Gå til innhold
Arkivverket

[#61208] Hvem var far til Kolbein J. Berge, som ble gift på Voss i 1776?


Gjest Atle Røthe
 Del

Recommended Posts

Gjest Atle Røthe

Vossaboki 2 side 68 oppgir at i 1730 var det to eiere og brukere på Berge: Johannes Styrkson fra Rue, som det ble skiftet etter i 1743, og Johannes Larsson fra Gjerde, som var over 80 år da han ble gravlagt 22/4-1778. Begge fikk trolig en sønn som ble døpt Kolbein, men hvem av dem var far til den Kolbein Johannesson Berge som giftet seg på Voss 18/6-1776 med Gjertrud Johannesdtr. Hovda?Finnes det skifter etter begge Johannes-ene som oppgir arvinger med alder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet etter Johannes Styrksen Berge er datert 28. januar 1743. Der nevnes enken Britta Colbensdatter, og barna Størk, 23, Ellef, 14, Colben, 6 1/2, Halstein, 4, Synneve, g.m. Anders Lesseim og Britta, 19 år.Vi ser at Colbein, sønn av Johannes Størksen Berge, er døpt 15. søndag etter Trinitatis 1735.Jeg finner ikke henvisning til noe skifte etter Johannes Larsson Berge, og kan følgelig ikke si noe om hvorvidt han hadde en sønn Colben, og når han eventuelt kunne være født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Takk for hjelpen, Yngve!Dåpstidspunktet til Colbein, sønn av Johannes Størksen Berge, stemmer svært godt med den alderen ministerialboka til Voss kirkesogn oppgir til avdøde Kolbein Johannesen Berge da han ble gravlagt 4/12-1785. MEN Vossaboki 2 side 68 hevder at Kolbein, sønn av Johannes Styrkson, ble gift i 1765 med Kari Knutsdtr. Lunde - og at dette paret i 1783 bodde på Vågå i Lindås (Vossaboki 4 side 528).Derfor skulle jeg gjerne vite om det fins noe skifte etter Johannes Larsson Berges kone, Steinvor Kolbeinsdatter Berge, som ble gravlagt 18/6-1852. Vossaboki hevder at hun fikk 6 barn, men de oppgis ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

I fylgje avskrifter av kyrkjebøker vart iallefall ein Kolbein Johannesen Berge, ungkar, gift 11/6-1865 med Kari Knutsdtr Lunde. 25/7-1765 vart det døypt ei Steinvor på Lunde.Marianne Bakketun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Takk for tipset, Marianne!Dessverre skrev jeg feil årstall for Steinvor Kolbeinsdatter begravelse i innlegg 3: I følge ministerialboka i Voss prestegjeld ble “Steenvaar Berge 51 aar 10 ug:” Hun ble gravlagt 18. juni 1752 på Vangen - ikke hundre år seinere! Hun var trolig fra Tveite i Holebygda. Jeg har notert at foreldrene hennes var Kolbein Olsen fra ytre Sundve og Marta Hallsteinsdtr.Den 19/7-1733 ble det døpt en Kolbein i Vinje sogn, og hans far står oppført som Johannes Tvejte af Holbogden. I 1724 ble Ungkarl og Soldat Johannes Lars. Øfre Vinje gift med Pige Stenvor Kolbeinsdt. Tveite. Min tese har vært at Steinvor var mor til Kolbein (født 1733), og at han var identisk med den Kolbein Johannesson Berge som giftet seg med Gjertrud Johannesdatter i 1776. Jeg har imidlertid ikke kunnet bevise det.Hvis et eventuelt skifte etter Steinvor K. Berge ikke inkluderer en sønn i passende alder som heter Kolbein, har jeg tatt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

I Ættabok for Vossestrand står det fylgjande under garden Tveite i Holbygda: 'Kolbein Ols ytre Sundve og Marta Halsteinsdtr. Budde fyrst på Hole. Born: Brita 1696, Steinvor 1701, Johannes 1707, Ola 1713, Ola 1714, Ola 1716'. Og høyr no: 'Brita vart gift i 1719 med Johannes Styrkson Rue og Berge i Vestbygdi. Steinvor vart gift i 1725 med Johannes Larsson øvre Vinje og seinare Berge i Vestbygdi'.Marianne Bakketun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Takk igjen, Marianne, for god hjelp. Det ante meg at Brita og Steinvor kunne ha samme opphav. Det pussige er at min farfar fra Voss og min farmor fra Bergen begge stammer fra farfaren til de to søstrene, Ola Bottolvsen indre Sundve, som bygde den gamle kirken på Oppheim.Jeg forsøkte selv å finne mer informasjon om den Kolbein Johannesson som havnet gården Våge i Lindås. Han fikk tre barn i Lindås: Johan døpt 5/12-1771, Anna døpt 10/3-1775 og Martha døpt 1779. Sistnevnte døde i 1780 bare 1/2 år og 3 uker gammel. Kona til Kolbein, Kari Knudsd. Waage, som ble gravlagt 17/4-1814 og ble 74 år. Selv ble Kolbein 76 år, og han ble gravlagt 7/12-1809. Det tyder på at han ble født omkring 1733. Det kan bety at han ikke var sønn av Johannes Styrkson, og at Vossaboki tar feil.Et eventuelt skifte etter Kolbeinsdøtrene Steinvor (1701-1752) eller Brita (1696-1783) kan gi svar på hvem av dem som er moren til Kolbein Johannesson, som døde på Berge i 1785.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Vossaboki har mange feil og manglar. Det har forresten Ættebok for Vossestrand og, men noko er iallefall rett.Marianne Bakketun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

