Gå til innhold
Arkivverket

[#61239] Ljøde Mogensen/Mogens Ljødesen Dahl - et Flosta-problem (A-A) 1700-t.


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

En ganske intrikat slektsfloke har dukket opp i denne tråden: Lenke. Se særlig innleggene 34-39.Her er det en Mogens Ljødesen Dahl (sønn til Ljøde Mogensen Dahl) som er gift med Karen Ellingsdtr. - og de får to barn i perioden 1765-1767 (Mogens og Karen blir begravet samme dag i 1790). Samtidig er det en Mogens (Mons) Ljødesen Dahl som får barn med Thore Erichsdtr. i 1770 (og alt tyder på at de er gift). Som om ikke dette skulle være nok, er det en Ljøde Mogensen Dahl som får barn med Thore Erichsdtr. i 1765 (og det ser ut som om de også er gift)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Et forsøk på en liten oppsummering så langt:I. MOGENS GUNDERSEN DAHL (ca. 1660-etter 1701) g.m. Malene Asbjørnsdtr, datter til Asbjørn Sørensen Dahl (ca. 1648-etter 1708) og Ingeborg Paalsdtr. Vestre Skare (Tromøy sogn, datter til Paal Gundersen Vestre Skare og Gunborg Ljødesdtr. Næs. Og sistnevnte var datter til Ljøde Oluffsen Næs (Næskilen, Tromøy sogn).II. LJØDE MOGENSEN DAHL (ca. 1692-1772).Disse er sannsynligvis hans barn:Barn:1. Mogens Ljødesen Dahl (ca. 1734-1790), g.m. Karen Ellingsdtr. Dahl (ca. 1725-1790; enke etter Morten Evensen Dahl, som det var sifte etter i 1759).2. Giertrud Ljødesdtr. (ca. 1737-1797/98) g.m. NN Narestø.3. Asbiørn Ljødesen Dahl (ca. 1740-1795).4. Eiwen (Even) Ljødesen Dahl.Mogens Jødesen Dahl og Karen Ellingsdtr. fikk sønnene Elling (døpt 7/12 1765 - død 1767) og Gunnar (døpt 8/1 1767 - død 1792).* 'Problematiske' kirkebokinnførsler:14/9 1765 - Jøde Mogensen Dahls og Thore Erichsdatters barn Erich døpt.4/5 1770 - Mons Jødesen Dahls og Thore Erichsdatters sønn Søren Nicolai døpt. (Søren Nicolai Mogensen Dahl konf. 17 år gml. i 1787.)-------------Den danske slektsforskeren Carl Klitgard har registrert at en Karen Sørensdtr. Svendstrup (jf. en annen dansk slektsforsker, Peter Grishauge, f. 1708 i Hjortdal sogn) i 1753 var gift med en 'Gøde N. i Dahlskilen, Flosta sogn'.Min hypotese er at 'Gøde N.' kan være identisk med Ljøde Mogensen Dahl. Jeg har i hvert fall ikke funnet andre kandidater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

La meg føye til at kirkebokinnførslene for Flosta inntil 1721 og i perioden ca. 1730-1765 har svært mange mangler - og dette utgjør selvsagt et betydelig kildeproblem. Dessuten mangler ft. 1801. Det finnes riktignok en lokal folketelling i 1815, men den kommer litt for seint her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En mulig 'løsning' på problemet beskrevet i innl. 1 og 2 kan være at Ljøde Mogensen har giftet seg på nytt på sine eldre dager (til tross for at han må ha vært godt og vel 70 år i 1765) med Thore Erichsdtr. - og at mora til Søren Nicolai Mogensen er feilført ved dåpen i 1770. Presten/klokkeren kan ha blandet henne sammen med Mogens Ljødesens kone Karen Ellingsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

For å kunne koble Ljøde Mogensen Dahl og Karen Sørensdtr. Svenstrup, har jeg 'manglet' en Søren i barneflokken. Han har jeg nå funnet i Holt/Dypvåg KLOK B-3:d. 1ste Dom Trinit 1737 - Jøde Moensen Dahl et barn til daaben k. Søren. F:... (ingen faddere nevnt).I samme kirkebok finner jeg for øvrig Jøde Monsen Dahl og Gunvor Monsd. Dahl (ant. søsken) som faddere ved en dåp i 1730.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.