Gå til innhold
Arkivverket

[#61203] Bilder av ukjente


Gjest Tor Kvien
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Kvien

Jeg har lagt ut en side med bilder fra mine besteforeldres fotoalbum. Alle bildene må være fra et tidsrom fra siste halvdel av 1800-tallet til ca. 1910. Mange av de avbildede antar jeg er fra Sogn og Fjordane, men kan også være fra nabofylkene, Møre og Romsdal/Hordaland. Ett bilde er tatt i Drammen, og to i Amerika.Følgende fotografer er representert:Fotograf Malvin, BergenBødtker & Norman, BergenFotograf Norland, BergenBtødr. Larm, BergenFotografisk Atelier, Max Behrends, Portraitaler, BergenR. Randby, DrammenPalmers Gallery, Lansing, IowaRise og Sefland, MoldøenJ. Hellebust, NordfjordeidO.K. Bjørlo, NordfjordeidL. E. Brendefur, NordfjordeidFotograf Maurset og Törkildsen, StrynElektrisk Fotografi af JacobsenJ.J. Hellebust, VanelvenH J Haagensen, ÅlesundIva Breckes Fotografiske Atelier, AalesundSvendsen, AalesundSimonnæs, Aalesund Denne, 'Elektrisk Fotografi af Jacobsen' har jeg ikke klart å lokalisere:http://itbase.no/kvien/Ukjente personer - Unidentified persons/album/slides/Ukjent18.html Forøvrig vil jeg være svært takknemlig for hjelp til å identifisere de som er avbildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Dette var interessante opplysninger. Da har jeg noen årstall å går ut fra for å finne ut mer om disse. Hjertelig takk så langt. :=))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Det kunne vel være en fordel (og hjelp i identifiseringsarbeidet) om du opplyste om dine besteforeldres navn, når de levde og hvor de bodde. Eller er dette for nært nåtiden og nålevende personer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Alle opplysninger om meg og mine besteforeldre finner du på nettstedet der bildene ligger, men for å gjøre det enkelt har du alle min besteforeldre samlet her: http://itbase.no/kvien/aner/a3.htm#g3Innledningvis nevnte jeg følgende:'Alle bildene må være fra et tidsrom fra siste halvdel av 1800-tallet til ca. 1910. Mange av de avbildede antar jeg er fra Sogn og Fjordane, men kan også være fra nabofylkene, Møre og Romsdal/Hordaland. Ett bilde er tatt i Drammen, og to i Amerika'.Det er ikke snakk om nålevende personer eller nær forttid. Jeg håper disse tillegssopplysningene kan være til hjelp.Som man ser har jeg tatt med baksidene på hvert bilde slik av man i hvert fall får vite hvor i landet (eller utlandet) bildet er tatt. Der hvor baksiden er blank er den utelatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Siden det er flere bilder av fotograf Hellebust, har jeg funnet følgende opplysninger som skulle angi tidsrom for noen av bildene:Hellebust, Isak Isaksen (1868-1932) portrettKommentar: Født i Vanylven, d. i Nordfjordeid. G. m Kanutte Knudsen (1865-1952). I lære i Bergen 1884. Fotograferte mest landskaper, grupper og militærlivet på Nordfjordeid. Ca. 4.000 av hans etterlatte negativer er tatt vare på og kopiert av fotograf Lars R. Lunde, Hornindal. De ble utstilt i Galleri Leikvin i Nordfjordeid i februar 1977 for å få flest mulig av dem identifisert. Atelieret ble overtatt av Anders Kleppenes, som drev det frem til 1960-årene, hvoretter det ble nedlagt. Hellebust var med på Bergensutstillingen i 1898, hvor han stilte ut 'Fotografiske Apparater af eget Arbeide', og averterte at han 'Reparerer og omarbeider ældre Fotografiapparater'.Virkesteder: 1890-1895: Raudeberg 1895-1932: Selje 1885-1890: Vanylven 1895-1932: NordfjordeidEtter dette må bildene merket Vanelven være fra tidsrommet 1885-1890, og de fra Nordfjordeid etter 1895.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

