Gå til innhold
Arkivverket

[#61226] USA: Axel Knut Lindquist og kone Ellen


Gjest Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Hei.Axel Knut Lindquist var født 10/10-1878 og emigrerte 4/12-1900 fra Skaraberg i Sverige. Hans kone het Ellen og var født ca. 1879 og emigrerte ca. 1896 fra Jønkøping til USA iflg. barnebarnet.Kan noen slå opp i f.eks. Ancestry og se hvilket år hun er født og emigrasjonsår?Det vil også være fint med oversikt over de to og barna deres. Navn og alder. En av dem het Axel George, men brukte kun George. De bodde i en av New England-statene (Massachusetts,Connecticut,Rhode Island,Maine,Vermont,New Hampshire) øst i USA. Jeg glemte å spørre om det, men håper det hjelper slik med ca. stedsangivelse.Imøteser svar.mvh. Kristin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Ove Myhr

1910 United States Federal CensusName: Ella Lindquist [Ella Ludquist] Age in 1910: 29 Estimated Birth Year: abt 1881 Birthplace: Sweden Relation to Head of House: Wife Father's Birth Place: Sweden Mother's Birth Place: Sweden Spouse's Name: Axel Home in 1910: Bridgeport, Fairfield, Connecticut Marital Status: Married Race: White Gender: Female Year of Immigration: 1898Household Members: Axel Lindquist 30 Ella Lindquist 29 George Lindquist 4 1920 United States Federal CensusName: Ellen N Lindquist Home in 1920: Bridgeport Ward 5, Fairfield, Connecticut Age: 39 years Estimated Birth Year: abt 1881 Birthplace: Sweden Relation to Head of House: Wife Spouse's Name: Axel K Father's Birth Place: Sweden Mother's Birth Place: Sweden Marital Status: Married Race: White Sex: Female Year of Immigration: 1897 Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 219Household Members: Axel K Lindquist 41 Ellen N Lindquist 39 George A Lindquist 14 Gaston E Lindquist 7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Ove Myhr

1930 United States Federal CensusName: Ellen M Lindquist Home in 1930: Bridgeport, Fairfield, Connecticut Age: 49 Estimated Birth Year: abt 1881 Relation to Head of House: Wife Spouse's Name: EthelHousehold Members: Ethel Lindquist 57 Ellen M Lindquist 49 George A Lindquist 24 Lenard Lindquist 17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Ove Myhr

Connecticut Death Index, 1949-2001Name: AXEL K LINDQUIST Death Date: 27 Nov 1955 Death Place: Bridgeport, Fairfield, Connecticut Age: 77 Years Birth Date: xxxYOB Marital Status: Married Spouse: ELLE State File #: 17761 RESIDENCE: Bridgeport, Fairfield, Connecticut Gender: Male Race: WhiteConnecticut Death Index, 1949-2001Name: ELLEN M LINDQUIST Death Date: 14 Nov 1960 Death Place: Bridgeport, Fairfield, Connecticut Age: 80 Years Birth Date: xxxYOB Marital Status: Widowed Spouse: AXEL State File #: 19525 RESIDENCE: Bridgeport, Fairfield, Connecticut Gender: Female Race: White

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Ove Myhr

Mulig dette er yngste sønnen:Connecticut Death Index, 1949-2001Name: L LINDQUIST FATHER'S SURNAME: LINDQUIST Death Date: 7 Jan 1984 Death Place: Easton, Connecticut Age: 70 Years Birth Place: Connecticut Birth Date: 25 January xxxYOB13 Marital Status: Widowed Spouse: ELEAN State File #: 00504 Occupation: EXECUTIVE VICE PRESI Industry: LINDQUIST SUPPLY CO RESIDENCE: Easton, Connecticut Address: 12 DOGWOOD DR , 06606 Gender: Unknown Race: White Social Security Death IndexName: G. Leonard Lindquist SSN: 048-01-1701 Last Residence: 06612 Easton, Fairfield, Connecticut, United States of America Born: 25 Jan 1913 Died: Jan 1984 State (Year) SSN issued: Connecticut (Before 1951 )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Roy O.M.: Mange takk for oppslag og for opplysningene.Da har jeg mer konkret å gi til hjelperne i Anne Lenes tema. Kan du eller andre finne i Ancestry eller lignende hvor hun kom fra i Sverige? Eller hva M/N står for? Barnebarnet tror hun kom fra Jønkøping.Jeg undres over Ethel som spouse/ektefelle til Ellen M/N. Og Gaston/Lenard.Jeg regnet med at at George var født tidlig på 1900-tallet. For jeg fikk sett ham en gang før han døde.Jeg kjente igjen navnet Bridgeport for jeg var der på thanksgiving for flere år siden sammen med Axel og Ellens etterkommere.mvh. Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei igjen. Jeg skrev og puttet innlegg 6 og hadde dermed ikke sett ditt innlegg 5 (takk for dette innlegget). Nå skjønner jeg at broren til George var født Gaston (G.) Lenard/Leonard. Så det med Gaston/Lenard undrer jeg ikke over lenger. Men lurer over det med Ethel. Kanskje feilskrevet i folketellingen. Også annet fødselsår/alder. Kanskje folketellingen var vanskelig å tyde.mvh. Kristin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Ove Myhr

Fødselsår og alder vil nok variere litt, som regel pluss/minus 1 til 2 år.Ethel er nok bare feiltolket. Skal være Axel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Roy O.M.Takk igjen for innlegg fra deg.Nå håper jeg det bidrar til mer i Anne Lene Hagens tema om oppslag i svenske kilder ang. anene til Ellen, Axels kone.Tenker amerikaneren blir mer glad.mvh. Kristin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.