Gå til innhold
Arkivverket

[#61158] Sogneprest Jørgen Jørgensen Harder, død 1686 og etterslekt.


Gjest Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Hei.Jeg finner lite om han i skriftlige kilder: ÅS bygdebok, kirkebøker. Det er langt tilbake i tid. Ifølge slektsbok så forstår jeg at en ane av meg er dattersønn av sognepresten. Det er vanskelig å skjønne om det er Marte Maria, født i Stokke eller hennes mann Friedrich som er dattersønn. Jeg heller til Marte Maria.Jeg prøver å finne ut om noen av sogneprestens døtre er min ane gjennom Marte Maria som jeg heller til/tror. Hvis en av dem er det, hvem er det? Jeg prøver også å finne ut om sogneprestens etterslekt.Sognepresten døde 1686 (står i digitale skifter) http://digitalarkivet.uib.no/da/akerskift.htm, ikke 1668 som det står i slektsboka. Jeg legger ved to skannede bilder som nevner sognepresten i Ås. Bilde 2 kommer i neste innlegg.Kan noen hjelpe meg? Det ville være moro å prøve når det er så langt tilbake.mvh. Kristin.

bilete5273.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg bare skumleste innleggene da jeg kjente navnene. Rent umiddelbart så jeg at Anne Sophie Dorothea Juel hadde fått feil fødselsår (1770), hun er født året før og døpt 28.06.1769 i 'Enebach' - nevner dette bare så du ikke fester for mye lit til notatene. Om jeg får tid, skal jeg kikke på presten Jørgen Harder (som ble gift i 1677 med den i skiftet nevnte Helle Jacobsdatter og vanskelig kan være død i 1668 som du helt riktig nevner).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei.Geir K.B. og Else R.: Takk for deres innlegg.Det med Marte Maria og datterSØNN forvirret meg. Hvis det er hold i notatene, så kanskje det ble ment motsatt SØNNEdatter. Det får jeg ikke til å passe. Så jeg tenker kanskje datterSØNN eller motsatt var en av Marte Marias foreldre. Da forutsetter jeg hold i notatene. Jeg ser at det meste av notatene stemmer med annet jeg har. I gamle dager var det vanlig at oppgitt/skreven alder avvek noen få år.Hvor giftet Jørgen og Helle seg? Hvor ble døtrene født?Det ser ut som den ene Mette Malene døde i 1772 i Slagen, Vestfold. Var enke etter Thomas Olsen Blix. Så har jeg sett skrevet kort at Jørgine druknet i ung alder. Det er det jeg mener å huske fra ÅS bygdebok.mvh. Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei.Jeg har fått materiale som viser oversikt over Mette Malene og familien født/boende/død i Slagen. Har funnet hennes barns dåp i 1720 og 1722 hvor noen av fadderne heter Dorthe Orlog? (kan være Ording,Orlau), Malene Vejel, Mad. Sechmans. Det var det jeg kunne tyde. Så også på 1801-folketellingen. Vanskelig å se noe slektskap med Heiss. Lurer på om Helle Jacobsdatter (Mette Malenes mor) kan være tante el. søster til Maren Jacobsdatter (Marthe Marias mor) hvis det skal være sammenheng. Fortsetter jakten på de andre søstrene til Mette Malene evt. med familie.mvh. Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Kristiansen

