Gå til innhold
Arkivverket

[#61222] Kan noen slå opp i Ovenstads militærbiografier for meg?


Gjest Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Hei.Står det noe om (premier)løytnantene Thomas Asche, f. ca. 1780 og Hieronymus Fredrik Stange Heiss, f. ca. 1793? Hvis det står noe, hva står der?Imøteser svar.mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Morken

Asche, Thomas Larsen, f.ca 1780 på gården Nordre Aske i Ness på Hedemarken, døpt i Ness kirke 23.7.s.å. Sønn av Lars Thomassen på N.Aske og hustru Rangdi Olsdtr. Hadde i des.1810 tjent i 7 år. Korp ved den kongelige Livgarde til hest i k.havn til 22.12.1808 da han han ble kornet v. Akershus dragonregiment. Sek.ltn ved regimentets Ullensakerske komp. 7.8.1810. Tjenestegjorde deretter ved N.Hedemarkske komp og Totenske komp. Etter ansøkning meddelt avskjed 22.3.1813 p.g.a. svakelighet. med 84 rdl i pensjon. Død 15.8.1826 på Brøtnu i Ullesaker. Gift i 1818 med Johanne Fredrikke Schou- Heiss, Hieronymus Fredrik Stange, f. ca. 1794. Sek.ltn ved Opl.nasj.inf.regt. 22.7.1814. Ved Akh. inf.rgmt Folloske komp fra 1818. Senere krigskommissær. Bodde 1835 på Brotnov i Ullensaker, men i 1851 på Asak i Skedsmo. Død mellom 1865 og 67. Gift 1828 med enkefru Johanne Fredrikke Asche, f.Schou

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Ola M.Takk så mye for infoen. Det var nyttig å vite hvem foreldrene til Thomas Asche var og hvilken gård de bodde.Jeg har opprettet et annet tema 61229 Ovenstad ang. oppslag i Ovenstad. Ikke svar der. Kanskje fordi det står bare navn. Kunne du eller andre se på den?mvh. Kristin. mvh. Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Hvis det er rett at han var sønn av Lars Thomassen og Rangdi Olsdatter så må det dreie seg om husmannsplassen Nordre Askeeie på Nes, Hedmarken. Iflg Nes BB 2,4 s. 94 hadde de barns Berthe dpt 1761, Marthe dpt 1764, Guri dpt 1770, Mari dpt 1772, Mari dpt 1776, Thommes dpt 1780 (som altså er 'din mann'). Noe mere står det ikke. Forøvrig er det noe merkelig ved opplysningene om kona i (2), Ola. Kanskje du sjekker det en gang til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Per H. Christiansen.Takk for ditt innlegg der du nevnte at Thomas kom fra husmannsplass ved navnet Nordre Askeeie.Johanne, født Schou var gift 1. gang med Thomas og 2. gang med Friedrich/Fredrik H. Stange Heiss. Så jeg skjønner ikke hva som er merkelig.Jeg glemte å nevne at Johannes 2. fornavn Fredrikke var fint å vite ved ytterlige søk i kilder.mvh. Kristin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

- du har rett, det var allikevel ikke noe rart ved det, det var jeg som feil-leste. Beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.