Gå til innhold
Arkivverket

[#61269] L.T.O.S. anno 1766 på kiste fra Brønnøyområdet


Gjest Ann Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ann Pettersen

Hei. Har fått i oppdrag av i 'de gamle' i familien å prøve å finne opphavet til en gammel trekiste som har fulgt familien i mange generasjoner.Kista er en tung sak,60cm bred og 30cm høy med et lite rom inni.Den har jernbeslag,lås med nøkkel og håndtak på sidene. Inni lokket står det skrevet med stor skrift L.T.O.S. Anno 1766 Mine tippoldeforeldre Johanna Maria Johannesdtr. f.1842 og Bertel Nilsen f.1830 bosatt på Torget, visste ikke noe om kistas opphav.Hvordan skal jeg tolke disse bokstavene? Kvinne eller mann?Var det forskjell på manns eller kvinnekister? Var det vanlig at alle bokstavene sto for et navn eller kunne de også si noe om yrke? Boplass? Ville slike ting som en trekiste være omtalt og beskrevet i eventuelle skifter?Kan ingen ting om disse tingene så her trenger jeg hjelp.Hilsen Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Ann!Er du sikker på at der står L.T.O.S. og ikkje L.T.D.S? I så fall ville den tredje bokstaven D stå for Datter, og siste bokstaven S stå for fyrste bokstaven i gardsnamnet. Fyrste bokstaven L var fyrste bokstaven i førenamnet, og andre bokstaven T, fyrste bokstav i førenamnet til faren.Kista kan òg vere kjøpt på auksjon, og i så tilfelle ville det vere nerast umogeleg å spore tydinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

Jeg har en såkalt styrslede stående her på kammerset med innskripsjonen I.A.O.S.T. Det står for Ingeborg Anna Olsdatter Tømmerås.Jeg sier ikke at hr.Sigdestad har feil men sjekk også ut Olsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Pettersen

Har nå fått opplyst at denne kisten etter all sansynlighet er en gammel kartkiste brukt på båt (jekt e.l.)Da satser jeg på at eieren var en mann.Hvem eide kartene som ble brukt? Skipper?,styrmann? eller??Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

O.S. skulle trolig vaere Ol-sen, men L.T. ser jeg ikke i Brønnøy. Vi har Lars Thomas Nielsen f. 1769, men dobbelt navn er uvanlig i denne tida der. Skal spøre andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.