Gå til innhold
Arkivverket

[#61197] Rasmus johnsen Langfjord Alta/Talvik


Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Olsen

heier den Rasmus johnsen er i 1801 Lenke han er nr. 203 den samme som senere er gif med Mette Margrethe Jonasdtr og hadde 4 barn med. datteren Everine f. 1818 er vel hans siste siden det ifølge skifteprotokollen for Finnmark 1809-1818 finnes skifte etter han.er han sønn av den Jon som finnes på samme gård som enkemann for å gjøre det litt lettere har jeg klippet ut familiene som kommer tett etter hverandre. nr. 196 Jon Olsen Husbonde 69 Enkemand efter 3die ægteskab M Berita Jonsdtr Hans børn i 2dt ægteskab 33 Ugivt K Ane Jonsdtr Hans børn i 2dt ægteskab 31 K Ole Jonssen Hans børn i 3die ægteskab 22 M Hans Jonssen Hans børn i 3die ægteskab 22 M Regine Jonsdtr Hans børn i 3die ægteskab 20 K Hans Ephraimsen Hans uægte dattersøn 6 M Rasmus Jonssen Husbonde 25 Begge i 1ste ægteskab Huusmand uden jord M Abigael Erichsdtr Hans hustrue 25 Begge i 1ste ægteskab K Johanne Maria Rasmusdtr Deres datter 1 Ugivt KHar noen noe om Rasmus Johnsen og Mette Margrethe Jonasdtrs foreldre, besteforeldre etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei Steinar!Kan det være den samme Rasmus Jonsen Langfjord som er utlagt som barnefar i 1801 til lille Rachel [url="http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=d&RR=143034>Lenke og som på slutten av samme året har den ektefødte datteren Johanne Marie til dåpen i Talvik LenkeJeg ser at kona til Rasmus Jonsen Langfjord, Abigael, ble gravlagt 10.1.1802, død 29.12.1801, 25 år gammel – Finnmark fylke, Talvik, Ministerialbok nr. 6 (1799-1812), Døde og begravede 1802, side 172, høyre side, fjerde innførsel under 1802 – 10. Januar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heivi kan vel være enig om at det står Enkemann foran R. Johnsen. Fant bare en Rasmus Johnsen i skiftesamlingen.Bare sund at det ikke framkommer hvem som er faren til Rasmus.SO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiglemte å gjøre oppmerksom på at mesteparten av barna er registrert i kirkeboken på RHD. Derfor har jeg tror jeg alle barna. Det er ellers greit å få link til kirkeboksiden, for å sjekke om alt er tolket rett.SO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei igjen!Ja, er enig i at det står enkemann, for vi kan vel slå fast at det er den samme Rasmus Jonsen som var gift med Abigael, gravlagt 1802, og som i 1804 giftet seg med Mette Margrethe.I 1801 står det at Rasmus Jonsen på Langfjord var 25 år gammel, født ca. 1776. Det var, som du viser til, flere med farsnavn Jonsen/-dtr på samme gårdsbruket, som var barn av Jon Olsen i 2. og 3. ekteskap, og disse er nær Rasmus i alder. Den eldste av barna fra 2. ekteskap, var Berita, 33 år gammel og ugift, født 1768 og det yngste barnet fra 3. ekteskap var 20 år gamle Regine, f. 1781.Regina Jonsdatter ble døpt i Talvik i 1782, datter av Jon Olsen og Johanne Rasmusdatter: [url="http://www.digitalarkivet.no/cgiwin/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=13&filnamn=dp20131772&gardpostnr=683&personpostnr=4484&merk=4484#ovre>Lenke.I 1777 hadde Jon Olsen og Johanne Rasmusdatter sønnen Rasmus til dåpen i Talvik Lenke. Rasmus var ”Drengebarn af Langfiord”. Aldersmessig er jo dette svært nær ”din Rasmus”. Det samme ekteparet hadde også sønnene Ole, døpt 1778 Lenke, og Hans, døpt 1778 (må være tvilling til Ole) Lenke og datteren Karen, 1780 LenkeDette må være barna i Jon Olsens 3. ekteskap, og Rasmus, Ole, Hans, Karen og Regina er i alle fall søsken. Til høyre her i kirkeboka for Talvik (1772-1798), ekteviede 1776, s. 309 ser du trolovelsen og ekteskapet til enkemann Jon Olsen Langfjord og pigen Johanna Rasmusdatter Lenke.Mette Magrethe Jonasdatter ble døpt i 1777 i Talvik, ”pigebarn af Langfiord”, datter av Jonas Eventsen (antakelig feilskrift for Evertsen – se fadder Peder Evertsen Langfjord som kan være en bror av Jonas): LenkeI 1801 finner jeg en Jonas Edvardsen, 71, som bor på Langfjord, gift for 2. gang med Margrethe Mikkelsen. Jeg vil vel tro at dette er den samme Jonas Evertsen som hadde datteren Mette til dåpen i 1777. Jonas og Margrethe hadde en felles sønn, Edvard, 21 år, mens den eldre Ole Jonassen, 35 år, er Jonas Edvardsens sønn, antakelig fra første ekteskap (nr. 179 ff.) Lenke Det er vel Mette Jonasdatter jeg finner som tjenestejente på Elvebakken i 1801, hos søsteren Kirsten, som var gift med Rasmus Olsen (Mette er nr. 1422) Lenke. Mette Jonasdatter var 25 år, og det stemmer bra med at hun ble døpt i 1777.Her er trolovelse/ekteskap til Jonas Edvardsen/Evertsen og Margrethe Mikkelsen Finnmark fylke, Talvik, Ministerialbok nr. 4 (1752-1772), Ekteviede 1770, side 92. Lenke. Dette viser at Margrethe Mikkelsdatter var moren til Mette Margrethe.Jonas Evertsens første ekteskap:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidette var jo interesant for John Olsen g. m. Johanna rasmusdtr er et par jeg har fra før med de samme barna som du nevner, i samme rekkefølge. Johanna er ikke fra Finnmark men fra Steigen i Nordland. Skifte derfra knytter henne til Alta. og da er hun av Blix-slekten va presten Morrten Johansen på Værøy.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Litt på siden: Hr. Morten Johnsen er omtalt i Reinert Svendsens historiske etterretninger om Værøy og Røst. Svendsen var selv sogneprest på Værøy.Morten Johansen var prest på Værøy 1668-1684. Om Morten Johansen berettes, sier Svendsen, det at han omkom på Moskøstrømmen. I Lofoten og Vesterålens skattemanntall heter det nemlig: ”Presten til Roest og Verøen hr Maarten Johanssøn blef med baad, Folch og alt (ikke langt fra Hans huus) i den farlige Moschøe Strømb; Qvinden med mange smaae Børn er dragen herfra om ophold hoes deris Venner i deris armod”. Prestens hustru var Aleth Hansdatter Blix, datter av prosten Hans Olssøn Blix, sogneprest til Bodø.Morten Johansen var først huskapellan hos Blix i Bodø, hvor hans bryllup stod, senere ble han residerende kapellan til Hamarøy, før han kom til Værøy.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heijoda jeg kjenner godt til Mareten Johansen og Aleth og har alle deres barn. og er etterkommer av søster til Aleth selvSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Bjørn Høgstmyr