Marthe Maria var vel neppe datter av Fredrik Hieronimus Stavnum ettersom hennes farsnavn ved vielsen var Iversdatter LenkeJeg trodde først det var hennes far som var dattersønn av Jørgen Harder, det kunne ha vært mulig om man regner hver generasjon til 25 - 30 år. Men enten er det feil i de papirene du har fått, eller så har presten skrevet feil farsnavn på henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Åse K.Takk for dine innlegg.Jeg har lagt merke til at Marte Marias far het Ivar Franssen Aarholt, en rik mann på den tiden ifølge bygdeboka. Det meste av notatene som jeg låner stemmer med fakta/virkeligheten, det som står i kirkebøkene. En ting jeg prøver å finne ut av, hvem var Fredrik Hieronymus Stavnum? Har søkt etter ham i digitalarkivets baser for Stokke dåp, begravde og bygdebok. Noen med Stokke-kjennskap som kan svare på det?Er det noen som vet om de andre søstrene til Mette Malene Harder og Jørgine Harder?mvh. Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Du skriver 'Det meste av notatene som jeg låner stemmer med fakta/virkeligheten' - det er da ulik oppfatning av hva fakta er. Eksempelvis skrev du tidligere at man ikke var så nøye med fødselsår i gamle dager, hvor har du dette fra? (jeg snakker da ikke om aldersangivelser ved begravelser og folketellinger).For å holde meg til Friderich Sigismund Heiss, så er det lille jeg har om ham mht. barn:Johannes, utenfor ekteskap med Anne Amundsdatter, døpt 14.12.1751.Etter vielsen med Martha Maria Iversdatter ytterligere 9 barn : Matthias Iwarus - Johan Friderich - Maria Magdalena - Nicoline - Hans Sigismund (døpt Hans Simon) - Christian Otto - Ulrica - Jasper og Nicolai Wulfgang. Det kan være flere, jeg har ikke studert denne familien spesielt.Christian Otto (som han er døpt) var født i 1764, døpt 13.08.1764 og ikke født 1762. For meg ser det ut til at oppgitt fødselsår for Nicolai Wulfgang er 1763, det korrekte er 1768, døpt 22.09.1768.Jeg skal ikke legge meg opp i dine kildekrav, du får selv velge presisjonsnivå, men prøver en gang til å rette et kritisk lys på noatet (som jo er skrevet på 1900-tallet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei.Geir K. B.: Takk for ditt innlegg.Når jeg skrev det med fakta/virkeligheten, så var jeg litt upresis. Jeg skulle heller ha skrevet istedetfor det med fakta/virkeligheten at det meste i notatene stemmer med innførsler i kirkebøkene. Da tenker jeg ikke bare på år, men også navn, familieforhold/slektskap når det er snakk om hva,hvor mye som stemmer. Det er en bok med flere sider enn de to sidene som dere ser her.Når jeg skrev at man i gamle dager ikke var nøye med rett fødselsår, så tenkte på det vi hører flere ganger at vi må sjekke opplysninger i Familysearch mot kirkebøkene. Jeg ser i folketellinger at det blir oftest avvik på /- 1-2 år (eller flere år), og det må vi ha i tankene. Jeg tenker det er derfor vi har søkefunksjon hvor vi søker på fødselsår f.eks. 1865 /-1-2 år i 1900-tellingene. Jeg tenkte også på at noen kunne jukse på sin alder av bestemte grunner.Jeg prøver å være kritisk. Det er derfor jeg har lagt dette temaet ut her i brukerforumet.Så tenkte jeg det var fint å finne/vite mer om Sognepresten og hans familie, siden han blir nevnt i notatene. Jeg vil gjerne sjekke om det er riktige antakelser eller ikke.mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Becken

Hei, Jeg forsøkte for noen år siden å skaffe meg oversikt over døtrene til presten Harder, da jeg leter etter opphavet til en Lorenz Christensen Harder, f.omkr. 1700. Kom ikke i mål med det, men har kanskje noen tips her:Lisbeth f.ca. 1675: trolig hun som var g.m. ltn. Heide i Hobøl. Anne Dortheaf.ca.1679: g. 1700 i København med Erik Sporing som ble s.pr. i Råde. Maria f.ca. 1679: Kan hun være identisk med Marthe Regine som var g.m. Johan Christian von Senden (1678-1768)? Han var offiser i Halden, barn: Jørgen Harder von Senden, major, og Anna Marie von Snden (1709-47). Dorthe f.ca. 1682: Ukjent for meg. Mette Malene f.ca. 1685: g.1720 m. Thomas Olsen Blix, d.i Slagen 1772. Jørina f.ca. 1686: Druknet i Årungen 1716 (selvmord?)Jeg lurer på om en av dem kan ha vært gift med en Christen/Christian, evt. i et tidlig ekteskap, og fått sønnen Lorentz. Lorenz Harders første sønn het Jørgen.Mvh. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei.Svein B., takk så mye for innlegg.Det var hyggelig/interessant å lese det du skriver. Og at du har forsket på denne familien for noen år siden. Det hjelper å vite mer.Vet du hva slags yrke Lorentz Christensen Harder hadde? Hvis han var militær, kanskje det vil hjelpe med oppslag i Ovenstad militærbiografier. Hvor har du funnet opplysning om ham?Løytnant Heide og J.C. von Senden er det også verdt å prøve oppslag i nevnte Ovenstad.Jeg ser at de fleste av de du nevner oppholdt seg på østsiden av Oslo-fjorden, ikke altfor langt fra Ås. Mens Mette Malene bodde på vestsiden av Oslo-fjorden.mvh. Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Becken

