Gå til innhold
Arkivverket

[#61241] 8 år Tugthuus for leiermål?


Gjest Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid K. Natvig

Kan noen 'oversette' alt som står i lenken vedr. Publice absolverede 1. juni 1760 i Lier, Helene Stefansdatter: LenkeSønnen Lars var tydeligvis resultatet av hennes 5. leiermål, men kan hun virkelig ha sonet 8 år i Tugthuuset såpass seint som på midten av 1700-tallet, og i tillegg er det vel noe med Fattig-Casse.....vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Djuv-Stiansen

Hei AstridJeg prøver meg med denne oversettelsen (minus et ord jeg ikke fikk med meg:”…5te leiermaal, og saa hun været 8 aar i Tugthuset og tilforn af dette Sogns Fattig Casse været betalt en (?) Pænger for hendes Börns Opfostring. 5te Leiermaal. Krejdal Frogner”mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Takker, Øystein! Da tolker jeg det sånn at hun var 8 år i fengsel/tugthus, og grunnet dette, måtte fattigkassen i Lier betale for barna hennes (som nok ble plassert til 'opfostring' på forskjellige gårder). Har vondt for å tro at hun fikk så strengt straff for sine utenomekteskapelige eskapader, og det står vel heller ikke direkte at 'tugthuus-oppholdet' skyldes dette, så det kan jo være en annen årsak til dommen. Trist lesing, uansett...Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Nei, det står ingenting om at Tugthusstraffen har med leiermålene å gjøre, men i og med at hun har sonet 8 år så burde det jo finnes flere detaljerte opplysninger om henne i arkivene. Forøvrig står det vel 'en Hob Pænger', i dag ville vi vel sagt en haug med penger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Ja, det måtte nok en haug penger til, hvis det dreide seg om 4 barn.... Jeg har undersøkt litt, og i Liers bygdebøker er det skrevet litt om leiermålsstraff, her delvis sitert: i 1755 ble det truet med 'kagstyging' hvis en kvinne hadde 3 barn eller flere med like mange fedre, samt at en kunne bli sendt på Tugthuset. Det hadde skjedd tidligere, i 1748, da Toline (Teoline) Gulbrandsdatter ble dømt til Christiania Tugthus etter å ha være 'løsagtig' med en gift mann, som attpåtil var soldat. Barnet ble født i lensmannsarresten (døpt på nyåret 1748). Barnefaren var faktisk en av mine tipper (!), og han figurerer under 'publ. abs.' i juli 1747, men noe mer staff fikk tydeligvis ikke han, for barna hans straumar på i åra som kommer!Hvorvidt leiermålene var årsaken til Helenes straff, kan følgelig være tilfellet, selv om 8 år virker mye (2 år for hvert barn?). Alle hadde forskjellige fedre, og hun fikk sitt 5. i 1760 (etter oppholdet, trolig), og det 3. i 1748 (NB: denne barnefaren var gift), så det 4. kom vel engang på begynnelen av 50-tallet.Hvis noen har tilgang til 'lemmeprotokollen' for Christiania Tugthus mellom 1748 og 1760, hadde det vært flott, eller nettsted/liste over innsatte i samme periode,Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

