Gå til innhold
Arkivverket

[#61225] Emigrasjon USA/Canada - oppslag


Gjest Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Hei.Oppslag i Ancestry ønskes når det gjelder følgende person Carl Heiss, født ca. 1839 iflg. emigrasjonen i 1865. Hans familie ble antagelig igjen i Norge. Hans dåp er vanskelig å finne. Hans søstre har jeg klart å finne. Derfor ønsker jeg å vite om han fins i 1900-telling USA eller i Canada. Hvis, så ønsker jeg å vite fødselsmåned/år og om han fikk familie der. http://www.norwayheritage.com/p_list.asp?jo=2241Imøteser svar.mvh. Kristin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Og du har heller ikke funnet Carl Johan Heiss konfirmert omkring 1854?Finner en ugift 30 år gammel norskfødt snekker Chas Hays i Chicago i 1870.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei.Jon T.: Takk igjen. Jeg har heller ikke funnet konfirmasjonen. Det høres interessant ut med han Chas. Kan du se om du finner flere aktuelle kandidater med lignende navn/år, gjerne i 1900?mvh. Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei igjen.Takk for innlegg. Faren var Fredrik Hioronymus Stange Heiss, f. ca. 1793, moren Johanne Schau, f. ca. 1799 og søstrene Sophie Augusta 1830,Elisabeth Theodora 1834, Julie Dorthea 1835, Julie?Charlotte ?, Helga Lovise Marie 1836 og Valborg 1841. Helga ble gift med Jens Fjeldstad og bodde i Gjerdrum. De andre var ugifte. Fødselsårene er ca. Jeg er usikker på det rette navnet til Charlotte. De fleste av dem er konfirmert i Skedsmo. Enkel/rask oppslag kan tas i Thingvolds navneregister. De er i folketellingene Skedsmo og Ullensaker 1865.mvh. Kristin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei igjen.Jeg ser i lenken fra NorwayHeritage at det er en Halvor Heiss som emigrerer sammen med ham, men jeg har aldri vært borti ham. Kanskje det kan hjelpe litt med denne opplysningen.mvh. Kristin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Har du sjekka dødsfallsmeldinger / skifte etter Fredrik Hioronymus Stange Heiss og Johanne Schau?Der står det jo hvilke barn de etterlot seg og om Carl Johan var en av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Om det er slik at Carl Johan Heiss hadde søstre som døde ugift, vil jo Carl Johan eller ev. barn av ham være arvinger. Har du sjekka skifter / dødsfallsmeldinger etter de ugifte søstrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Mon tro om det ikke er Johanne, enken etter Fredrik Hioronymus Stange Heiss som dør 29. mars 1880 her: Skedsmo, Ministerialbok nr. 12 (1876-1883), Døde og begravede 1880, side 300. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Det er nok Fredrik Hioronymus Stange Heiss som dør i Skedsmo 20. feb 1866:Skedsmo, Ministerialbok nr. 11 (1866-1876), Døde og begravede 1866, side 253. LenkeSkulle tro det ble skiftet etter en elller begge disse sistnevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei.Jon T. Takk igjen for dine innlegg.Det står omtalt skifte etter moren Johanne i Skedsmo bygdebok. Jeg har tenkt også å se på farens skifte også hvis det finnes etter forslag fra en i privat mail.Tenkte ikke på å se på evt. skifter etter hans søstre. Skal sende mail til Statsarkivet i Oslo og spørre om det. Må først finne dødsår/dato. Takk for at du spurte/tipset om det.mvh. Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Jeg begynner å lure på om Fredrik Hieronimus Heiss i det hele tatt hadde en sønn ved navn Carl Johan. - Et skifte vil vel avsløre det.Fredrik Hieronimus Heiss og familien bodde tydeligvis i Ullensaker fram til i allefall høsten 1848, så Carl Johan burde jo vært døpt der:Datteren Sofie Augusta blir konfirmert i Ullensaker 1845: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=561&idx_id=561&uid=ny&idx_side=-45>Lenke )Datteren Elisabeth Theodora blir konfirmert i Ullensaker 1848: Lenke De flyttter tydeligvis til Skedsmo rundt 1850.Julie Dorothea Amalie Heiss er 16 år når hun i oktober 1851 flytter fra Ullensaker til Skedsmo for å konfirmeres: Lenke Konfirmasjonen hennes i Skedmo i 1851: LenkeHelga Lovise Marie f. 13. des 1837 blir døpt i Ullensaker 3. jan 1838. (Samme dag blir forøvrig også søsteren Charlotte døpt i Ullensaker, født 26. aug 1836.) Lenke Helga Lovise Marie blir konfirmert i Skedsmo i oktober 1853: LenkeFinner Valborg Emilie Heiss f. i Ullensaker 19. nov 1841 Lenke hun blir konfirmert i Skedsmo i oktober 1858.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Jon T.Takk for ditt innlegg.Etter forslag fra en via privat mail, så skal jeg sende mail til Statsarkivet i Oslo og spørre om skifte etter Fredrik Hioronymus Stange Heiss og etter noen av hans ugifte døtre. Jeg sjekker når de døde (de ugifte døtrene) og holder på å sette sammen nødvendige data før jeg sender avgårde mail.Vedkommende i mailen nevnte at Karl Johan nok var nevnt i bygdeboka i Skedsmo som sønn av Hr. Stange Heiss, etter å ha først fanget opp opplysning om Karl Johans sønn Gulbrands dåp i Gjerdrum. I dåpsinnførselen står det at han, Karl Johan kom fra Skedsmo.Får håpe at jeg får svar på skifte.mvh. Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei.Jeg vil melde at jeg har funnet dødsdatoene til alle døtrene til Stange Heiss bortsett fra Ovidia Sigismunda (folketelling 1875 Oslo Tugthuset-må nok se i fangeprotokoller eller lignende). Når jeg kommer tilbake fra reisen om ca. en uke så er jeg klar til å sende mail til Statsarkivet Oslo. Pga. en annen forespørsel jeg ikke får svar på, så regner jeg med at det er ferie der.Det til info.mvh. Kristin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.