Gå til innhold
Arkivverket

[#61230] Axel Hieronymus Fjeldstad, lege på New Zealand


Gjest Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Hei.Han er født i Gjerdrum 28/12-1857. Dro til New Zealand en gang etter 1881 da hans mormor døde. Er nevnt i skifte som er omtalt i bygdebok i Skedsmo.Er det noen som har opplysninger eller finne opplysninger ved å gjøre oppslag i kilder, f.eks. Ancestry eller andre? Vil vite om hans liv og om evt. hans familie/etterkommere.Imøteser svar.mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Holck

HeiAxel Fjeldstad var halvbror til min oldefar Carl Frithjof Fjeldstad. Deres far var veiinspektør Jens Fjeldstad, som eide og drev Fjeldstad gård i Gjerdrum. Hans første hustru var Barbara Abigael Asche (5 barn); etter hennes død giftet han seg med Barbaras halvsøster Helga Sophie Heiss (6 barn, hvorav Axel var det første). Jeg vet ikke når Axel dro til New Zealand. I boka Fjeldstad-slekten fra Gjerdrum av O.T. Fjeldstad, står det at Axel døde i Rotorua i New Zealand 22/6 1905. Han var lege ved et sanatorium i New Zealand, og det fortelles at han var forlovet med en australsk dame, Sissi Sheridan,som 30 år etter hans død (dvs. ca 1935)besøkte hans familie (søsteren Johanne)i Oslo. Han har tydeligvis ikke etterkommere - de ville helt sikker vært nevnt i boka som ble skrevet i 1938 -39. Hva er det som står (og hvor) om skiftet etter hans mormor? Det må ha vært skiftet etter Johanne (Hanna) Schou som først var gift med Thomas Asche (far til Barbara)og bosatt på Brotnov i Ullensaker, og senere giftet seg med Hieronymus Stange Heiss (far til Helga, Axels mor. De flyttet senere til Leirsund i Skedsmo. Fint om du kan si noe om dette skiftet.Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Marianne H.Takk så mye for ditt innlegg.Det var fint å få vite om den boken.Jeg samler inn opplysninger om Heiss-etterkommere. Det er bakgrunnen for min interesse. Min tippoldemor født Heiss var søster til Stange Heiss.I annet tema 61225 opprettet av meg så spør jeg etter Carl Johan Heiss, nevnt i kirkebøker i Gjerdrum som far til Gulbrand Karlsen og i Skedsmo bygdebok s. 118 bind 2. Vet du noe om Carl Johan Heiss? Iflg. s. 118 skal han være bror til døtrene til Stange Heiss. Vanskelig å finne hans dåp,konfirmasjon.Skiftet etter Axels mormor er omtalt i parantes s. 118 bind 2 Skedsmo der hvor det står hvem som er arvinger. Aksel møtte frem som fullmektig for Helga Fjeldstad, Carl Frithjof Fjeldstad og Johan Fjeldstad. Det med at Aksel/Axel dro til New Zealand har jeg fra private notater som jeg låner nå.mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove D. Johansen

Axel H. Fjeldstad er oppført i John Parsons: 'Norwegians in New Zealand 1858-1948':Fieldstad, Axel Heronymus, 53, Gjerdrun, Doctor, Auckland, 24/08/03(Ordrett avskrift)Tove D. Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Tove D.J.Takk for ditt innlegg der du nevnte boka 'Norwegians in New Zealand 1858-1948. Fint å ha det i bakhodet senere. Antar at det kan lånes i Norge på bibliotek, f.eks. Deichmanske?mvh. Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Holck

Kristin:Jeg har arbeidet en del med familien til Johanne Schou og Asche/ Stange Heiss, men har aldri funnet noen Carl Johan Heiss som sønn av Stange Heiss. Derimot har jeg funnet en datter født utenfor ekteskap, nemlig Ovidia. I 1865 er hun husjomfru i Vang [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&a=b&filnamn=f60414>Lenkeog i 1875 sitter hun på tukthus i Christiania

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Marianne H.Takk for dine to innlegg.Jeg tror jeg har sett Ovidia Sigesmunda tidligere, men ikke tenkt mer over det da hun ikke er omtalt i bygdeboka i Skedsmo.Sigesmunda antar jeg er fra hennes oldefar (Fredrik/Friedrich Sigismund) som kom fra Hattstedt i Husum, Schleswig-Holstein i Tyskland til Stokke. Stange (mellomnavnet til Friedrich H. Stange Heiss) mener jeg er fra Stokke. Har sett et sted i kilde at kona til Fredrik Sigismund, Marta Marie er f. Stange og andre ganger f. Stavnum. Hennes far var Ivar Fransøn og hennes mor Maren Jacobsdatter. I notatene (det meste stemmer av navn og år ifølge kirkebøkene) jeg låner er det noe rart som står der; at man kan være i slekt med Sogneprest Harder. Så jeg har opprettet tema 61158.Som følge av min forespørsel om oppslag i Ovenstad, har det dukket opp at Johanne (Hanna-forkortet fornavn) hadde Fredrikke som sitt 2. fornavn. Det kan gjøre det lettere i søk etter hennes opphav. Selv har jeg de siste dagene prøvd å finne hennes vielse med Thomas; alle kommunene i Akershus år 1818 og kirkene Oslo domkirke og Aker år 1818. Jeg har lurt på om Kristiania er feilføring og at hun egentlig bodde i nærheten av Kristiania. Jeg har også eksempler på at folk var født i kommuner i Akershus, men i folketellinger står det Kristiania istedetfor. F.eks. en av mine oldemødre. Skulle kanskje sjule sitt opphav eller fordi det var Kristiania som var oppholdsstedet. Så da brukte man det. Jeg tror egentlig det var for å skjule, for jeg spurte hennes datter en gang. Da svarte hun Kristiania/Oslo. Det kan også hende at hun var født et annet sted i landet og brukte Kristiania, fordi hun var der ved folketelling.Vet ganske lite om Schou. Fjeldstad vet jeg fra kirkebøker og bygdebøker. Jeg vet ikke hva/hvilke Heiss du vil vite mer om. Jeg noterer meg din interesse for å vite mer. Så kan jeg ta kontakt med deg på mail, men ikke akkurat nå. Hva er din mailadresse?mvh. Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Marianne igjen.Jeg har også lurt på om navnet Schau/Schou/Skau pga. sine forskjellige stavelser er blitt feilhørt den gangen de utførte tellinger. Jeg har sett at en av fadderne het noe sånt som Urholt el. Scholt. Jeg klarte ikke å tyde det navnet helt. Min tanke var at det kan høres som Schou og dermed er blitt skrevet slik.Det til info.mvh. Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Marianne igjen.Jeg glemte å nevne at Johanne kan ha brukt Fredrikke som fornavn ved folketellinger.Vi har kommunale folketellinger i Oslo, men jeg mener å huske at de ikke begynner så tidlig på 1800-tallet (perioden før hun gifter seg for 1. gang).mvh. Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Holck

