Gå til innhold
Arkivverket

[#61279] To(r)sten Olsen (Nordby, Malangen, Troms) - tydehjelp


Gjest Ken V. Nordberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Ken V. Nordberg

Jeg klarer ikke å lese navnet på Tosten Olsen's far under dåpen 2. søndag e. trin. 1793 på denne kirkeboksiden: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9699&idx_id=9699&uid=ny&idx_side=-45>Lenke (nest siste person; høyre side (side 40))Jeg trodde kanskje faren (eller moren) var nevnt under konfirmasjonen: Lenke eller under giftemålet med Elen Margrethe Hansdatter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Kjell, takk for svar! Det trodde jeg også først, men andre bokstaven i etternavnet (eller kanskje mellomnavnet?) ser ut som en 's' eller 'f' (den er veldig like s'en i -sen). Fornavnet er utvilsomt Olle. Jeg har også tenkt over muligheten at det er ett mellomnavn på 4 bokstaver og så ett etternavn (som ved første øyekast kunne se ut som Hansen).Det er mulig jeg på tråle kirkeboka for alle barn født på Nordby i håp om å finne søsken der farsnavnet er lesbart! :)Takk for hjelp ihvertfall!Med vennlig hilsen, Ken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Den Kirkeboka 1787-1795 du henviser til Ken, er Klokkerboka. Klokkeren skrev 'folkelig'. Det står: Olle Chrestensen, og barnet Taasten, som ble døpt 2. s.e.T. Ser du i tilsvarende Ministerialbok 1779-1796, vil du finne at Presten skrev: Ole Christensen, og barnet Taasten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Ang. 3) 'tråle Kirkeboka'. Tar du opp Tromså i en av Folketellingene, vil du til venstre finne 'samme område'. Trykker du der, vil du finne døpte 1787-95 søkbart lagt ut. Men problemet er Klokkerens ortografi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Ken! Før du legger noe mer arbeid i dette, skal jeg sende deg en kopi ang. Nordby fra Ytreberg: Malangens Historie 1943. Der vil du funne en god del om Torsten og hans famlie. Noe bør kontrolleres, men det vil gi deg et godt utgangspunkt i det videre arbeidet, og spare deg for mye arbeid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Her hadde det skjedd mye siden sist jeg var innom! Tusen takk for svar alle sammen. Det virker som dere alle er enige om Christensen som etternavn. Jeg var litt usikker, men bortsett fra andre tegnet så ser det ut som Christensen. Takk for lenken til folketellingen i 1801, Kjell. Du har nok rett i at dette ser ut som familien jeg er på jakt etter.Alvin: Jeg kan ikke finne den klokkerboka du nevner? Er den ikke scannet enda? Lenken jeg ga er i Digitalarkivet identifisert som Ministerialbok nr. 4 (1787-1795). Kanskje den er navngitt feil?Hvis du allerede har kopier av Malangens historie som omfatter Nordby så er jeg veldig interessert i det. Du har jo allerede vært så hjelpsom mot meg tidligere ang. min bestefars familie! :) Kontaktinformasjonen min har du sikkert allerede? Epost addressen min er ihvertfall elevator@online.no (jeg kan gjerne sende deg postaddressen min igjen dersom det er bedre).Takk nok en gang alle sammen for kjempefin hjelp.Med vennlig hilsen, Ken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Kirkeboka for Tromsø 1787-95 kalles riktignok for Ministerialbok. Men nå finnes det sammenhengende Ministerialbok 1753-78, 1779-96 og 1796-1808. Så kommer denne boka 1787-95. Der finner vi en helt annen, og mer 'knodrete' skrift. Vi oppfatter det som skrevet av Klokkeren, men enkelte sider kan være skrevet av Presten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Alvin, Nå skjønner jeg hva du mener. Jeg leste gjennom Ministerialboken fra 1779-1796 slik du nevnte og der er Tosten også ( Lenke ), og der er det, som du sier, mye enklere og lese at farens navn virkelig er Ole Christensen. Jeg var slett ikke klar over at det var en bok til; så tusen takk for at du gjorde meg oppmerksom på at det er to kirkebøker som omtaler samme perioden.Med vennlig hilsen, Ken V. Nordberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.