Hei Steinar! Rasmus Jonsen Langfjord er min kones tipp-tipp-tipp-oldefar og jeg har en del opplysninger om denne familien som du kanskje kan være interessert i. Videre ser jeg at du har stoff som ikke JEG har, nemlig at han blei enkemann og gifta seg omigjen. Skal vi bytte data? Ta kontakt med meg på mail: bjo.rn@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Steigberg

Hei! Er etterkommer av Rasmus Johnsen og Abigael Cathrine Erichsdatter(1776-1801)Datteren Johanne Marie Rasmusdatter fikk tre barn, uten å være gift, med Fredrik Nannestad Wiingaard Bull i Hasvik på Sørøya. Alle barna fikk farsnavnet Bull. Sønnen Karl Fredrik Martin Bull er min tippoldefar.Det er overraskende å oppdage at Johanne Rasmusdatter d.e., er fra Steigen, hvor jeg kommer fra.I den forbindelse lurer jeg på: I skiftene finner jeg hennes mormor Magdalene/Malene Mortensdatter. Er det slik å forstå at Morten Johansen er hennes far?I 'Geisteligheten' av S.T Dahl s. 342 er hun ikke oppført som datter, men det er jo ofte at barn er utelatt.Videre har jeg prøvd å finne foreldrene til Abigael C. Erichsdatter, men uten hell. Kanskje noen har tilgang til skiftene for området? Ved globalt søk i DA finner jeg en med samme navn i, men hun lever ca. 20-30 år senere.Fint om noen kan hjelpe.Hilsen Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiMorten Johannesen hadde flere barn, de er noe spredd på skifter i Salten så det er ikke noe direkte skifte bare det at hun og Gunhild Svendsdtr på Liland i Steigen omtales som søskenbarn. Denne Gunhild er fra Gildeskål og skiftet etter faren Svend Hansen Blix viser at hun er i Steigen. Aleth Hansdtr er søster til Svend H. Blix.Fikk en del hjelp på det området fra Konrad Nausrtvik i Narvik (egentlig Lødingsværig) hans kone er etterkommer av Svend Blix. (dessverre ikke med i Helgelandskiftene)Malene er testamentert arving. Gunhild hadde ikke barn.ifølge Blixboken hadde Morten trolig 10 barn. har en teori om Mortens opphav.på et skifte i Trondheim 15 feb 1643 etter en Johan Mortensen nevnes barna (avskrift av byrettsdommer K. Bugge går over flere bind ab Nors slektshistorisk tidsskrift)1. Malene g. m. Erik Eriksen (se noe om Grøn-slekten av K. Bugge NST) bosatt i Nordland (Lofoten)2. Morten bosatt i Nordland3. Svannice Johansdtr4. Trine JohansdtrSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heier den Abigal Eriksdtr som får barn med Cjhristopher Olsen den samme. Klipp fra oversikten1816 Erich, Christopher Olsen Smaavig i Lerbotn Abigael Erichsd.1824 Niels, Christoffer Olsen Smaavig Abigael Eriksd.1832 Ane Magrethe, Christopher Olsen Smaavig Abigael Eriksd.1822 Ole Hans, Christoffer Olsen Smaavig Abigael Eriksd.1821 John Christophers, Christopher Olsen Abigael Erichsd.Kan Abigail E. være fra Lofoten tro?Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Steigberg

Takk for tilbakemelding Steinar:)Abigail Erichsdatter som jeg leter etter døde i 1801, like etter at datteren Johanne ble født. Abigail fra Smaavik er derfor ikke den rette.Interessant det du har funnet ut om Morten Johansen/Johannesen, er spent på fortsettelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.