Gå til innhold
Arkivverket

[#61244] Ola Janson Lindbom f 1747 i Sverige (gm Kari Toresdtr)


Gjest Rune Aalberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Aalberg

Ola Janson Lindbom f 1747 i Sverige og gift med Kari Toresdtr f 1757 fra ???? flyttet (begge eller bare Ola?) i følge soga fra Lærdal og ned til Jondal/Indre Skiparvik.Fra Jondal/Indre Skiparvik har vi kontroll på barn og alt, men om han/De faktisk flyttet fra Lærdal eller ikke vet vi ikke sikkert.Har noen hørt om Ola Janson Lindbom fra før 1785 som er året fra da han hadde gården Indre Skiparvik?Det kan være rimelig å tro at Kari Toresdtr også kom fra Lærdalområdet, for all søken etter henne i Hordaland har ikke ført fram til opphav. Kanskje har jeg bommet ved forsøk på lesing av kirkebøker ( /-1757) fra Strandebarm/Jondal. Har sett på årene 1756-1758 i Lærdal.Ser via Familysearch at det finnes noen Kari/Karen T(h)oresdtr i Jølster og Førde. Mulig opphav på henne der?Lindbom er, opplyst om fra et annet slektsledd i slekt med Ola, et taternavn i Sverige, og hverken han eller jeg har fått respons fra Sverige eller Norge ved etterlysning tidligere (jeg her, samarbeidspartneren lett i andre fora siden 1998). Men noe i Norge må da finnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

De Lindbom'ene jeg kjenner fra denne tiden er stort sett fra Gotland og ganske fjernt fra taterslekter. Men jeg har støtt på navnet i Växjö i en sammenheng som KAN passe, en Johan Lindbom født omtrent samtidig som din Olle/Ola som reiste fra hjemstedet og ble håndverker i Visby. Syltynt, men nevnes allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Det står flere Lindbom på anbytarforum, men det er du kanskje klar over ? Det er kanskje der dere har sett etter navnet før. Hva med å prøve å få kontakt med noen av de bak innleggene der ? LenkeHilsen Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Aalberg

Ja, vi har vært der og sett, og ett av innleggene er fra 3-menningen til min sønns mor. Har også spurt ei av de som jobber med Lindbom i Sverige om hjelp, men ikke fått svar (ferietid i Sverige også). Men takk for forsøket. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Här kommer några fler strån till höstacken:Jan Ersson Lindbom, född 1729, död 1792 Knivsta, soldat Sigtuna Kompani, rote Vickeby, hustru Anna Ersdotter f 1727 (Källa Centrala soldatregistret UR-06-0038-1747)I födelseboken finns soldaten Linboms dotter Anna f 20 juli 1749 (Stockholms län Knivsta C:1, gid 2409.23.90100). Boken börjar 1747 men det året är så mörkt och skadat av tidens tand att det är oläsligt, så jag kan inte se om han har en son som heter Olof. Husförhörslängderna börjar 1790 och då var ju Olof redan i Norge.Sökning på Disbyt ger träff på en annan Jan Lindbom död 1758 i Stockholms län. Från Stockholms veckoblad, personregister 1747-75, Genealogiska föreningen – Digisam. http://www.dis.se/spar_gf11.htmNär jag söker på Lindbom 1740-1780 får jag 418 träffar - däribland Nils Lindbom Oviken i Jämtland. Jag antar att det inte finns inflyttningslängder från den aktuella tiden för då hade du hittat honom redan. Men varifrån kom dom flesta svenskarna den tiden? Jämtland, Älvsborg, Värmland? Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Aalberg

Tusen takk for opplysninger som kanskje kan være riktige for meg/oss. Innflyttings-lister har man nok ikke før første halvdel av 1800-tallet. Dessverre kan jeg ikke si noe om hvor svenskene kom ifra på den tiden. Kanskje noen fra Jämtland som heller ville bo i Norge enn i Sverige (Jämtland ble vel svensk rundt 1650?) fordi anene var norske opprinnelig? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.