Gå til innhold
Arkivverket

[#61223] Skifte etter Albrigt Larson Store Sangolt


Gjest Yvonne T. Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Yvonne T. Eide

På forhånd takk for all informasjon knyttet til dette skiftet: Albert Larsen Sangolt store Sartor 185b 9a 1794-1797 Mvh Yvonne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne T. Eide

Flott om du kan sjekke opp i dette skiftet om hans kone også: Cecilia Hansdtr Sangolt store Sartor 596 12b 1813-1815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Albert Larsen Sangolt store Sartor 185b 9a 1794-179710. sept. 1795, enke Sisselie Hansdatter og barna Hans A., 18, Lars A., 12, Michel A., 1, Karie A., 15, Brithe A., 8 og Synneve A., 3 år. Som kuratorer og formyndere: Michel K. Søre Tvedt (for Hans og Synneve), Tomas Ellingsen Sangolt, Lars Larsen Schage, Ingebrigt Simonsen Schage og Michel Haachensen Skage.Cecilia Hansdtr Sangolt store Sartor 596 12b 1813-1815. 15. april 1814, barn: Hans Albriktsen (kalt Eriksen i første oppregning) Store Sangolt, Lars A., Karen A. Hagenæs, Brithe og Synneve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne T. Eide

Hei Magne! Denne gangen er det min manns slekt jeg strever med :o) Albrigt Larsen er mine barns 5 x tipp oldefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Ja her var det mange etterkommere etter Albrigt, men er dette samme Albrigt Larsen? Eg meiner at det er samme mann, men eg har ikkje klart å finne noen kilder som beviser dette, har dere? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

(8) Ikke annet enn at Albrigt ved vielsen i 1777 står som bosatt på Tarang. At de tre første barna får navnene Hans, Kari og Lars indikerer også at det er samme person - de er da oppkalt etter hhv Ciselles far, Albrigts mor og Albrigts far. (Ciselles mor het forøvrig også Kari). De får i tillegg en sønn døpt Michel i 1794. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Eg prøvde via det som nok er bror til Albrigt, og da finne ei kobling uten å lukkes. Legger likevel innett innlegg som gir ein teori om hvem foreldre til Albrigt var. Eg har ikkje sjekka om det finnes noe skifte etter søstera Martha og om det står noe der, som kan linkes til Albrigt. Hadde vært kjekt om noen kommenterte dette Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

En annen mulighet som kan tenkes: Ifølge Austevollsboka hadde Albrigt enda en bror, Anders (1747 - 1788). Det kan være denne introduksjonen i 1747 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=18&filnamn=intrsund&gardpostnr=1809&personpostnr=2979&merk=2979#ovre>Lenke Denne Anders var ikke nevnt i skiftet etter Lars Michelsen, men jeg har heller ikke funnet ham død før 1769. Det er et skifte etter en Anders Larsen på Taranger - hvis det er riktig at Albrigt og Anders var brødre så kan kanskje dette si noe? Jeg legger inn en forespørsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

En annen mulighet som kan tenkes: Ifølge Austevollsboka hadde Albrigt enda en bror, Anders (1747 - 1788). Det kan være denne introduksjonen i 1747 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=18&filnamn=intrsund&gardpostnr=1809&personpostnr=2979&merk=2979#ovre>Lenke Denne Anders var ikke nevnt i skiftet etter Lars Michelsen, men jeg har heller ikke funnet ham død før 1769. Det er et skifte etter en Anders Larsen på Taranger - hvis det er riktig at Albrigt og Anders var brødre så kan kanskje dette si noe? Jeg legger inn en forespørsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne T. Eide

'Holder til' i samme slekt som Lars i mange generasjoner før Albrigt, så vi er iallefall 'ên Albrigt'. Mvh Yvonne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Innlegg 13. Yvonne har du funne noen kilder som fortel/beviser kven som er foreldre til Albrigt Larsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne T. Eide

Hei Oddvar. Tror ikke jeg har navnet på hans foreldre i det hele tatt. Bortsett fra at faren nødvendigvis heter Lars og at Albrigt er nevnt i vielsen med gård Tarang. Reiser bort nå, så får ikke sjekket det nærmere på en stund. Husmorferie:o) Mvh Yvonne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Polden

Lars (6)Hans Albrigtsen hadde ei datter Gyrid som gifta seg ned Ørjan Johannesen i Polden. Dette var Ørjan sitt andre ekteskap. Desse vart mine tippoldeforeldre. Ein artig sak her er at Gyrid si søster, Ceselia, gifta seg med Nils Ørjansen Polden, som var son til Ørjan i hans første ekteskap. Dei fekk 5 born, men ingen som gifta seg. Etter at Nils døde, gifta ho seg oppatt med broren, Ananias, og dei vart barnlause.Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.