Gå til innhold
Arkivverket

[#61228] Kompetansegjevande nettbasert studium i slektsgransking ved Høgskulen i Volda


Gjest Arnfinn Kjelland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfinn Kjelland

Dersom nok studentar melder seg på, tilbyr Høgskulen i Volda frå hausten 2008 eit internettbasert studium i slektsgrasking. Emnet er i utgangspunktet på 15 studiepoeng, og er delt i to delemner a 7,5 stp. Studiet er utvikla i nært samarbeid med DIS-Norge ([url="http://www.disnorge.no/>http://www.disnorge.no/). Det er ei studieavgift på kr 3000 for kvart delemne pluss semesteravgift, som for hausten 2008 er på kr 670.Første delemne ('Slektsgransking I') på 7,5 studiepoeng er innføring i slektsgransking for søkjarar med lite erfaring i fagområdet. Dersom dette blir vellykka, tilbyr vi eit påbyggings-delemne på 7,5 studiepoeng ('Slektsgransking II') våren 2009. Dersom det framleis er interesse, tilbyr vi og Slektsgransking I våren 09.Informasjon om første delemne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Og om man stiler litt høyere og behersker svensk brukbart (dvs. kan lese svensk) er Mittuniversitetet i Sveriges nettkurs med like mange vekttall et godt alternativ; semesteravgift (trolig lavere enn i Norge), men uten studieavgift på 3.000 kr. pr. semester (om dette ikke er endret nå, det ville overraske).Forskjellen i ambisjonsnivået ligger vel i den svenske studiepresentasjonen 'Kursen ger en grundläggande insikt i släktforskningens källor och metoder, och hur olika källor ska värderas'.Såvidt jeg vet var kurset en suksess i Sverige ifjor og skal følges opp med et nytt i høst.OBS. Jeg vet ikke om påmeldingsfristen har gått ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Tore: Mittuniversitetet http://www.miun.se/ heitte før Högskolan i Östersund, Högskolan i Sundsvall, m.m.Geir: Haken (for ein nordmann) ved det svenske kurset er vel at det gjev deg innsyn i svensk arkiv- og administrasjonshistorie. Greit for dei med svenske aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ja selvsagt har du et poeng Ivar, kildematerialet er ikke helt sammenfallende i Norge og Sverige og arkivene er bygd opp ulikt. Men det grunnleggende og felles er det jeg sakset 'insikt i släktforskningens källor och metoder, och hur olika källor ska värderas'. Derfor tror jeg mange kan ha glede av kurset, selv uten en eneste svensk ane. Men det er selvsagt en ren antakelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

(5) tillegg/korreksjon: Før det vart Mittuniversitetet heitte det Mitthøgskolan... Reknar med at 'mitt' = midt, dvs. midt i Sverike.Geir(6): jau, det er klart - men kjelder må ofte vurderast ut frå kven som skapte dei og kvifor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Østersund og Sundsvall ligger så til de grader i utkanten av Sverige at de har måttet endre navnet og nå ligger i midten av landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Tore, strekningen Sundsvall-Östersund ligger så midt i Sverige som du omtrent kan komme. (Men det spiller forsåvidt ingen rolle). Selvsagt kan du peke på befolkningstyngdepunktet i Sverige, hadde du gjort det samme i Norge tror jeg det ville vært som å stikke hendene i et vepsebol.Ivar, det er vel mer skinnuenighet. Om kilderikdommen er større i Sverige så er vurderingskriteriene de samme. Dessuten er det nok i dette tilfelle (på dette nivået) stort sett snakk om de samme kilder vi også bruker her hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Prinsippa er nok dei same, men det var ikkje ubetydeleg skilnad på administrasjonspraksis mellom Sverige og Danmark-Noreg frå 1600-talet og framover. Stikkord i slektsgranskingsamanheng er kjeldekategorien husforhørslengder, som vi dessverre manglar i Noreg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Den forskjell på administrasjonspraksis som Ivar og nå Arnfinn peker på, ville overraske meg får særlig (noen) betydning for de omtalte kurs. Husforhörslängdene i Sverige har vi ikke hjemme, men hvilken rolle spiller det?Jeg trakk ikke fram kurset på Mittuniversitetet som et alternativ til Høgskulen i Volda, tvert imot. Jeg så på det som et alternativ til de som er kommet litt videre enn målgruppen presentert i (1)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.