Gå til innhold
Arkivverket

[#61180] Skifter Røldal i Hordaland før 1801


Gjest Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Hei.Jeg leter etter skifter for folk som bodde i Røldal og som døde før 1801. Jeg vet at Røldal var i Suldal, Rogaland ved folketelling 1801. Det nærmeste jeg kommer er Skifteregister Sunnhordaland 1668-1859.Er Røldal i Sunnhordaland på den tiden (før 1801)? Fins det noe skifter for Røldal på den tiden før 1801 hvis Røldal ikke er i Sunnhordaland? Hvis, hvor kan de skiftene ses? Digitalarkivet, Statsarkivet i Bergen?mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Røldal sokn lå under Suldal prestegjeld fram til 1885. Fra da av har Røldal ligget under Bergen/Bjørgvin.MEN i verdslige sammenhenger (fut, sorenskriver, amtmann) har Røldal hørt til Hordaland (Søndre Bergenhus amt).Og det er i skifteprotokollene for Hardanger og Voss vi finner skiftene fra Røldal. Skifteprotokollene for Hardanger og Voss ligger i Statsarkivet i Bergen for perioden 1695-1980.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Yngve N.Mange takk for ditt svar/innlegg.Først skal jeg pløye gjennom dødsfallene før 1801 før jeg spør hos Statsarkivet i Bergen. Nå har jeg skjønt hvordan jeg skal finne frem i gamle kirkebøker i Røldal.mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.