Gå til innhold
Arkivverket

[#61221] Johannes Holm, kirkesanger og klokker på Bakklandt, Trondheim


Gjest Trond Gellein Løkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Gellein Løkken

HeiJeg trenger hjelp til en slektsnøtt på Baklandet i Trondheim, opphavet til Johannes Holm og hans kone Karen Marie Andersdatter MoeJohannes Holm døde 6. februar 1836 på Baklandet, 81 ½ år gammel. Det betyr vel at han var født omlag 1754 ( /- noen år) Kilden jeg har for detter er annonseringen av hans død i Trondheims adresseavis.Han ble begravet den 15. februar 1836 ved Bakke kirke. Han var klokker og kirkesanger ved Bakke kirke, og skoleholder ved Baklandet skole.Han var den første læreren i fastskolen på Baklandet fra 1790 til sin død i 1836. Fra 1819 var han i tillegg klokker og kirkesanger ved Bakke kirke.Johannes var gift to ganger, første gang med Martha Kristine Lykke, født 1753 og døde omkring 1807. Han hadde flere barn i første ekteskap. Under folketellingen i 1801, bodde Johannes Holm i 2den Rode i Forstaden Baklandet, i Hus nr. 26. Han var 48 år gammel og Skoleholder. Han var gift med Martha Kiærstina, som var 49 år. De hadde barna Beret Martha Holm, født 1789, Thedoria Olava Holm, født 1794, Mikkal Gudbiørn Holm, født 1795. Johannes Holm ble gift andre gang, den 12. oktober 1808 i Strinda kirke med Karen Maria Andersen Moe. Hun var lærerinne og lærermoder ved Baklndet skole fra 1810 til mannens død i 1836. Med henne fikk han tre barn. Johannes barn i første og andre ekteskap:Barn i første ekteskap I. Berthe Martha Holm, døpt 3. februar 1788 i Vor frue Kirke, Trondheim. Hun ble gift 18. oktober 1809 i Bakke kirke med skipper Petter Hansen.II. Theodorus Johannes Holm, døpt 3. februar 1789 i Vor frue Kirke, Trondheim.III. Theodora Johanna Holm, født 23. april 1790 og ble døpt 27. mai 1790 i Vor frue Kirke, Trondheim..IV. Olava Theodora Holm, født 8. september 1792 og ble døpt 28. september 1792 i Vor frue Kirke, Trondheim.V. Michael Guldbiørn Holm, født 27. oktober 1793 og ble døpt 28. november 1793 i Vor frue Kirke, Trondheim. Døde som liten.VI. Theodorina Olava Johannesdatter Holm, født 1794 i Trondheim. Hun ble gift 24. april 1815 i Bakke kirke med Christian Gronsen. Dora Olava HolmVII. Mikkal Gudbjørn Johannesson Holm, født 1795 i Trondheim. Den 6. februar 1861 ble det holdt skifte etter M. G. Holm. Barn i andre ekteskap: VIII. Guriane Johanne Holm gift med kjøpmann Thore O. Sandberg i Trondheim, og min tipp-tippoldemor.IX. Marthinus Christian Holm, født 1809 og døde 1852. Han var hjelpelærer ved Baklandet skole fra 1825, og etter farens død i 1836 ble han førstelærer ved Baklandet skole og klokker i Bakke kirke. I tillegg var han kirkesaner ved Bakke kirke etter farens død. Han døde 13. november 1852. Han ble gift med Anna Guline (Marie) Eggen, født 1812 i Trondheim. Hun var lærerinne ved Baklandet skole fra 1837 til 1871 da hun gikk av med pensjon.Karen Maria Holm døden den 22. desember 1844, 68 år gammel på Baklandet. Problemet er at jeg ikke finner oppavet til Johannes Holm og hans kone nr. 2, Karen Marie Andersen Moe. Er det noen som kan hjelpe meg eller kommer med gode forsla på hvor jeg skal lete??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Se på denne damen. Hun heter det samme som datteren til Johannes Holm: Berit Martha og Holm til etternavn. Kan det være tilfeldigheter eller kan det være slekt av Johannes?LenkeGrethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Fadder på din ane Guriane Johanne er en Ane Bergithe Moe.Mortinus Christians dåp nederst til venstre:LenkeSkriften er meget svak, men står det ikke Moe etter fadderne Niels Andersen og Ole Andersen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Gellein Løkken

Jo, det stemmer Astrid, Det står Moe bak disse. Kjempeflott!Et annet problem som jeg har i forbindelse med dene familien, er at jeg ikke finer Karen Marie Andersen/Moe i folketellingen for 1801 heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Gellein Løkken

