Gå til innhold
Arkivverket

[#61306] Hotellbrann i Bergen


Gjest Morten Østevik
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnulf Pedersen

En liten del av hotellet brente visst i brannen 1916, men det gamle hotellet brant ikke, men ble revet i 1961.Arnulf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnulf Pedersen

Ifølge Byleksikonet ble hotellet drevet av Albert Patterson som et familieaksjeselskap, og etter at en hjørnegård mot Torvalmenningen gikk tapt i brannen 1916 ble hotellet i 1917 overtatt av et nydannet aksjeselskap.Arnulf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Østevik

En Lars Christian Jacobsen skal ha drevet hotellet en tid først på 1900-tallet. Derfor disse spørsmålene.Mange takk for opplysningene så langt. morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnulf Pedersen

Hotell Norge ble startet i 1885 av et lokalt konsorium. Fra 1901 var det eid av svensken Albert Patterson som kom til Bergen i 1885, der han begynte som portier. Han var på Hotell Norge ett års tid, før han i 1901 kom tilbake som eier.Jeg finner en Lars Jacobsen her [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&a=b&filnamn=f01301>Lenkeog her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnulf Pedersen

Jeg ser at jeg mestrer ikke dette med lenker, men du kan søke på Lars og Jacobsen (ikke bruk Christian)i Folketellingen 1900 for Bergen. Der finner du en restauratør født 1831 i Jølster som bor i Lille Øvregate med familie.I Gravlagde i Bergen 1881-1911 finner du ham død 12. august 1909. Arnulf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Østevik

Takk igjenMin Lars var født i Nærøy, NT. Han var også flere turer i Amerika. Se LenkeRundt 1920 var han hjemme i Nærøy og begynte å bygge på et hotell/kafe i hjembygdaMorten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.