Gå til innhold
Arkivverket

[#61192] Lom slekter - Gudbrand H. Synstnes (1714 1774) og Lars S. Nørstnes (1724 1779)


Gjest Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Piro

Gudbrand Hansen Synstnes (ca.1714 1774), gårdbruker på Nordistugu Synstnes i Lom giftet seg i 1750 med Mari Hansdatter (f.ca.1720 1793). Den samme Mari ble som enke gift igjen i 1776 med Lars Sevaldsen Nørstnes (ca.1724 1779), gårdbruker på Nørstnes i Lom. Kan noen fortelle meg hvor Mari Hansdatter kom fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Bjørn!Det er ikkje nemnt i ministerialboka for Lom kva gard mi t-t-t-tippoldemor var fødd då ho vart trulova og gift i 1750, så då må det vel bli berre spekulasjonar, og det synst ikkje eg er interessant. Kyrkjebøkene her går ikkje lenger tilbake enn til 1733.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Kan hende er svaret på problemet å se hvem som er faddere til barna deres. Kirkebøkene ligger jo nå inne på Digitalarkivet, så når jeg får tid skal jeg søke her. Ellers takk til deg Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Hei!Det ligg ingen informasjon som kan vere teneleg i skifta etter Gudrand, Lars eller Mari, då? Om nokon av borna til Gudbrand og Mari hadde vergje i 1774, kan hende nokon av dei var skyld Mari? Elles, om det då står kva Mari gjekk inn i ekteskapet med...av jordeigedom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Men sjølvsagt, står det ikkje nokon stad kvar ho er ifrå, vert alt berre spekulasjonar (som Gunnar seier) - og då er vi litt på bær-tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Bjørn!No har eg gått gjennom dåpslistene til borna hans Gudbrand. Blant fadderane er det oppført Hans Olsen Synstnes, Hans Ånstad, Hans Kvåle. Ein Hans Synstnes er fadder på begge sønene som heitte Hans, fødde i 1759 og 1761. Kansje denne Hans'en er frå Uppistugun og fødd i 1732, men då er ikkje han far hennar Mari. Ein Hans Toresen er brukar på Låkånes, også under Synstnes, f. ca. 1666 og d. 1751, han kan i teorien vere far til Mari.Korleis kjem du Bjørn inn i biletet her i denne slekta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Bjørn Piro

Kommentar til Gunnar. Nei, jeg har ingen link til de personer jeg etterlyser, men min svigerdatter er av Garmo-slekten og jeg skriver nå deres slektshistorie så langt bakover jeg kommer (på alle sider). Er blitt svært fascinert av Lom og Jotunheimen og reiser oppover til Bøverdalen på søndag for å bestige nye topper høyere enn 2000 meter!! Takk for din hjelp så langt i leten etter Mari Hansdatters opphav. Det ser ut til at vi foreløpig ikke kommer lenger i denne aktuelle saken, skjønt noen ledetråder altså forefinnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.