Gå til innhold
Arkivverket

[#61163] Hjelp til bekreftelse på løsning av slektsnøtt


Gjest Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Hei.En tippoldefar av meg, Carl August giftet seg med enken Anna Marie Helgesen 18/9-1853.Ene kirkeboka MINI: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=383&idx_id=383&uid=ny&idx_side=-289>Lenke I den andre kirkeboka KLOK LenkeI den ene kirkeboka MINI står det at hennes far heter Peter Fredriksen og i den andre kirkeboka KLOK står det at hennes far heter Anders Pedersen. Det forvirret meg. I Anne Maries første vielse med Henrik Helgesen/Helliesen heter brudgommens far Helge Fredriksen.3/7-1835. LenkeHennes fødsel/dåp 21/8-1807: Lenke (nr. 59).Jeg antar at årsaken til forvirringen om to forskjellige navn skyldes at Anne Marie ville skjule at hun giftet seg for andre gang med Carl August eller at man blandet navn med forlovere eller andre fedres navn.Hun er i folketellingen 1865 Halden med sine barn som enke tross hun er gift med Carl August Magnussen (en kandidat er i Fet 1865-ft).LenkeHun dør 20/4-1875. MINI Lenke KLOK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, dette må jeg være enig i er en riktig nøtt!Jeg legger in vielsen fra kirkbok i Slagen Carl August Magnusson og Anne Helene: LenkeOm det er rett dame ført som enke du har funnet med barn i Halden, så må det være feilføring, eller en annen dame?Lurer på om det er noe feil med angitt fødselsår på på din tippoldefar ved de to vielser?Skal se om jeg kan finne mer om dette mysteriet. Har du navn på barna hans fra to ekteskap? Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Bare en vill gjetting. Jeg fant en Carl Magnus. Svensk i 1865 her som garver: Lenke( Kan det tenkes at han har reist fra sin hustru som var nesten dobbelt så gammel ?) Han kan muigens da ha oppgitt å være ugift?Kona kan ha oppgitt han som død? og derav blitt betegnet som enke?( Dette er vel øitt vel fantasifullt, men veldig merkelig sak. Også det med forskjellig navn oppgitt på hennes far?)'Enken' i Halden ser ut til å være sammen med voksne barn fra 1. ekteskap, ser ingen barn oppført med Carl August som far? De barna burde vært mindreårige i 1865? Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen
LenkeDette er faktisk den eneste kandidaten i passe alder jeg finner ved landsomfattende søk i Norge, 1865 forskjellige navnvarianter.Gunn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Ved vielsen 18/9-1853 (Mini) står det i rubrikken lengst til høyre: Forevist Attest fra Skifteretten af 23 Marts 1853. Her må det være informasjon å hente om enken, hennes forrige mann samt barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott at du så denne teksten, Astrid. Jrg ser nå at den Johannes Brynhildsen som jeg trodde kunne være far til Anne Helene, må være for ung. Om jeg ikke tar feil så er hun oppgitt født i 1843, ved vielsen? ( navnet var det jeg mente faren het fra vielsen.)Har du funnet ut hvor hun er i 1865-tellingen forresten?Håper du kan få hjelp til å finne det nevnte skiftet. Statsarkivet er vel stedet å henvende seg?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei.Gunn H. og Astrid R.: Takk for deres innlegg.1. De foreldrene i 1865 i Sem er ikke Anna Helenes foreldre. De ville uansett vært veldig unge. Takket være hjelpen fra Anne Lene Hagen med flere er det funnet rette foreldre til Anna Helene, Johannes og Børta i Hede sokn. En av damene fant innførsel som viste at Anna Helene meldte flytting til Vallø få år før vielsen oktober 1879.2. Jeg har lagt merke til forskjellige fødselsår på Carl August. Det varierer et sted mellom 1830-1835. Det bruker jeg som utgangspunkt når jeg skal søke.3. Carl Magnus. i Tvedestrand er interessant, men det må sjekkes om han var gift eller ikke ved folketelling 1900. Vi har også ham i Fet i 1865. Han finner jeg ikke i 1900. Derfor kan det være han som er i Larvik midlertidig på reise fra Vallø.1865 Fet: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f60227&gardpostnr=25&personpostnr=127&merk=127#ovre>Lenke1900 Larvik: Lenke Jeg ser nå at Gunns kandidat i Tvedestrand 1865 har samme fødselsår som han i Larvik 1900. Som jeg nevnte