Hei Tor! Jeg kan ikke hjelpe deg med bildene, men du har hjulpet meg!Via bildene kom jeg til hjemmesida di og fant mange fler detaljer og flere ledde bakover enn det jeg hadde fra før om min tip-tip-oldefar Hans Jørgensen (Aase) f. 1799, sønn av Brithe Josephsdtr. Aase (Aasen/Aasane) og Jørgen Antonisen (Hessevik/Aase/Aasane).Det har vært en kjempemorsom kveld og natt med registreringer. Takk skal du ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Hyggelig å kunne være til litt nytte, Liv-Inger. Ellers så ser det ut til at de fleste av de ukjente personene på bildene forblir ukjente....??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Tor!Fjordabladet har ein spalte med gamle bilete i kvart nummer, så sjansen vil eg tru er større om du prøvar der.Fleire av bileta er svært gamle, dvs. dei er tekne på 1880-talet, slike som biletet av fotograf Brændefur og Max Behrends, og då er du minst 50 år for seint ute for å identifisere.Mannen på bilete nr. 4 meiner eg å ha sett før, men eg hugsar ikkje namn, tid eller stad. Kanskje er det ein gammal davikar? Kvinna til høgre på bilete nr. 13 er same kvinna som på bilete nr. 12.Lykke til i Fjordabladet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Har ein brukbar kandidat til kven Tomas Tommasen Holen var:Tomas i 1900-teljinga? [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f00829&gardpostnr=284&personpostnr=1684&merk=1684#ovre>LenkeVisst dette er rett Tomas, er dette kanskje fødsel? Lenke Legg merke til at faren har mange navn!Og då er dette kanskje Tomas i 1865-teljinga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Dette er jo helt flott, Marianne. Du har utvilsomt funnet riktig person, og da kan jeg slå fast at læreren og kona hans var på alder med min farfar som var født i 1865 og vokste opp på Lefdal. Kan hende 'losjerte' læreren i hjemmet til min farfar og at det er årsaken til at bildet dukker opp i albumet. Anne Haugs var fra nabobygda, Haus. Det er interessant å se at hun er i Kviteseid i år 1900. Her er hennes dåp: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Davik, Ministerialbok nr. A 6 (1867-1881), Fødte og døpte 1872, side 49. Permanent sidelenke: Lenke Post nr. 36.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Gunnar, innlegg 13: Dateringene dine av bildene til Brædefur og Max Behrends er interessante. 'Minst 50 år for seint ute': Ja, men jeg prøvde jo for 50 år siden mens min farmor fortsatt var i live, men det var disse bildene hun ikke kjente noe til, bortsett fra de to med navn. Det kan derfor se ut som at personene ikke var fra nærområdet - gamle Davik kommune, og som vi nå har sett var Tomas Holen fra Sunnmøre. Men de bildene som er tatt på Eid og i Stryn skal jeg sende Fjordabladet når ferietiden er omme, om ikke noe mer dukker opp her. Men jeg vet at det fortsatt finnes mange gamle fotoalbum omkring, og kanskje finns noen identiske bilder - med navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Er einig at hårfrisyren er lik (spørsmål 18), men dei er svært forskjellige i munnen. Synes eg.....Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kristin S. Aasen

Hei Tor Kvien.Før det går i glemmeboken:Min oldefar, Didrik Karolus Olsen Aasen, f. 1872 var fra Nordfjordeid. Tidligere het slekten hans Nøstdal/Naustdal pga. gården de bodde på før de flyttet til gården Åsen (ser at vi har felles aner utfra ditt tema 22615). Jeg kjenner ikke igjen menneskene i din database, men en av dem lignet på en av de jeg har sett bilder av. Av farfars kusine har jeg vært heldig å få noen fotografier. Det ene er tatt av oldefar som ung, ca. 20-25 år (kanskje noen år eldre) tatt i Ålesund. Samme motiv som et av dine bilder viser, motiv med søyler i bakgrunnen. Et annet er av soldater (har navnene) hvor oldefar og en av hans brødre er med på. Et tredje må være fra begravelsen til Samuline, født Aashamar (Didriks mor), tatt en gang tidlig på 1900-tallet. Noen av Didriks søsken ble gift til noen i Nordfjordeid.Vet ikke om det kan være til noe hjelp.Det til info.mvh. Kristin S. Aa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Tor Kvien. Jeg har latt meg fortelle at der skal være bilde av min oldefar Daniel Larsen som var født i 1825 i Førde i Jølster, men jeg har ikke klart å finne noe. Han omkom på vei til Lofoten i 1885 så det er grunnen til at jeg tvilte på at der kunne være tatt bilder mellom 1825-1885. Kan det være mulig at det kan finnes?Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Birger, Jeg antar at når din oldefar døde så sent som i 1885 kan det godt tenkes at det kan ha vært tatt bilder av ham. Har du sett gjennom fotoarkivet til Sogn og Fjordane Fylkesarkiv?[url="http://www.sffarkiv.no/sffbasar/default.asp?p=form&db=dbfoto>LenkeFotografiets fødselsår regnes visst nok å være i 1840, flere at de gamle bildene jeg har, er tatt på 1880-tallet. Ellers skal det ligge flere fotosamlinger tilgjengelige på internett.Se også her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.