Gå til innhold
Arkivverket

[#61157] Jon Hågensen i Vang f ca 1799.


Gjest Mikkel Storsveen
 Del

Recommended Posts

Gjest Mikkel Storsveen

Jon Hågensen på Valum-eie f ca 1799 og Berte Eriksdatter fra Åker-eie f 8 nov 1797 giftet seg ca 1821 og fikk datteren Karen Jonsdatter på Lerhus-eie i 1822. Jeg ønsker hjelp til å finne Jon Hågensen.Finner ham ikke i 1801, så han var vel ikke fra Vang? Heller ikke Løten, Stange, Romedal, Nes, Elverum eller Trysil. Derimot finner jeg flere i passende alder i Åmot. Finner en som er 9 år på Tandsveen i Ringsaker. Han kan det også være!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Hei, her har du ekteskapet deres i Vang på Hedmark 27/9 1822. Han kalles da 27 år gammel (født ca. 1795). Her står det at begge to bare er oppholdende på hver sin gård, kanskje som tjenestefolk. De kan jo komme fra hvor som helst. [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070512930238.jpg>LenkeFolketellingen 1801 - Jon Hågensen:Du har en 2-åring på Løten LenkeDu har en 5-åring på Ottershaugen i Åmodt LenkeEn 6 åring på Sorknes i Åmodt som da er født 1795 LenkeEn 1-åring i Rendalen LenkeAngående Berte Eriksdatter, så har du en 7-åring i Vang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

I 1865-tellingen står det oppført et ektepar Joe Haagens. og Berthe Eriksd. under Sveen. Denne Joe er født i Aamodt, ikke umulig at dette er Jon.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

se også Lisbeth, født 18.08.1840, nr 174. Hun er mor til Johannes Christiansen, som er Jon's dattersønn, født 2.11.1863. Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Vang i Vang, Ministerialbok nr. 12 (1855-1870), Fødte og døpte 1864, side 111. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8841&idx_id=8841&uid=ny&idx_side=-112>Lenke Permanent bildelenke: LenkeKildeinformasjon: Hedmark fylke, Vang, Ministerialbok nr. 9 (1826-1841), Fødte og døpte 1841, side 176. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg vil tro at Jon hågensen og kone bodde på Sveen i 1865, men døde 29 okt 1969 på Lerfinsrud. Jeg har også notert at han er fra Åmot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Når ft 1865 sier at han er f i Åmot så er det fortsatt to alternativer. En på Ottershagen og en på Sorknes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mikkel Storsveen

Her var det mye velvillighet og takk for det.Både opplysninger i ft 1865 og kirkeboka da han døde tyder på at han er født i 1798. Altså kan man ut fra FS og ovenstående opplysninger ikke fastslå hvem han er om han er f i Åmot. Selvsagt kan han f. eks være født i Åmot og umiddelbart ha flyttet til f. eks Løten? Der finner man altså en toåring i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Obs!Enten er det feil lenke ellers er det noe annet galt. Når jeg klikker på lenken i innlegg (2) kommer jeg til Berg i Strøm ig ikke til Løten. Det er sikkert for langt fra Strøm til Vang til at Jon er fra Strøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Det har du helt rett i. Her er det nokk jeg som har fått surra sammen noe. Beklager det.Men her må det jo være veldig logisk. I 1865 står det at han er født i Åmodt denne Jon Hågensen. Så vet vi at vi har en 6 åring der i 1801 (født 1795) og at han er 27 år når han gifter seg i 1822 (født 1795). En og samme person.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.