Gå til innhold
Arkivverket

[#61200] Pehr /Peder Jonassen født i Sverige i 1822, Død i Norge i 1905.


Gjest Anita Egseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Egseth

Har en Pehr eller Peder født i Sverige av far Jonas og mor Ane Christiane Pedersdatter.Pehr/Peder er født i 1822. Han er 'uekte' født, og faren Jonas var gift med en annen kvinne på det tidsrommet. Jeg vet ikke når i 1822 Pehr/Peder er født og ikke hvor i Sverige.Vet ikke når han kom til Norge, men han ble døpt i Rødøy, Nordland i 1845 som 23 åring i forbindelse med sin konfirmasjon i 1845. Han giftet seg i 1847. Han bodde i Rødøy, Nordland og døde der i 1905.Jeg vet ikke om moren var norsk eller svensk. Hun er født ca 1794, og døde i Rødøy 31.Aug 1854. Faren skal være svensk.Er det noen som kan hjelpe med å finne ut hvor i Sverige Pehr/Peder ble født?Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
LenkeHer ved konfirmasjonen står det at han er født i 'Strønn' prestegjeld i Sverige. (eller Strøms?) Vet ikke hvor det er. Uansett vil det vel være bortimot umulig å finne ut noe, så lenge han ikke er døpt, og dermed vel heller ikke registrert. Dessverre. Men det hender jo at man har utrolig flaks.... :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Egseth

Hei, og takk for svar.Stemmer at det sto prestegjeld der ja:-) Har ikke klart å tyde det helt jeg heller om det står Strønn eller Strøm. Kan bli vanskelig som du sier, men vet ikke hvordan opptegnelser de har på fødte i Sverige, så håper jo at noen klarer å komme med noen lure tips:-)Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

De hadde husforhørslengder for 'faste' familier, og døpte barna bare et-par dager etter fødselen. Så lenge din Pehr ikke er døpt i Sverige, og dessuten var født av en 'løs' pike, er hun og sønnen neppe registrert i et husforhør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Ser at det finnes telling for Ström i Jämtland for det aktuelle tidspunktet (året 1822). Går nok an å lete der ette en familiefar Jonas... men så spørs det om Jonas bodde der, eller om Pehr bare tilfeldigvis ble født der. Spennende selvsagt om man kan finne ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Egseth

Hei Erling:-)Har funnet Pehrs mor død i Rødøy Nordland i 1854. Hvor finner du de tellingene du ser i?Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Ja, jeg fant den også nederst på siden. Skulle tro det ville være lettere å finne hennes fødsel og røtter, vet du noe mer hvor hun kan være født?De svenske arkivene får du tilgang til ved å tegne deg som medlem i SVAR, Svensk Arkivinformasjon. Koster mellom 4-500 kroner i året, mener jeg å huske. Mye interessant å finne der, jeg er ikke proff selv men behersker søk i kirkebøker/ husforhørslengder m.m. Enkelte andre her på forumet, som hanne, kan nok mye mer om dette enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Jag har tittat som hastigast i födelseboken för Ström i Jämtland men kan inte hitta Peter f 1822. Fortsätter senare.Som Erling berättar finns folkräkningarna och skannade kyrkoböcker på www.svar.ra.se. Man abbonerar på tjänsten. Det finns en demo att ladda ner. Dom har från hela Sverige men vad som är skannat fram till nu, det får man kolla innan man beställer. Kolla hur det ser ut för Ström och även övriga Jämtland! Dessutom har dom bouppteckningsregister, militära rullor, scb utdrag födda, vigda, döda 1860-1937 och mycket annat. Bildkvalitén är oftas mycket god. Det finns både korta och årsabbonnemang.Även på www.genline.se kan du pröva en demo. Dom har alla kyrkoböckerna för hela landet fram till 1860 skannade scb utdrag födda, vigda, döda 1860 - ca 1900. Det är varierande bildkvalité på deras material, som består av dom gamla mormonfilmerna, men hela landet finns alltså där.Så finns också Arkiv Digital som har nyskannat i färg. Mycket fina bilder säger dom som prövat. Men tyvärr har dom bara hunnit skanna södra Sverige än. När Norrland kommer vet jag inte. Gå gärna in där också och ta en titt på deras material. Hej så länge, Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Jeg ser ved konfirmasjonen at Pehr ble vaksinert av E. Olsen i 1844. Det ser ikke ut til at E. Olsen vaksinerte noen i Sunndal i 1844, så det må ha skjedd et annet sted, kanskje i en av byene i M&R? Også andre av konfirmantene i Sunndal ble vaksinert av E. Olsen. Slike opplysninger har gitt meg matnyttig info i ulike anledninger. Kanskje det kan stå en liten tilleggsopplysning der, om vi finner ut hvor E. Olsen holdt til? Kanskje det kunne stå et etternavn på faren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Har sjekka alle tilgjengelige vaksinasjonslister i kommunene i M&R, finner ingen E. Olsen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Beklager igjen, jeg er visst ikke våken, det er jo Rødøy i Nordland. Dessverre finnes ikke oversikt for vaksinerte i Rødøy, såvidt jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Men det finnes vaksinerte fra 1845 og utover, og da er det ganske riktig E. Olsen som vaksinerer, altså har nok Pehr bodd her på Rødøy i 1844 ved vaksinasjon også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Egseth

Takk for svar..:-)Til Erling..Jeg vet ikke mer om mor til Pehr, om hvor hun er født. kanskje er hun norsk, da hun også dør i Rødøy, kan det jo være slik at hun kommer til Rødøy med Pehr når han er liten. Vanskelig å si, da det kan se ut til at hun ikke giftet seg i ettertid.Til Ulla..Takk for opplysningene:-) Har du oversikt over Strøm 1822? Var det vanlig å registrere utflyttede på den tiden i Sverige? hvor ligger Strøm i Jamtland?Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
LenkeHer konfirmeres i Rødø i 1812 Anne Elisabeth Pedersdatter fra Schiaavigen, er det hun som finnes døpt som Ane Christine i 1795?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Ser ut til å være bom igjen med denne Anne Elisabeth, dette er hva jeg finner på Familysearch:Anne Elisabeth Pedersdatter Pedigree Female Event(s): Birth: 1795 Sjavik,R-D-Y, , Nordland, Norway Christening: Death: 1827 Burial: Parents: Father: Peder Arnts-n Sperstad Family Mother: Karen Dorthe Larsdatter Sjavi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Egseth

Dette var ikke enkelt. Ser at et av barna til Pehr heter Peder. Ingen heter Karen. Peder kan jo være oppkalt etter han selv, eller far til Ane. Han har også ei datter som heter Anna, som da sikkert er oppkalt etter hans mor Ane.Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Egseth

ja det er henne som jeg har. Har Anna Christine på henne jeg også ser jeg:-) Ja hun må vel være oppkalt etter farmoren:-)Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.