Gå til innhold
Arkivverket

[#61235] Opphav til Jacob Hansen Reret i Fron.


Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Jacob Hansen Reret f.8 mars 1847 (u.ekts) LenkeForeldre: pige Berit Halvorsdtr. Reret under Bakken og u.kar Hans Thoresen Almehagen.Faddere: Anders Reret, Hans ibid, Amund Olstadhagen, Mari Reret, Anne Lillegrav.Kan noen hjelpe meg med å finne mer om Jacobs foreldre og videre bakover ?Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
LenkeHer får de et barn i 1841, Sør Fron, også som ugifte. Johann, døpt 28.03.1841. Mor: pigen Beret Halborsdatter Grava-Eiet og ungkarl Hans Thoresen Alme-Eiet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Dette kan være Hans Toresen Almehagen i 1865, oppgitt 50 år, ugift, losjerende dagarbeider.Uvanlig med et par som får så mange barn sammen, uten å gifte seg. Skulle vært artig å visst hvorfor de valgte et slikt forhold.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Tusen hjertelig takk til deg Erling.Her var det en god blanding av bekreftelser og nye data. Jeg skal forsøke å kommentere dine innlegg.Nr. 2. Her var Johann ny for megNr. 4. Amund blei g.m. Kari Paulsdtr. Dalen. I fl. 'Slekta vår' av Ola Rønningen, så omkom Amund ved et fall 'utover det høge berget på nord-vestre sida åt Bergsveins-hølen i Frya, han hamna på isen og slo seg i hel. Dette var i Forredalen, der dei bodde.'Nr. 9. Bekrefter at Hans var ugift. Det ser for meg ut til at det ikke var 'uvanlig' i Sør Fron på den tid.Nr. 13. Det kommer jeg til bake til avslutningsvis.Nr. 14. Far til Ole f.11 feb. 1875 var Arne Olsen Toftehagen. Rønnaug blei senere g.m. Henrik Olsen Gravmoen (9 des. 1883). Nytt var det at Berit hadde ei søster ved navn Anne.Nr. 15. Dette var en bekreftelse på at disse mine tippoldeforeldre fortsatte som ugifte.Nr. 16 og 13. Dette er nok min oldefar Jacob Hansen Reret (senere Stokkhagen). Jeg har notert at han blei gift 14 des. 1878, men jeg mangler k.b.innføringen. Den skulle jeg gjerne hatt !!Han blei g.m. Marit Pedersdtr. Bredeveien (i Ringebu). De fikk syv barn. Etter at Marit døde, emigrerte Jacob og de fleste av barna til Canada ca.1905. De som blei igjen var min mormor Anne f.5 nov. 1875 og hennes yngre søster Julie.Her mangler jeg dødsdato for Marit, samt utreisedato for familien.Jeg håper fremdeles på at det skal vise seg mulig å finne Thore Johnsen Kvigstad, Berit Johnsdtr. Almehagen, Halvor Engebretsen Bakken og Rannei Iversdtr. Reret i FT-1801. Jeg har lett, men til nå forgjeves.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Takk igjen til deg Erling.Også disse dine siste innlegg gav meg flere utfyllende data. Vil du si meg hvilke k.b. du har hentet lenkene i innl. 24 fra ? Den første lenken virker ikke, den andre sier svært lite.Som den 'sporhund' du tydelig er, så kan du kanskje også gi svar på hva jeg etterlyser i siste setning i innl. 17 ? Det kan jo føre meg enda en generasjon bakover. Det er beklagelig at det ikke finnes kirkebøker fra Fron bakover i tid. Trolig brandt de opp i forbindelse med kirkebrannen i Sør Fron.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.