Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Kristin S. Aasen

[#61180] Skifter Røldal i Hordaland før 1801

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Hei.Jeg leter etter skifter for folk som bodde i Røldal og som døde før 1801. Jeg vet at Røldal var i Suldal, Rogaland ved folketelling 1801. Det nærmeste jeg kommer er Skifteregister Sunnhordaland 1668-1859.Er Røldal i Sunnhordaland på den tiden (før 1801)? Fins det noe skifter for Røldal på den tiden før 1801 hvis Røldal ikke er i Sunnhordaland? Hvis, hvor kan de skiftene ses? Digitalarkivet, Statsarkivet i Bergen?mvh. Kristin S. Aasen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Yngve Nedrebø

Røldal sokn lå under Suldal prestegjeld fram til 1885. Fra da av har Røldal ligget under Bergen/Bjørgvin.MEN i verdslige sammenhenger (fut, sorenskriver, amtmann) har Røldal hørt til Hordaland (Søndre Bergenhus amt).Og det er i skifteprotokollene for Hardanger og Voss vi finner skiftene fra Røldal. Skifteprotokollene for Hardanger og Voss ligger i Statsarkivet i Bergen for perioden 1695-1980.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kristin S. Aasen

Hei Yngve N.Mange takk for ditt svar/innlegg.Først skal jeg pløye gjennom dødsfallene før 1801 før jeg spør hos Statsarkivet i Bergen. Nå har jeg skjønt hvordan jeg skal finne frem i gamle kirkebøker i Røldal.mvh. Kristin S. Aasen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.