Gå til innhold
Arkivverket

[#61170] Hva er 'Brand Gaffel', nevnt i et skifte fra 1803


Gjest Ronny Rismyhr Haugen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Gjenstanden er registrert under avdødes gangklær og taksert til 16 skilling. Avdøde var mann, 58 år og sjøleier på et mindre gardsbruk.Har slått opp i bl.a. Norsk Historisk Leksikon, men finner ikke noe. 'Brand Gaffel' høres ikke ut som et klesplagg, men kanskje tilbehør til et plagg? Noen som vet hva det er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Hvis du søker på Internett får du tilslag på svensk, der det synes å bety et redskap som kan ha lignet på en ildrake:'De sågo bekymrade ut, när mörkrets furste stod mitt ibland dem och med sin brandgaffel rörde om veden i den eviga elden.''Vidare skulle man anskaffa 3 brandsegel samt nödigt antal brandgafflar, kofötter, ämbaren och huggyxor jämte kälkar till sprutornas transport under vintertid och några repstegar. Man skulle även inrätta ett nytt spruthus med eldstad, och en allmän brunn med pumpverk på det s.k. Kyrkotorget, och anbringa ett vattenuppfordringsverk vid stranden av den 'genom norraste delen af staden' flytande ån, allt inom två år.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Her på bruket var der en brannhake,så ut som en båtshake men mye større,ca 5 meter skaft og feste for tau-vel for å støtte og dra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Takk for svar, begge to. Forklaringene høres rimelige ut.Det rare er at denne gjenstanden er nevnt i skiftet sammen med avdødes klær og ikke sammen med andre gardsredskaper. Disse andre redskapene er riktignok av tre; andre jernvarer finnes ikke nevnt. En mulig forklaring er at skriveren ikke fant det bryet verdt å opprette et eget avsnitt for jernvarer når det bare var ett jernredskap som ble registrert. I stedet førte han det opp sammen med avdødes klær, til min forvirring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit. elisebet totland

Kan forklaringen være at gaffelen hadde en viss verdi, i alle fall hvis den hørte til familier som bodde tett. Der jeg kommer fra, Skudeneshavn, var det påbudt med slike brannstaker. De skulle henge på utsiden av huset i tilfelle brann. Med den kunne verdifulle ting reddes fra flammene.Jeg har en avkappet stake stående ved ovnen min som et minne fra den tiden brannsikring ikke lot seg løse med brannalarm og slukkeaparater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

I en rettssak i Aker i 1679 har jeg kommet over ordet ''brannfork'', og jeg regner med at fork her er det samme som det engelske ordet fork (= gaffel), og at en brannfork og branngaffel derfor må være samme redskapet.Det var forøvrig som drapsvåpen brannforken var blitt brukt i 1679 - enken på Disen gård, Marte Andersdatter Disen, hadde slått en ''betlertøs'' til døde med den. Under rettssaken kom det dessuten for en dag at Marte Disen tidligere hadde tatt livet av en hestehandler med en peisskuffe, så disse redskapene hadde mange bruksområder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.