Gå til innhold
Arkivverket

[#61227] Kristen Rasmussen (f. ca. 1766), Brua u/Råstad i Stokke - eg. fra Åsgårdsstrand?


Gjest Kristian Hunskaar
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristian Hunskaar

[OBS: Alle relevante lenker er satt inn nederst i innlegget.]KRISTEN RASMUSSEN giftet seg 29. januar 1795 i Stokke med MARIA MIKKELSDATTER, som var født 1773 på [søndre] Råstad i Stokke og datter av Mikkel Nilsen der. Ved vielsen oppgis det at Kristen var fra Brua, som er en plass under Søndre Råstad som han i 1796 fikk kjøpt av svigerfaren.Kristen og Maria fikk barna Rasmus i 1795 og Lene Maria i 1798, og ved folketellinga 1801 var de bosatt på Brua. Der bodde også Kristens mor, den 60-årige enka Sørine Kristensdatter.Kristen er angitt å være 35 år i FT1801 (f. ca. 1766), men ingen Kristen Rasmussen ble døpt i Stokke, verken i 1766 eller i de nærmeste årene omkring. Opplysningen om at hans mor het Sørine Kristensdatter, gjør det imidlertid naturlig å plassere ham som sønn av ekteparet Rasmus Pedersem og Sørine Kristensdatter som senest 1768 var bosatt på husmannsplassen Valberg under Melsom i Stokke. Dette året fikk de dattera Tale Maria (som døde i 1769), og i 1770 fikk de sønnen Peder (som døde i 1773). Rasmus Pedersen døde selv i 1771, 40 år gml.Rasmus Pedersen og Sørine Kristensdatter ble ikke gift i Stokke. Ved søk på Familysearch har jeg ikke funnet noen passende vielse eller noen Kristen Rasmussen med rette foreldre.Det nærmeste jeg har kommet er en Kristen Rasmussen fra Åsgårdsstrand, døpt 5. januar 1766, med foreldrene Rasmus Pedersen ('Persen') og Sørine Svensdatter. Moras patronym avviker altså, men det *kan* jo tenkes å være feil. Dessverre finner jeg ikke vielsen til dette ekteparet - de ble trolig viet i Borre mellom 1763 og 1765, tre årganger med viede som mangler i kirkebøkene.Spørsmålet blir da: Hva vet man om ekteparet Rasmus Pedersen og Sørine Svensdatter samt deres sønn Kristen? Var Sørines virkelige patronym Kristensdatter, slik at det er en mulighet for at nettopp denne familien flyttet til Stokke? Eller kan denne muligheten utelukkes, for eksempel ved å påvise at familien levde i Åsgårdsstrand eller et annet sted i tiden etter 1768?DOKUMENTASJON PÅ KRISTEN RASMUSSEN 1795-1801:- Kristen Rasmussen og Maria Mikkelsdatters vielse 1795: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8213&idx_id=8213&uid=ny&idx_side=-149>Lenke- Skjøtet fra Mikkel Nilsen til svigersønnen Kristen Rasmussen på eiendommen Brua i 1796: Lenke- Dåpen til Rasmus Kristensen 1795: Lenke- Dåpen til Lene Maria Kristensdatter 1798: Lenke- Kristen Rasmussens familie i FT1801: LenkeDOKUMENTASJON FOR DET SOM MÅ VÆRE KRISTENS FORELDRE 1768-1773:- Tale Maria Rasmusdatter døpes 1768 og begraves 1769: Lenke og Lenke- Peder Rasmussen døpes 1770 og begraves 1773: Lenke og Lenke- Rasmus Pedersen begraves 1771: LenkeDOKUMENTASJON PÅ POTENSIELT RIKTIG FAMILIE I ÅSGÅRDSSTRAND 1766:- Kristen Rasmussens dåp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiJeg finner ingen Kristen Rasmussen konfirmert i Borre i aktuelt tidsrom. Dog finner jeg en på Sjuestok i Stokke i 1781 her: Lenke Han er 16 år og dermed i passende alder. Merk også at det er en Nils Pedersen Sjuestok som er fadder i 1798 for Lene Maria.Dette blir likevel ikke noe mer enn ytterligere indikasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Takk for innlegget. Ja, konfirmanten på Sjuestok er helt sikkert rett mann (lillebroren Peder døde på Sjuestok).Fadderen Nils Pedersen betrakter jeg foreløpig som en nabo. Jeg har riktignok ikke oversikt over hans slekt - han sies å være fra Panne i Sem da han giftet seg i Stokke i 1763, men uten at jeg finner ham under Panne i bygdeboka for Sem. Det kan derfor ikke utelukkes at han kan ha vært en farbror av Kristen, men i så fall er det pussig at han ikke ble benyttet som fadder til et av Rasmus Pedersens barn i 1768 og 1770.Opplysningen om at det ikke er konfirmert noen Kristen Rasmussen i Borre er nyttig - da er i alle fall ikke hypotesa i innlegg 1 falsifisert riktig ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.