Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Guest Ann Pettersen

[#61269] L.T.O.S. anno 1766 på kiste fra Brønnøyområdet

Recommended Posts

Guest Ann Pettersen

Hei. Har fått i oppdrag av i 'de gamle' i familien å prøve å finne opphavet til en gammel trekiste som har fulgt familien i mange generasjoner.Kista er en tung sak,60cm bred og 30cm høy med et lite rom inni.Den har jernbeslag,lås med nøkkel og håndtak på sidene. Inni lokket står det skrevet med stor skrift L.T.O.S. Anno 1766 Mine tippoldeforeldre Johanna Maria Johannesdtr. f.1842 og Bertel Nilsen f.1830 bosatt på Torget, visste ikke noe om kistas opphav.Hvordan skal jeg tolke disse bokstavene? Kvinne eller mann?Var det forskjell på manns eller kvinnekister? Var det vanlig at alle bokstavene sto for et navn eller kunne de også si noe om yrke? Boplass? Ville slike ting som en trekiste være omtalt og beskrevet i eventuelle skifter?Kan ingen ting om disse tingene så her trenger jeg hjelp.Hilsen Ann

Guest Gunnar Sigdestad

Hei Ann!Er du sikker på at der står L.T.O.S. og ikkje L.T.D.S? I så fall ville den tredje bokstaven D stå for Datter, og siste bokstaven S stå for fyrste bokstaven i gardsnamnet. Fyrste bokstaven L var fyrste bokstaven i førenamnet, og andre bokstaven T, fyrste bokstav i førenamnet til faren.Kista kan òg vere kjøpt på auksjon, og i så tilfelle ville det vere nerast umogeleg å spore tydinga.

Guest Odd Einar Tømmerås

Jeg har en såkalt styrslede stående her på kammerset med innskripsjonen I.A.O.S.T. Det står for Ingeborg Anna Olsdatter Tømmerås.Jeg sier ikke at hr.Sigdestad har feil men sjekk også ut Olsdatter

Guest Ann Pettersen

Hei. Mener bestemt at det står en O og ikke D. Ann

Guest Odd Einar Tømmerås

Da prøver du med Olsdatter !!!!!

Guest Ann Pettersen

Har nå fått opplyst at denne kisten etter all sansynlighet er en gammel kartkiste brukt på båt (jekt e.l.)Da satser jeg på at eieren var en mann.Hvem eide kartene som ble brukt? Skipper?,styrmann? eller??Ann

Guest Margaret Miller

O.S. skulle trolig vaere Ol-sen, men L.T. ser jeg ikke i Brønnøy. Vi har Lars Thomas Nielsen f. 1769, men dobbelt navn er uvanlig i denne tida der. Skal spøre andre.

Guest Tom Askerøi

Du har ikke et ektepar med initialene L.T. (og) O.S., da Margaret?

Guest Margaret Miller

Nei, det har jeg ikke.

Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.