Gå til innhold
Arkivverket

[#61272] Statsstipendiat for hr.Vigerust


Gjest Odd Einar Tømmerås
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Einar Tømmerås

Hvorfor ikke opprette et statsstipiendat innenfor slekt -historie for hr.Vigerust ? For hans utrettelige innsats for det samme tema ? I Harstad fikk Edvard Ruud stipendiat for sine skildringer av høyreiste-blonde-blåøyde som skvetta sæden sin vilt omkring seg etter han fikk landssviksdom uten sammenligning ! Folkeaksjonen Tore starter NÅ !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Dette er vel langt utenfor det vi kan ta opp her?Men hvis vi kanog statsstipendier utdeles etter folkeaksjoner(?) så kan du regne meg som medlem nr 2 av 'folket' . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Høst

Synes ideen til Odd Einar er svært god. Etter å ha fulgt de faglige debattene på nettet og i Genealogen/NST i noen år, er det ingen tvil om at Tore H. Vigerust spiller en helt unik rolle. Han er både verneverdig og støtteverdig, og nærmest prototypen på en moderne statsstipendiat.Wikipedia har en god orientering om ordningen: ' Statsstipendiat er en norsk stilling som etter søknad og innstilling fra Kulturdepartementet tildeles av Stortinget gjennom statsbudsjettet. Det tilknyttede stipendet løper til stipendiaten oppnår pensjonsalder, for tiden 67 år (2007). Dagens statsstipend må sees som en støtte til uavhengig, fri virksomhet for kultur, samfunn og vitenskap.Statsstipend gis som støtte til personer innenfor tverrfaglige eller uvanlige arbeidsfelt av samfunnsmessig betydning, spesielt personer som på grunn av arbeidsområdet eller manglende formell kompetanse har begrensede muligheter til å få stillinger ved vitenskapelige institusjoner eller kulturinstitusjoner. Tildeling av statsstipend skal normalt skje på faglig grunnlag etter anbefaling fra en eller flere kompetente personer som kjenner kandidatens bakgrunn og virksomhet.'Wikipedia har også en oversikt over de som har fått statsstipend de siste årene. Tore H. vil ikke skjemme ut denne listen - snarere tvert imot.Ut fra beskrivelsen av tildelingsprosedyren er det ikke en folkeaksjon som skal til, men en begrunnet søknad fra en eller flere kompetente personer innen slektsforskermiljøet.Vet ikke hva Tore H. selv synes om forslaget, men hvis han selv synes det er en god ide, vil jeg gjerne spille ballen videre til de som kan fremme en søknad til departementet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Jeg støtter forslaget, for hva det er verdt. Hvis det er noen som har gjort seg fortjent til et statsstipendiat innenfor området slektsforskning i Norge, må det være Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Jeg kan også godt være med å søtte et slikt forslag, - om det da ikke bare blir et slag i luften. Tore og jeg kan nok ha ulike meninger om forskjellig, men det betyr ikke at jeg ikke anerkjenner Tores unike kunnskaper, særlig hva gjelder kilder og oversikt over disse. Egentlig er det kanskje litt merkelig at ingen har søkt om et slikt stipend for Tore for lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Jeg vil også støtte dette forslaget. Folkeaksjon for statsstipendiat innen slekstsforskning til Tore H. Vigerust. Hva mener du selv Tore?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

Det er flere enn hr.Vigerust som kunne ha mottatt denne ære fra staten.Som med kunnskap glød og iver går inn for det vi alle her driver med.Det er bare å følge med på debattene her så skjønner du hvem det er.De ekstremt aktive.Av de er vel hr.Vigerust i en særstilling når det gjelder energi og kunnskap.Det skriver jeg uten noe forsøk på å degradere andre kunnskapsrike og engasjerte mennesker her på bruket.Jeg kan i fleng nevne 8-10 andre med eksepsjonelle kunnskaper om slekt , men hr.Vigerust er i en særstilling. HVEM SKRIVER SØKNADEN ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

I denne jungelen av støtte hist og pist - samtidig som Norge har satt ett eller annet mellom 2 og 3 statsbudsjetter i utenlandske verdipapirer.Norge bruker 1.2 milliarder på å få veiene våre i fjellandskapet på vannskillet til å være arkitektonisk riktig med Snøhettas definisjon av estetisk perfeksjon.Nå synes jeg vi skal filleriste musikkpedagogsønnen fra Trondheim, Trond Giske, og få til et prosjekt som koster ca. 3 milliarder kroner for å få oversikt over norske aner tilbake til den tiden vi faktisk har kilder. Riksarkivet, Statsarkivene, Vigerust (det var han vi snakket om) og (enormt mange idealister og delvis lønnsmottagere) jobber idealistisk (tja med lønn) for at dette skal bli virkelig, men vi trenger en storsatsing fra STATEN SIN SIDE!!Pantebøkene på nett i 2009!!! Skiftene på nett i 2010!!! Riksarkivet på nett i 2015. (Look to France) Vigerust med stipend Andre med stipend!!! Vi har lokalhistoriske institutter med pengegmangel. Eller for å si det enkelt -----? Er humaniora i krise i dagens Velferds-Norge???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Søbstad

Jeg er helt enig med Anders J Moen(13) sine forslag og argumenter, men jeg er stygt redd Giske vil kreve 'bompenger' av oss brukere for å finansiere en storsatsning til arkivene.Ja, jeg tror har en viktig posisjon på den samfunnspolitiske agendaen. Men nå er jo miljø den store trenden og dess mer folk sitter og kokelerer over slekta, dess mindre bensin bruker de. Så der kunne vi jo ha et storslagent argument, for vi sitter jo stort sett helt i ro :o)Det er gjerne sagt og skrevet før her, men har Digitalarkivet noen tall på mange brukere de har/hvor stor er trafikken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Jeg vil bare som et apropos til de som har trukket politikk og miljø inn i debatten be de handle fort både når det gjelder søknader til det ene og det andre innen humaniora som det så fint kalles her.Etter gårsdagens Dagblad, og dessuten friskt i minne at et av hovedsatsingsområda heretter vil bli å sørge for at fylliker skal kjøre trygt på norske motorveier så er det vel kan hende annet enn Giske og bompenger vi skal fokusere på.Med vennlig sommerhilsen HelgeB som selvsagt støtter innlegg nr 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Kleppen

Det ville være langt fra meg å beklage meg over at noen har trukket temaet inn i en større politisk sammenheng.Man gjør vel klokt i å innse at heller ikke ei krone fra oljefondet kan brukes mer enn én gang. Og slik som de politiske meningsmålingene fyker i vei, så ser det ikke ut som om humaniora har de beste fremtidutsikter, jfr. Helge Bjerkevolls treffende påpekning.Forøvrig så har jeg ingen sterke motforestillinger mot forslaget om statsstipend til Tore H. Vigerust.Vennlig hilsen Bjørn Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.