Gå til innhold
Arkivverket

[#61146] Tyding av dødsfall, Ole Jacobsen, Brunlanes, Vestfold, 1818


Gjest Sissel Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sissel Johnsen

Hei! Kan noen hjelpe meg med de opplysningene som står i forbindelse med Ole Jacobsens død 5.10.1818? (nr 23)LenkeSissel Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Weidling

Jeg har forstørret bildet for å prøve å lese dette, men det ser ut til at blekket er for lyst til at det blir tistrekkelig med kontraster til at jeg klarer å lese dette. Jeg vil anbefale deg å sende en mail til Statsarkivet i Kongsberg og spørre om de kan slå opp i originalprotokollen og sjekke.Beste hilsner fra Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

I klokkerboka (som du har lagt lenke til), leser jeg 'Død i Skoven under et Læsst Veed Brænde'. I kirkeboka står det om samme tilfelle: 'ihielslaget ved Ved Læss'.Så han døde nok i forbindelse med vedarbeid.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Godt gjort å tyde dette. Kan nok være med deg Else, i det som står i klokkerboka. Det som sto i kirkeboka ville jeg aldri klart å få noe ut av. Men årsaken er jo klar uansett. I bygdeboka for Brunlanes står det bare at han er 'ihjelslått', og det kan jo straks gi mer 'kriminelle' assosiasjoner. Men kan du også se i klokkerboka hva som står under 'stand, håndtering og oppholdsted.'? Det står nok 'Jacob Poulsen paa Næs', men det står noe under der også som jeg ikke kan tyde.Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Det ser ut som det står 'for tilhørende', men hvilken mening dette skulle ha, er jeg ikke sikker på!Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Ole Jacobsen var Jacob Poulsens sønn, så da kan det vel bety at han var 'tilhørende' Jacob Poulsen? Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.