ovenfor må det sjekkes om han i Tvedestrand var gift eller ikke i 1900.4. Carl August fikk ikke flere barn enn min oldemor, Marie født 9/12-1880 i Slagen (med hans andre kone Anna Helene). Det ser ut slik for meg. MINI dåp jan 1881: LenkeKLOK dåp jan 1881:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Gunn.Takk for innlegget ditt. Jeg så nå at det var kommet fra deg etter at jeg la inn innlegg nr. 8. Anna Helene er født 1843 iflg. Anne Lenes tema om oppslag i svenske kilder. Hun var i Sverige 1865 og kom ikke til Vestfold før sent på 1870-årene.Jeg får sende mail til Statsarkivet i Oslo og spørre om skifteattest 23/3-1853. Det er riktig sted og riktig å gjøre det sånn? Håper jeg får svar. Skulle ønske at de andre statsarkivene tilbød den samme gode servicen som Statsarkivet i Bergen tilbyr.mvh. Kristin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei.Han i Tvedestrand i 1865 finner jeg ikke i Norge i 1900. Har jeg rett?Det er mulig jeg sender mail til Statsarkivet i Kongsberg også. Hva står i merknad helt til høyre ang. deres vielse (Carl August og Anna Helene)?Mannen til Anne Marie, Henrik Helgesen/Helliesen døde 47 år 4/5-1849 (4 år før vielsen i 1853). Henrik og Anne Marie giftet seg 3/7-1835. Hvis det er de rette personer.mvh. Kristin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei.Jeg spurte litt feil. Jeg mente å spørre om jeg hadde rett i at han i Fet finnes ikke i Norge i 1900? Jeg heller til at han i Tvedestrand kan være 'min' Carl August og finnes antagelig i Larvik 1900 som jeg nevnte i tidligere innlegg.Pga. likt fødselsår. Så ligger Tvedestrand på samme side som Slagen,Larvik på vestsiden av Oslo-fjorden. Tvedestrand blir jo ikke så fryktelig langt fra Vestfold. Kun Risør og Gjerstad, A-A fylke og Telemark fylke ligger mellom Tvedestrand og Vestfold.Hva sier man?Nå har jeg sendt forespørsler til statsarkivene i Kongsberg og Oslo. Så får vi se.mvh. Kristin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Wallø er på Slagen, JEG STREVER med bokstavene på tastaturet i dag. har tydligvis vært borti en feil knapp, slik at ting har låst seg.slik ser det når man ikke er så datakyndig,Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Gunn.Takk for innlegg.Håper det går bra nå med tastaturet.Har jeg rett i at han i Fet 1865 ikke er i Norge folktelling 1900?Vaterland i kirkebok i Halden. Er det et sted i Halden eller et sted i Oslo? Er det noen som vet det?mvh. Kristin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Gunn H. og Solveig H.Takk for deres innlegg.Det var fint å vite hvor W(V)aterland er, i Fredrikstad.Jeg venter spent på skifteattester. Har ikke hørt enda. Tar nok tid.mvh. Kristin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Beklager at jeg har gitt feil opplysninger om Waterland, Fredrikstad og ikke Fredriksten ( Halden) er nok rett: Lenke1801 er dette å finne i folketellingen for Fredrikstad. Håper du får svar fra arkivet om skifte.Nå er jeg tilbake i Norge og bruker en annen datamaskin. Har fått hjelp til å ordne med det som hadde låst seg på min bærbare maskin. Så nå fungerer det meste.Ha en fortsatt god sommer Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Kristin S. Aasen

Hei.For to dager siden fikk jeg svar fra Statsarkivet i Oslo i posten vedlagt kopier av 'Samfrendeskiftet'. Det skiftet som innførselen av vielsen mellom Anne Marie og Carl August viser til.To ting i skiftet bekrefter at mannen til Anne Marie het Henrik Helgesen og at barna het bl.a. Rina osv. Så Anne Marie med barna Rina og en til i Halden folketelling 1865 er de rette personer jeg og flere hadde funnet frem til. Det er merkelig at hun står som enke selv om hun var gift med Carl August. Viser til tidligere innlegg med lenker til kirkebøker og folketellinger.Jeg ser at noen har lagt inn opplysninger om Rina (gift og bodde i Larvik i 1900) i Distreff etter søk på navn. Dessverre har jeg ikke tilgang til ytterligere opplysninger.Tidligere i sommer fikk jeg svar fra Statsarkivet pr. mail. Det ga ikke noe svar, bare at det står i merknaden: 'For ham frivillig skifte'.Det til info.mvh. Kristin S.Aa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.