Gå til innhold
Arkivverket

[#61273] Hvem er gotskalk liusn


Gjest Eyvind Knutsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Eyvind Knutsen

Vet noen hva Gotskalk Luisn. egentlig heter til etternavn, eller hvem hans foreldre er ? Jeg antar at han kommer fra gården Liusnæs i Etne. Jeg finner ikke hans aner.Han fikk en sønn ved navn Joen Gotskalksen i 1810.LenkeMvh Eyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eyvind Knutsen

Hei Det stemmer nok det. jeg klarer ikke i finne foreldrene hans...pga etternavnet 'Liusna....?Mvh Eyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eyvind Knutsen

Jeg antar at det er den samme Thorsen som ble døpt i 1802 og konfirmert i 1803.. Men jeg finner også en Gotskalk Torsen konfirmert i 1817.Det er da problemet kommer.. mangler en dåp på en av dem i kirkeboken? Eller er det to Thorsen. Mvh Eyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Tror du ikke at den Gotskalk som blir døpt i 1802 er sønn av det ekteparet Thor Nielsen og Inger Gotskalksdtr på Skiold og at det han som blr konfirmert i 1817, og at den som blir konfirmert i 1803 er den Gotskalk Thoresen på 14 som er tjener på Skiold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Mulig jeg tolker dette helt feil,men står det ikke Gotskalk Loisnds?? Halversen ?? Da kan det teoretisk sett være denne karen som er far i 1810:Lenke Vel nok var han bare 16 år,men,men....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Ikke at jeg vet om det er det det står . Men Halvor Øvernæs høres ut som et TvedestrandsnavnMvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eyvind Knutsen

Hei,jeg prøver meg igjen. Kristi Johnesd. gifter seg i 1866 par nr. 17:[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8273&idx_id=8273&uid=ny&idx_side=-222>LenkeDe får en sønn (Johan Nikolai) i 1876 nr 53:LenkeI dåpen til Kristi's sønn, står det at hun er døpt i 1836 Gjerde i Etne. I vielsen oppgis faren hennes å være johne Torkildsen.I hennes dåp oppgis faren å være Johne Gotskalksen.Hvem er da hennes far... Her er hennes dåp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Lauvås

Hei, her er det som står i Etnesoga (litt forkortet): (III s.413/414) Jone Gotskalkson f.1810 på Lussnes, d.1866 på Vestre, g.1831 m. Lisbet Øysteinsdtr f.1804 på Skjold, d.1858 på Vestre. g2m. Guri Nilsdtr f.1815 i Kvammen, d.1879 på Ve. Barn av 1.ekte: a) Anna f.1831, utfl.1859 til Einstabøvoll, Sveio. b) Gotskalk f.1833, d.1835. c) Kristi f.1836, utfl.1864 til Ølen. d) Madela f.1838, utfl.1842. e) Siri f.1840, utfl.1863 til Valestrand. f) Gotskalk f.1842, utfl.1881 til Amerika. g) Madela f.1846, utfl.1872 til Amerika. (V s.14/15) Gotskalk Torsson f.1787 på Håland i Vikedal, d.1848 på Norheim, g.1805 m. Kristi Jonesdtr f. 1779 på Rame, d.1833 på Norheim. G2 1833 m. Eli Eliasdtr f.1787 på Ekrheim, d.1833 på Hovland. Gotskalk og Kristi hadde budd på Rame og Lussnes før dei omsider rydda og bygde på Indre Hauadn. Barn i 1.ekte: a) Marta f.1806 utfl.1838 til Nedre Hauge på Bjoa. b) Jone f.1810, d.1866 på Vestre c) Marta f.1813 utfl.kr.1846 til Fjelberg. d) Anna f. 1815, d.1839. e) Tor f.1818 d.1865 på Halland f) Brønla f.1822, d.1878 på Tesdal. Gotskalk hadde ei dtr før ekteskapet Ingrid f.1802 på Grønstad, mor Magnilla Tolleivsdtr Kvammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eyvind Knutsen

Unni Lauvås,du er nr 1.,nå fikk jeg podet greina tilbake på plass. Det ser ut til å falle på plass med etterslekten jeg har. Tusen takk igjen Unni. Mvh Eyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eyvind Knutsen

Takk Åse og Unni ,jeg har lett lenge etter denne Gotskalk. Jeg har lett i Etne,lite viste jeg at han kom fra Vikedal. I innlegget nr.15 ovenfor lurer jeg på om det er riktig Kristi jeg har funnet dåpen til pga det som står som hennes far, i dåpen til hennes sønn. Håper dette er rett,hvis noen av dere kunne bekrefte om jeg har funnet rett Kristi.Hun har kanskje hatt en stefar ved navn Torkildsen?Mvh Eyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eyvind Knutsen

Korigering av forrige innlegg : i dåpen til hennes sønn - skal være : i hennes vielse.Dette gjelder datter av Johne Gotskalksen. Eyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.