Gå til innhold
Arkivverket

[#61236] Christie født på Nedre Bolstad i Hålandsdalen, hvem var foreldrene?


Gjest Frank Berentsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank Berentsen

Da hun var døpt har ikke presten ført navnene på foreldrene, bare navnene på fadderne. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11614&idx_id=11614&uid=ny&idx_side=-74>Lenke nederst på side 72 De var: Engel Engelson, Øvre Bolstad. Jan Knudson, Nedre Bolstad. Jorna Olsdatter, Brathus. Anna Knudsdatter, Nedre Bolstad. Anna Hagtorsdatter, Nedre Bolstad.Da hun forlovet seg 4. desember 1770, giftet 2. januar 1771 i Hålandsdalen står det at hun kon fra Lundervig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg vet ikke Frank, men jeg leiter jo etter en uekte datter av søskenparet Peder og Marta Fiske, som skal være f mellom 1741 og ca 1745. Det hadde jo vært pasende at hun var blitt oppfostret hos lensmannen siden begge foreldre måtte inn å sone. Nå kan jeg ikke i farten huske når Marta ble sendt til Tukthuset i Trh, men det finner vi ut. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Marta skal være registrert ved Trh Tukthus august 1744, hvis de opplysningene jeg har fått er korrekte. Hun døde der i 1750.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Berentsen

Hei ArnfridTakker for innleggene dine. Har lest temaet 53017 du la inn lenke til. Barnet til Peder om Marta er vel født før mai 1744.Det er vel lite trolig at det tok over 10 mnd. før hun ble døpt, og presten hadde vel da ført at hun var uekte født dersom det var deres barn. Mvh. Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Frank, nederst på side 72 i den kyrkjeboka,- jamfør lenken din i innlegg (1) her -, les eg tydeleg at jenta heiter:Christi Pedersdotter Nedre BolstadErgo er faren ein Peder, og gjerne då ein Peder med tilknyting til (busett på) Nedre Bolstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

En som kan passe som Christis far er Peder Pedersen Linga (Galtung), fetter av (vår Elin Jansdatter Mentz Bolstad), mor til søsknene Jan Knutsen Eide Gjøen Bolstad senere g. Lundervig (også med en datter Christi), Anna Knudsdatter Bolstad, Elen Knutsdatter N. Bolstad g.m. Engel Hansen Gjøen, og Christi (g.m. Johannes Engelsen Henanger Eide)Av disse kan både Jan, Anna og Engel (NB! Det står IKKE Engelsen) ha vært blant de fadderne som er nevnt.Og Jorna Bratthus er vel identisk med Jorunn Bratthus (tidl. g.m. avdøde Ole Olssøn Eikeland), tremenning av søsknenes mor (vår Elin).Jeg har også en Anna Haktorsdatter som senere ble g.m. Peder Larsen Fosse, sønn av vår Elins kusine Elen Pedersdatter Linga (Galtung), den antatte barnefar Peder Pedersen Linga (Galtung)s søster.Her har vi m.a.o. en mulig barnefar Peder Pedersen Linga (Galtung) (døpt 23 feb 1720 i Strandebarm) i nær familie med samtlige av sin mulige datters faddere. Han skal ha vært g.m. Magdela Knudsdatter Bru (1726-1810), og jeg vil derfor anta at hun er Christis mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Mulig det er denne Peder Pedersen som ble g. i Jondalen, Strandebarm to år tidligere, riktignok med en annen hustru: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Strandebarm i Strandebarm, Ministerialbok nr. A 2 /1 (1727-1750), Ekteviede 1742-1744, side 137. Permanent sidelenke: LenkeNB. Christi ble døpt i Strandebarm, dåpen ført i Hålandsdalen, Os.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Berentsen

Takk til Terje og Christian for nyttig informasjon som jag kan arbeide videre med.På side 233 i b. III i Soga for Fusa – Hålandsdal og Strandvik skriver Skaathun at Torkel Leirstein, sønn av Jan Torkelson Mendz, hadde en datter ved navn Anna. Hun var gift med Peder Engelson Tvedt. Noen som vet hvor de bodde? Mvh. Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Gjerstad

Til (8)Anna T. Leirstein 1703-1783, g.i 1734 m. Peder Engelson Tveit 1701-1762,Dette er det som står i bb. for Strandebarm og Varaldsøy. Dei hadde 3 born.1.Engel, som overtok garden Tveit i Mundheimsdalen.2.Anna, g. Gravdal br. 5.3.Torkel, busett på Presthus I Ølve Kvinnherad(Hans soneson kom sidan til å overta Tveit, etter sin far`s syskenbarn.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.