Kan noen hjepe meg med å oversette lysningsteksten for Johanes Holm og hans første kone? Linken står i innlegg 2. Jeg får til noe, men er desverre ikke så god enda i å lese håndskrevet kirkeboktekst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Søndag den 22 januar forlanger Unge Karl og ? ? Velfornemme Monsieur Johannes Holm at copuleres i Huset med Velfornemme Jomfru Martha Kirstine Løche efter frembragt kongl. Vielses-Brev af 15 September f M?, samt Beviis for consumtion, Kirken, Fattige og Skolen - for Ægteskabets Lovlighed cavererH P? Dich. Den andre heter muligens Stuberg.De to ordene som mangler i første linje: eventuel?? Lensmand??, men det gir ingen mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Gellein Løkken

Tusen takk AstridDet skrives noe om kongl. Vielses-Brev, vet du hvor man skal lete for å finne det? Kan stå noe mer om Johannes Holm der, jeg mener far eller fødested.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det står neppe noe om hans opprinnelse i en slik kongelig bevilling. Man måtte søke Kongen om man ønsket å bli viet hjemme i huset, uten forutgående lysning eller begge deler. Dette måtte man betale dyrt for, og det var stort sett 'de kondisjonerte' som benyttet seg av dette. (Min erfaring gjelder for det meste Røros).Jeg vet ikke om dette er dekkende. Kanskje noen andre kunne tilføye noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Jeg ser en av fadderne (innl. 4) er Madame Ane Tangen og en av forloverne i bryllup nr. 2 heter Ole Tangen. Er det kanskje dette paret?: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Den yngste datteren i Johannes Holms andre ekteskap ble døpt 21/7-1816, nederst til venstre:LenkeFaddere: Madame Kirstina Moe, Madame Ane Bergitha Tangen, Johanna Levanger, ? Peder Hansen, Ole Andersen Moe, Niels Andersen Moe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Gurina Olava ble døpt 21/7-1812:LenkeFaddere: Madame Guru Verdahl, Madame Martha Maria Berg, Anne Bergitha Moe, Ole Hansen Tangen, Skipper Paulsen, Ingebrigt Olsen Holthe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Faddere på Morthinus Christian (sen lenke i 4):Madame Ane Tangen, Jonfru Berith Marta Holm, Jomfru Theodora Olava Holm, Skipper Jeppe Lorensen, Nils Andersen Moe, Ole Andersen Moe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Enkemand Ole Hansen Tangen gifter seg 18/8-1814 i Bakke med Pigen Ane Birgitta Andersdatter MOE. Forlovere er Skipper Hansen og Skolelærer Hans (!?) Holm. Til høyre:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Gellein Løkken

Dette er jo fantastisk!! Tusen takk, her er det mange gode spor å forfølge.Kanskje jeg skal lete etter fødte rundt 1754 en gang til, og lete etter en Hans isteden for Johannes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Karen Maria hadde - etter hva man se av fadderne på barna - sannsynligvis tre søsken:Ole Andersen MoeNiels Andersen MoeAnne Birgitta Andersdatter MoeJeg har sett gjennom konfirmantlistene i kirkebok for Bakke for en del år (konfirmanter i Lade sogn ser ut til å bli ført i samme kirkebok). Men jeg finner ingen der bortsett fra en Karen Andersdatter Devle 16 konfirmert 1791.Vi har heller ikke funnet noen sikre medlemmer av familien i 1801, men den Karen Marja uten farsnavn som Ingebjørg fant hos Ole H Tangen (se 10), er jo interessant. Men at hun skulle være søster av kona til Ole Tangen Anne Olsdatter 52 år, er litt usannsynlig på grunn av den store aldersforskjellen.Din klokker het nok Johannes og ikke Hans. Jeg lette litt etter hans i Domkirken og Vår Frue for et par dager siden, men fant ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Gellein Løkken

Oki, jeg leter og leter også...Jeg forsøker å tyde fadderne for barna i Johannes første ekteskap for om mulig finne noen slektninger/spor blandt fadderne der, men det tar sin tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Gellein Løkken

Når det gjelder aldersforskjellen mellom Anne Olsdatter gift med Ole Tangen og Karen Marje, så oppdager jeg at kona til Tangen heter Olsdatter, mens etternavnet til Karen Marie skal være Andersen/Moe? Kan de være halvssøken?Men så har vi dette igjen da:Enkemand Ole Hansen Tangen gifter seg 18/8-1814 i Bakke med Pigen Ane Birgitta Andersdatter MOE.Har Ole H. Tangen vært gift med to halvsøstre? Han er jo gift med søster til Karen Marje under folketellingen 1801!Eller er det jeg som tuller meg helt ut på jordet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Er de halvsøstre, måtte de i så fall ha hatt samme mor. Aldersforskjellen mellom dem er 27år. Derfor regner jeg det som relativt usannsynlig. Vi kjenner jo heller ikke farsnavnet til denne Karen Marja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Jeg har tenkt at vi kanskje skal nordover, siden vi finner navnene Verdahl og Levanger blant faddere og forlovere.Se på denne vielsen 13. Sept 1827: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.