Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Linda M. Taje

[#61264] Antonette Mathilde Carlsen. Hvem var hun?

Recommended Posts

Gjest Linda M. Taje

Jeg prøver å finne ut av min tipp-oldemors opphav. Hun het Dagny Guldbrandsen og var visstnok født (som uekte barn) i London i 1885. Hun ble satt bort til fostring på Furuset i Ullensaker, og ble døpt der i 1887. I følge kirkeboka skal hennes mor være Antonette Mathilde Carlsen med bosted i London. Farmasøyt Johan Guldbrandsen er oppgitt som far. Han kom fra Skien, men bodde en periode i Kristiania.Jeg har forsøkt å finne ut hvem Antonette Mathilde Carlsen var, hvor hun kom fra osv., men har ikke lykkes så langt. Jeg regner med at hun i det minste i en periode var bosatt i London. Jeg er imidlertid litt forvirret over at det visstnok skal ha kommet et par damer fra Paris med ønske om å ta Dagny med dit da hun var i tenårene. Dette avviste hun, og etter det hadde hun så vidt vi vet ingen som helst kontakt med sitt biologiske opphav.Et annet mysterium er knyttet til hvem som egentlig var barnefaren. Min oldemor fikk en gang på 50-tallet besøk av en mann som hevdet å vite at det var Bjørnstjerne Bjørnson som var hennes biologiske morfar, altså Dagnys far. Denne mannen skal ha vært ansatt i Ullensaker kommune, og i den forbindelse ha sett bevis på sleksforholdet. Jeg aner ikke hva slags 'bevis' det her var snakk om.Er det noen som kan hjelpe meg med dette mysteriet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er ihvertfall dåpen hennes i 1887: Kildeinformasjon: Akershus fylke, Ullensaker i Ullensaker, Ministerialbok nr. I 19 (1878-1891), Fødte og døpte 1887, side 57. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5742&idx_id=5742&uid=ny&idx_side=-63>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Moren var født i1864 står det, men hvor?Dersom hun var norsk, så gir globalsøk en kandidat iu Kongsberg i 1865:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Linda M. Taje

Takk for svar. Jeg har vært innom flere av disse personene, men jeg får ingen av de til å stemme. I følge kirkeboka er hun frøken, og det kan tyde på at hun kan komme fra en bedrestilt familie. Bosted i London taler også i mot at hun var en 'vanlig bondejente'. Jeg vil tippe på at hun hadde en borgelig bakgrunn, men det hjelper meg ikke så mye i jakten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.