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.