Gå til innhold
Arkivverket

[#61150] USA: Nils Olsson Hersvik til USA i 1890 - Lagnad?


Gjest Gisle Hersvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Gisle Hersvik

Nils Olsson Hersvik, f. 13.7.1869 reiste 21 år gamal til USA i 1890 (Lenke).Eg skulle gjerne ha visst om kva tid han ankom USA, og kvar han er å finne ved dei ulike Census 1900-1930, og evt. andre oppføringar (militære), evt kone og barn, og kva tid han døde.Han var son til Ola Jonson (Wergeland) og Marie Elisabeth Olsdtr. (Hertzberg).MVH Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa Kjønigsen

Hei Gisle,Ifølge 'New York Passenger Lists, 1820-1957' ankom Nils 9.juni 1890 med skipet Servia. Han skal til Iowa.Vennlig hilsen,Lisa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Dette er det nærmeste jeg kommer noe som ligner på den Nils du søker, men den initial N gjør meg meget tvilende til at det er rett person. Denne karen hadde nok patronymet Nilsen eller lignende.1910 United States Federal CensusName: Nels N Harswick Age in 1910: 40 Estimated Birth Year: abt 1870 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Spouse's Name: Katharine Home in 1910: Fairbury, Jefferson, Nebraska Marital Status: Married Race: White Gender: Male Year of Immigration: 1890Household Members: Name Age Nels N Harswick 40 Katharine Harswick 28 - hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Takk til Lisa og Hanne Line.Dessverre kjenner eg ikkje til om det kan vere den rette Nels som er funnen i 1910, eg veit ikkje om Harswick er benytta som etternamn på folk frå Hersvik, men kanskje.Finnes det igjen i Census 1900, evt 1920 og 1930?Elles ser eg av SSDI at ein Einar f. 19 Nov 1907 og Harry Harswick f. 20 Jan 1906 finnes som skal vere fødd før 1910, er dei å finne i Census 1910-1930 (tenkte evt å sjekke om dei kan vere etterkommere).Elles finnes i SSDI ein Nels Harswick f. 7 Jan 1939.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

I Iowa State census for 1905 for området Germania i Iowa bor det en Nels Herswick. Iowa var staten han skulle til ifølge emigrasjonsopplysningene.Det er ingen andre opplysninger enn hans navn i denne tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

US census for 1920 har en Mrs. Harswick med samme alder som Katharine, og også født i Tyskland. Vedk. er gift, men bor som 'boarder' i Mitchell, Scotts Bluff, Nebraska. Yrket hennes er 'clerical'.Jeg glemte i si at ekteparet Harswick i 1910-tellingen hadde vært gift i 9 år og Katharine hadde født tre barnmen ingen levde i 1910.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Full klaff, Gisle! Edwin Z. Christeson, 33 år og single, er 'boarder' i samme hus som Mrs. Harswick i Mitchell, Scotts Bluff, Nebraska.De to har altså giftet seg en gang etter 1920.Artig, men vi har fremdeles ikke funnet Nils O. Hersvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

I 1930 er Edwin (43) og Katherine (48) flyttet til Denver, Colorado. Census forteller at de har vært gift i 8 år, og at Katherine var gift tidligere, som 18-åring i 1900. Dette kan stemme med at det var Nils N. Harswick hun da giftet seg med. Edwin er 'salesman' og Katharine 'manager, Apartment house'.Hennes immigrasjonsår er oppgitt til 1886, istedet for 1885, men det er samme dame som vi har funnet i 1910 og 1920.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Mange takk Kurt.Det betyr vel at Nils N. døydde mellom 1910 og 1920 i Nebraska. Og at dei 3 barna dei skal ha fått er fødde/døde i enten Iowa eller Nebraska. Men så var det å lokalisere dette.MVH Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

I 1920 er hun oppført som gift, dvs at hennes mann levde på tellingstidspunktet (12. juni 1920). Hvis hun var enke så ville det vært angitt.I 1930 er det oppgitt at hun har vært gift i 8 år.Så hennes første mann, Nels Harswick, døde i 1920-1922.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Det er en gård som heter Harsvik, Roan, Sør-Trøndelag...Denne Nils kan komme derfra.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Hei!Det ser ikkje ut til at Nils var et veldig populært navn i Roan/Bjørnør/Stoksund på den tida, finn kun ein som reiste ut (ref. KB) i den aktuelle perioden (1890):Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Roan i Bjørnør, Ministerialbok nr. 657A08 (1879-1893), Utflyttede 1890, side 227.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6498&idx_id=6498&uid=ny&idx_side=-230>LenkePermanent bildelenke: LenkeMen han er kalla Nils T. Wiik: Lenke så eg trur nok han kan ekskluderast.Finn også ein Ottar M. Harsvik som dreg i 1925: Lenke (frå Stoksund). Kan nokon sjekke hans innreise til USA for å sjå kvar han skulle? Ein annan mulig kandidat frå Bjørnør drar i 1887:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Jeg fant en Nils født i 1870 i Stoksund sokn, Bjørnør pr.gj., Sør-Trøndelag den 16. jan. og døpt 17. juli. Foreldre Nicolai Ellingsen og Karen Mortensdtr.Han kan tenkes å ha kalt seg Nils N. Harsvig, selv om gårdsnavnet Harsvig i ikke kan knyttes til familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Jeg fant en Nils født i 1870 i Stoksund sokn, Bjørnør pr.gj., Sør-Trøndelag den 16. jan. og døpt 17. juli. Foreldre Nicolai Ellingsen og Karen Mortensdtr.Han kan tenkes å ha kalt seg Nils N. Harsvig, selv om gårdsnavnet Harsvig i ikke kan knyttes til familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ja, jeg tror det må være den Nils N. Harswick som vi har funnet i USA i 1905 og i 1910, og som vi tror døde ca. 1920-22.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Nei vent litt, jeg glemte at immigrasjonsåret ikke stemmer. I census 1910 står det 1890, mens vi vet han ankom i 1887. Derimot vet vi at Nils O. Harsvig ankom i 1990.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Ja, det stemmer at immigrasjonsåret avviker så eg trur det er håp enno :-)Men kva med å finne eksakt dødsdato og stad for denne Nils N. Harswick (mellom 1920 og 1922, truleg i Nebraska) - er det mogeleg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Gisle Hersvik

Ref. denne debatten: LenkeNils O. Hersvik skal vere busatt i Fairbury, Nebraska då han (Nils Hertsvik) i 1924 får besøk av sin nevø Håkon Guttormsen aka Harry G. Harswick.Kan dette gi treff på rett Nils? Kanskje han vart skild (evt. er han ein annan)....MVH Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.