Vielsen til Johanne og Thomas fant jeg for noen år siden, det var 01 JAN 1817 i Hof kirke, Hedmark, Norway (Family search. Har også slått opp i kirkeboka, og det stemmer at det gjelder løytnant Asche på Brotnov i Ullensaker. Har ikke funnet ut hvilken tilknytning de har hatt til Hof , men to av barna ser ut til å være oppkalt etter presten i Hof, Weidemann og hans kone Barbara Abigael.De er også faddere. Ingen flere opplysninger er imidlertid å finne om Johanna i den kirkeboka.Jeg har grunn til å tro at hennes andre fornavn var Maria - ikke Fredrikke (bl.a. pga. oppkallinger), og har funnet en meget aktuell kandidat døpt i Aker kirke ca. 1795. Det kan vel stemme at hun er noe eldre enn oppgitt i forletellingene; ellers ville hun vært svært ung ved vielsen. Kan eventuelt sende deg mer om dette når pc-en min er oppe igjen, hvis du oppgir mailadressen din.Min mailadresse er marianneholck@yahoo.noLitt kuriosa: Yngste sønn til Hanna og Thomas, Thomas Asche (født etter at faren var død), utvandret til Australia midt på 1850-tallet. Han sønn Oscar fikk mellomnavn Stange Heiss etter Thomas sin stefar, og ble senere en ganske berømt skuespiller, se f.eks. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Marianne.Takk for innlegg.Det var artig å lese om en med mellomnavnet Stange Heiss i Australia.Det var fint å vite hvor og når vielsen var. Vielsen var altså et år senere enn det er oppgitt i andre kilder enn kirkebøker. Jeg har lagt merke til oftest avvik på 1 og 2 år i andre kilder enn kirkebøker. Jeg hadde sett en Weidemann som fadder, men jeg visste ikke at han var prest i Hof.Jeg sender deg min mailadresse på mail til din oppgitte mailadresse.mvh. Kristin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Marianne H.Jeg fant dåpen til Ovidia, men der står det at hun var datter av Stange Heiss og kone. Så hun er vel ikke uekte (innlegg 6). Har funnet dødsdatoene til alle søstrene hennes unntatt Ovidia. Jeg sender deg på mail denne infoen når jeg er tilbake til hjemmet om ca. en uke. Lurer på om det er nødvendig å legge ut her også (de er døde alle sammen).Det til info. (Tenker at pcen din ikke er ok ennå)(innlegg 11).mvh. Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Holck

HeiTakk for info Kristin. Jeg må ha husket feil - det kan være farlig å bare støtte seg til de små grå.... Fint om du sender meg info; det haster ikke. Drar selv på ferie for 14 dager i morgen, og har ikke tilgang til pc eller nett. Håper pc med slektsprogram er i orden når jeg er tilbake. Sikkert ikke nødvendig å legge ut all info her - det er vel smått med etterkommere etter alle disse damene!mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Fra Norges Læger: Axel Hieronymus Fjeldstad, sønn av veiinspektør Jens Fjeldstad og Helga Louise Marie Heiss, er f. i Gjerdrum 28-12-1857, tog 1875 artium, decbr. 1876 anden eksamen, begynte i slutningen af octbr. 1878 at studere medicin og tog 19-12-1885 medicinsk examen med Laud. Som student vikarierte han til forskjellige tider og tilsammen i ca. 3 maaneder som candidat ved Rikshospitalets hovedavdeling og fra begynnelsen av juni 1885 i ca. 4 maaneder som amanuensis hod dr. Juell paa Kongsvinger.Fra 1-1 til 1-5 1886 var han ansat som candidat ved Rikshospitalets chirurgiske afdeling A. I septbr. 1886 afreiste han til Australia for at nedsette seg som læge i Sydney, senere var han nogle aar ansat i fransk tjeneste paa Nyhebridene. I de siste aar havde han oparbeidet sig en stor praksis i Roto Rua paa New Zealand, hvor han døde ugift 22-6-1905 efter kort tids sygdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kristin S. Aasen

Hei.Takk til Marianne H. og Carsten S. for deres innlegg.Carsten S.: Kjempesnilt av deg uoppfordret gjøre oppslag i Norges Læger på Axel Fjeldstad. Hadde tenkt å spørre om oppslag, men så glemte jeg det. Det var nyttig info.mvh. Kristin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.