Gå til innhold
Arkivverket

[#61195] Amanda og Yngvar Næss, Bergen


Gjest Geir Bjernes
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Bjernes

I DIS Norges Gravminner for Norge finner vi Amanda (1899-1970) og Yngvar Næss (1893-1972). De ligger begravet på Solheim kirkegård i Bergen. Er det noen som kjenner til denne familien? Hvor i Bergen bodde de, hva hadde Yngvar til yrke, barn m.m. Yngvar var far til et barn utenfor ekteskap, Johannes, sammen med ei søster av min farfar, derfor denne interessen for denne familien.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Karlsen

Yngvar Næss, sjøm. har adresse Nykirkegården 6 i 1936-37 og 1939-40. I 1958 bor Yngvard (lagerarb.), Amanda (frue) og Solveig (syerske) på Koren Wibergs plass 4. En Gunnar A. Næss, båtsmann, bor i nr 5. Yngvard og Amanda bor på samme adressen til ca 1969-70, da er Yngvard blitt pensj. og de flytter til Solheimslien 64.Kilde: Adressebok for Bergen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Mange takk for opplysningene, Nina. Når det gjelder Johannes, Marianne, finner du ham døpt i scannet kirkebok (klokkerbok) for Bodø 1910-1922, år 1920, nr. 57. Han er født 12/6, døpt 27/10-1920. Flere opplysninger vil jeg ikke ut med, da Johannes ennå er i live. Er du interessert i ytterligere opplysninger kan jeg henvise til hans kone og sønn som bor i Bodø. I så fall, hva er din mail?Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Spurde berre om Johannes for å få ein 'knagg' å henge dette på. Og som du ser var Yngvar 'sjømann' i 1920.Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Har ein god kandidat til Yngvar sitt opphav (sjølv om det ikkje er det du spør etter), nemleg Bastian Næs og Rasmina Lorentsdtr frå Sildpolden i Hadsel, Nordland. Sjå 1900 teljinga: Lenke Yngvar hadde iallefall Hassel/Hadsel som bustad då Johannes vart døypt. For å vera sikker, må ein sjølvsagt finne Yngvar og Amanda sitt giftarmål.Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Jeg har også Yngvar som sønn av Bastian Næss og Rasmina Lorensdatter fra Hadsel. Han må vel ha giftet seg etter 1920 med Amanda i og med at han var ungkar ved Johannes' fødsel. Hadde vært greit å funnet vielsen mellom Yngvar og Amanda, videre om de hadde barn sammen. Kanskje nevnte Gunnar A. (innlegg 4), født 06.03.1929, kan være en sønn? Ellers finner vi i DIS Norges Gravminner ei Solveig Næss, f. 03.05.1924, men hun var bosatt i Voss.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Det finns fleire Næss-familiar på Voss, utan at eg vil og kan spekulere kvar dei har sitt opphav.Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.