her dukker hun opp i kirkebøkene igjen, Helene Stephansdatters uægte drengebørn, som begraves 12. april 1757, men noe mer om det navnløse (nyfødte?) barnet har jeg ikke funnet: LenkeAstrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Barnefaren slapp nok straff fordi han var soldat, det var en viss toleransegrense for at soldater kunne få barn utenfor ekteskap; for mødrene var det verre. Barnefaren skulle ordinært betale 12 daler og kvinnen 6 daler i leiermålsbot, men var mannen soldat, slapp han vanligvis straff for 1. leiermål. Jo flere barn hun fikk utenfor ekteskap, jo verre ble selvsagt straffen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har også en tilsvarende sak som deg Astrid, og på noenlunde samme tid. Min formor Ambjørg Holgesdatter Rime i Ål fikk etter sitt 3 leiermål 8 års tukthusstraff, og hennes tredje barn Sindre Olsen ble døpt 29.05.1754. Hun fikk de to første med samme mann(Knut Asleson Skattebøl), og det tredje Ola Torgerson Sundrebrei. Hun kan umulig ha sonet alle 8 årene, for i 1758 fikk hun 'publics absolvenet' i Åls kirke for fylderie og bannskap.I tillegg fortsatte hun å få barn utenfor ekteskap i den perioden som hun skulle ha sittet i tukthus. De 3 neste barna fikk hun med Nils Hansen Storelien som sannsynligvis var den samme Nils Hansen som var i fengsel på grunn av militærnekting, men det vet jeg ikke om var på samme tid. Han slapp ut derfra mot å lage et ukrotet gangjern, og var deretter i tjeneste hos lensmannen som måtte erklære han død for å få han ut av fengselet.Etter det 5 barnet fikk hun bare 6 års tukthusstraff, og det må ha vært i ca 1757 da sønnen(min forfar) Anders ble født, og da med Nils Hansen Storelien som far. Det er vel mulig at hun sonet denne straffen, men Nils Andersen Vangen og Ambjørg ble faktisk gift 21.12.1763 med hverandre.Det jeg skal frem til her er at det er ikke sikkert at din ane virkelig sonet alle 8 årene hun fikk i straff. Jeg har mine opplysninger fra andre, men for å finne ut mer om våre her Astrid så er det kanskje en ide å lete i tingbøkene. Hvis du søker i Fylkesbibliotekets database, så kanskje du finner oversikt over tingbøker som er mikrofilmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Med ditt eksempel, Anne Lise, er det vel mye som tyder på at hun fikk sine 8 år etter det 3. barnet i 1748, noe som passer tidsmessig med det som begraves i 1757 - antar det er det 4. leiermålet. Helene er ikke min ane, men jeg fattet interesse (og stor sympati!) med henne, da jeg leste denne dødsmeldingen fra 28. november 1773: LenkeJeg har riktignok ikke klart å tyde alt, og setter stor pris på 'oversettelse', men enten var det Helene eller et barn som druknet .....Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne N. G. Hagen-Pettersen

Hei Astrid.Den 5 gangsbesvangrede Helene Stephensdtr søn (ser det står en m udi kolonnen). Men resten var ikke enkelt å forstå. ..... mellom Schjaarstad og Justad, står det noe om en brønn der tro ??.... udi Fossen og druknede.... Underskrift af Herman Schjaastad (er vel Sjåstad det er snakk om) og Markus Justad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det ser ut for meg som om det blant annet står: Den 5 ganger besvangrede Helene Stephensdatters søn(??)falt ? at gaar(går) på en(??) glat klop mellom Schaatstad og Justad. Videre er det flere ord jeg ikke forstår, før jeg kommer til: ud i Fossen og druknet at ???(mye jeg ikke forstår). Bevitnet av Hermand Schaastad og Marcus Grilstad. Håper noen andre kan hjelpe her med det jeg ikke forstår.Ambjørg Holgesdatter ble forøvrig gift i 1763 med Nils Hansen Storelien og ikke Nils Andersen Vangen(som var sønn av Anders Nilsen og følgelig Ambjørgs og Nils sitt barnebarn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne N. G. Hagen-Pettersen

Ser ut til at Markus var fra Gifstad og ikke Justad som jeg skrev i mitt forrige innlegg:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Takk! Da var det vel sønnen Lars, som ble døpt i 1760, det gjaldt. Synes det er merkelig at navnet hans ikke nevnes. Var det fordi hun var så 'syndig', eller??? Sorry, men blir litt provosert, selv om jeg selvsagt ikke burde blitt det!!!!Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

I sammenheng:'Den 5 gange besvangrede Hellene Stephensdatters Søn, faldt, ved at gaae over en smal og glat Klop mellem Schjaastad og Justad, da Broen var udflydet, ud i Fossen og druknede, og at saadant var Sandhed er bevidnet ved Underskrift af Herman Schjaastad og Marcus Gifstad. Frogner, hr. Schielderup'Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Larsen

Hvis du vil finne ut mere om Helene Stephensdtr, så er hun nevnt i Chr.tukthus fangeprotokoll Rekke II,protokollnr.1. (jeg har desverre bare registret)og der står det Helene Steffensdatter af Lier Dom nr 570,pagina 377.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Tom, det er strålende! Regner med at du sender som vedlegg til e-post, og adressen min er: agnatvig@lifi.no.vennlig hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

NB! Tom, kan du få sjekket i registeret, jfr. innlegg 18, om det er noe på Teoline/Tolline Gulbrandsdatter fra Lier, jfr. mitt innlegg 5. Jeg lurer litt på om forfatteren av bygdeboka har blandet sammen Helene Stephansdatter og Teoline.Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.