17. oct 1763 gifta ein Kolben Johannissen (Tveite) seg med Guro Oddmund/Ommundsdtr Nesheim. Kolben er fødd i 1733 og dør i 1769. Dei er oppført på Nesheim. Fekk 4 born: Styrkår 1763 (døydde ung), Oddmund 1765-65, Brita 1766 og Styrkår 1768.Denne Kolben er son til Johannes, f 1707, bror til Steinvor og Brita! Og Johannes gifta seg to gonger.Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Takk igjen, Marianne, for ny informasjon!Innlegg 8: Jeg har brukt Vossaboki 1-4 en god del og sjekket de opplysningene jeg har funnet der med kirkebøker, skifter og folketellinger. Min konklusjon er at det fins overraskende få feil og mangler, men en del unøyaktigheter. De fleste unøyaktighetene skyldes trolig uoverensstemmelser mellom folketellinger, kirkebøker og skifter med hensyn til årstall. Manglene jeg har kommet over, dreier seg stort sett om husmenn og deres etterkommere, samt uteblitte søsken i noen gårdslekter.Innlegg 9 og 10: Jeg tror du kan ha rett i at Johannes Styrkson var gift to ganger. Selv om det står i kirkeboka at han var 'Ungkarl' da han giftet seg i 1719 med Brithe Colbensdt. Tveite, har jeg notert at hans første kone het Brita Styrksdatter. Kilden er nok en av bøkene til Lars Kindem, men jeg har ikke notert hvilken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet etter Steinvor Kolbensdatter er datert 14. sept. 1752 og nevner barna Lars Johannessen, soldat, myndig, Colben, 19, Ole, 16, Halsten, 14, Torbiørn, 9 og Britte, 25.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Takk igjen for god hjelp, Yngve!Nå er omsider konklusjonen min klar - både Vossaboki (3) og min tese (5) må være feil. Johan Styrkson Berge og Brita Kolbeinsdatter var foreldre til den Kolbein Johannesson Berge som ble gift med Gjertrud Johannesdatter Hovda på Voss i 1776. Han ble i følge Voss ministerialbok døpt 18/9-1735 (2) og nevnt som 6 1/2 år i skiftet etter sin far 28/1-1743 (2). I følge ministerialboka ble han også gravlagt 4/12-1785 på Voss 50 år 7 uker gammel. Alt dette stemmer rimelig bra. Kolbein og Gjertrud fikk to barn: Brita og Johannes, som ble oppkalt etter hans foreldre/hennes far.Navnebroren Kolbein Johannessen Tvejte, som ble døpt i Winje sogn 19/7-1733 i følge Voss ministerialbok (11), var førstnevnte Kolbeins eldre fetter.Det fins ingen flere Kolbein-er i Voss ministerialbok som ble døpt omkring 1733. Men skiftet etter Steinvor Kolbeinsdatter (13) og ministerialboka (4) tyder på noe annet - og ganske riktig. Den samme ministerialboka viser at en Kolben Johannis. med tilhold på Lunde fikk døpt en datter Stenvor på Voss 25/7-1765 (4). Alt tyder på at lille Stenvors foreldre var nygifte og het Kari Knutsdatter Lunde og Kolbein Johannesson Berge (4). Farens foreldre var utvilsomt Johannes Larsson Berge og Steinvor Kolbeinsdatter, som dåpsbarnet var blitt oppkalt etter.I følge Voss ministerialbok fikk Johannes Larsen Berge døpt et barn (navn og kjønn ukjent) i Wangen sogn 3/11-1733. Dette barnet må ha vært Kolbein Johannesson, fetteren til de to nevnte navnebrødrene. Han flyttet med kone og datter fra Voss til Lindås, hvor familien slo seg ned på gården Våge (3). I følge Lindås kirkebok ble Kolbein Johannesson Våge 76 år og gravlagt 7/12-1809. Alderen stemmer overens med dåpen på Vossevangen i 1733 og skiftet etter moren (13), hvor han står oppført som 19 år i 1752.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.