Lorenz var skredder og oppholdt seg på Hurum og Strømmen (i Vestfold) ca.1724–d.1736 og etterlot seg 5 barn der. G.m. en Maren Sevaldsdtr. Vet ikke hvor han ble født eller gift. Jeg ser nå at han var født ca. 1694 etter oppgitt alder ved død. Han finnes lett ved barnedåper i Hurum. Han hadde også ett barn (1722) før han kom til Hurum – Christian (naturligvis), så Jørgen er nr. 2.Fjorden var datidens 'motorvei', så øst eller vest spilte nok liten rolle. Mette var 35 år da hun giftet seg i Solør og flyttet til Slagen, hun kan kanskje ha vært gift før?Dorthe kan også være aktuell som mor, vet du noe om henne?Sannsynligheten er vel stor for at Maria kan være identisk med Marthe Regine. Oppgitte navn i skifter kan jo være nokså unøyaktig. Og flere døtre enn 6 skal det vel ikke være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Svein B.Takk for innlegg.Det var fint å vite om Lorenz yrke og hans barn. Jef vet ikke noe om Dortea. Ifølge geistlige skifter hos Digitalarkivet som er håndskrevne var det ikke flere enn 6 døtre.Maria kunne bli til Maren. Det har jeg sett andre steder.Jeg prøvde å finne Mettes vielse i Solør, men fant ikke. Nærmeste jeg kom var Maren Wiggers gift med Peder Olsen Blix i Hof, Solør.Vet du hvilke steder presten Jørgen Harder var/jobbet som prest? Fint å vite det for lettere å finne evt. dåp osv.Jeg er på banen igjen i morgen for å se evt. flere innlegg.mvh. Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Becken

Jørgen H var sogneprest i Ås 1674 til sin død 1686. Alle døtrene ble altså født der. Mer vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Svein B.Takk for ditt innlegg.Det var fint å vite hvor sognepresten jobbet til hvilke år.Vet du noe om den vielsen mellom Maren Wiggers og Peder Olsen Blix? Peder Olsen Blix var kanskje bror til Thomas. Har du funnet vielsen mellom Mette Malene og Thomas? Hvis, hvor fant du den?Imøteser svar.mvh. Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Peder Olufsen(Olsen) Blix og Maren Wiggers viet i Aasnæs (se Hoff) 14.02.1720. Peder er bror til Thomas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Geir K.B.Takk for ditt innlegg.Vet du eller andre hvor vielsen til Mette Malene og Thomas finnes? Jeg har prøvd å finne den.mvh. Kristin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei.Se mitt tema nr. 61229 Ovenstad. Der står det noe info om Harder og von Senden som antakeligvis var gift med en av sogneprestens døtre.mvh. Kristin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei igjen.Nå står det noe om Heide (kanskje gift med en av sogneprestens døtre) i Ovenstad tema 61229.mvh. Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ad (19) Siden Thomas er bror til min egen 5-tipp oldemor, burde jeg kunne svart på dette på strak arm om dato finnes (at jeg ikke arbeider med min slekt får være en syltynn unnskyldning). Hjemmefra kan jeg nok svare på dette, herfra (Gotland) har jeg bare deler av min database å hente fra (foruten at alle mine bøker mangler). Om du ikke får svar av andre imens, får du smøre deg med tålmodighet en drøy måned - finnes datoen, er nok sannsynligheten for at jeg kjenner den stor. Tilsvarende gjelder for Harder, det har jeg vel nevnt tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Geir K.B.Takk for ditt innlegg. Jeg forstår at du er på Gotland. Jeg klarer å smøre med tålmodighet en mnd. hvis jeg ikke får svar av andre før den tid.mvh. Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Becken

Iflg. en tilsynelatende troverdig opplysning på FamilySearch skal Thomas og Mette Malene være gift i Solør, Grue før 1720. Hans bror ble altså gift i Aasnæs (innl.18), hvor Thomas ble døpt i 1678. Han døde på Sundby, Sør-Odal i 1729, alt iflg. FamSearch.Mette Malene har tydeligvis flyttet til Slagen som enke etter 1729. Kanskje mange år senere til en datter eller sønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg finner opplysningen på FS som ren spekulasjon/gjetning.Mette Malene og Thomas bor på Slagen i 1720 og 1722 to barn døpes der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.