Gå til innhold
Arkivverket

[#61309] Er vi en gjeng tørrpinner ?


Gjest Odd Einar Tømmerås
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Einar Tømmerås

Jeg er både slektsforsker og filatelist eller fittalist som min mor kaller meg , kanskje av andre grunner .Er vi en haug med kjedelige tørrpinner nerder som liker å liste opp alt ?Er vi så kjedelige som jeg tror folk generelt oppfatter oss som ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Tror neppe det. Mange klarer å forme det de finner til spennende historier.Det kommer an på om det legges sjel i arbeidet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg er utrolig kjedelig og lite sosial (og skyr ingen midler for å kunne være i fred). Pirker når jeg skriver (kjedelige) innlegg og er prinsippiell og følgelig lite pragmatisk. (Et ufortjent spennende og innholdsrikt liv har ført til at jeg ikke har tørket ut på veien for lenge siden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Genealogi = erotikk, kvinneskjebner, horer, drap, fattigdom, tukthus,men også rikdom, adel og geistligehet. Utrolig spennede, selv om det er kvinnene i de laveste sosiale lag, horene og tjenstejentene, som først og fremst pirrer min forskertrang. Jeg bor midt i bordell- og horestrøket i Bergen, i et hus fra 1750. Vi er i dag to voksne i huset (tidligere har vi vært tre, men sønnen er nå 30 år og utflyttet for lengst). På 1800-tallet var det fire familier og skofabrikk med 25 ansatte i huset vårt. Dette er historie, og det forteller oss hvor godt vi egentlig har fått det. VIKTIG: DET HANDLR OM MYE MER ENN ANEREKKER!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Tørrpinner? Vi? Så langt derifra!!!!! Skjønner riktignok at noen tror at vi er litt sprø, som sitter i timevis og leiter etter akkurat DET navnet i en 250 år gammel kirkebok, skrevet med nesten uleselige kråketær, men bevares så rett Arnfrid har. I tillegg lærer vi utrolig mye om tidligere tider, samt lever ut 'detektiven' i oss,hilsen Astrid, som også har hagedilla, elsker krim og er tilhenger av union med Sverige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Tørrepinne er jeg ikke, kanskje fordi jeg tar en øl eller flere så blir ikke pinnen tørr.....Nei, det vi fleste av oss slektsforskere/historikkere driver med er rett og slett historie med kjøtt på beinet. Arnfrid (5) er heldig som bor i et hus med historie. Mine hus har stort sett vært av nyere dato og med lite historie, desverre.Jobber nå med et prosjekt som kanskje i dag kan virke 'tørt', men som om 2-3 generasjoner vil være nyttig historie. Selvom det jeg setter på papiret i mitt prosjekt i dag kan virke kjedelig, så finner jeg hele tiden nytt sidemateriale som med tid og stunder blir utfyllende. Og kanskje nye bøker som jeg ikke i dag har tenkt på.Vel, kanskje vi kan betegnes som slektshistoriske detektiver......heljarPS. Det vi driver med er utrolig spennende! Men union med Sverige!?...... Foretrekker WW1-historie når jeg slapper av i skyggen, mellom hagearbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg får forskjellige reaksjoner når jeg forteller at jeg holder på med slektsforskning. Noen syns det høres spennende ut, mens andre forteller at det har de ikke interesse av. Så noen vil nok mene at jeg iallefall er en tørrpinn, mens andre ikke mener det. Slektsforskning blir jo mer og mer interessant syns jeg, og det er mye interessant å lese i tingbøker og skifter. Andre kilder utenfor kirkebøkene har jeg ikke lest enda, og det gjenstår mye der.Astrid har hagedilla, mens jeg har trekkspilldilla til tider. Noen syns vel det er litt sprøtt siden det ikke er så vanlig at kvinner holder på med slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Her i USA er slektstreff stort (og holdes ofte hvert år); hvor så mange som ett par hundre slektsmedlemmer kan komme sammen og mimre over gamle familiefotografier, historier, eldre familiemedlemmer eller prate rundt slektstreet. På slike måter kan slektsforskning til en stor grad være en sosial geskjeftigelse; hvor man i grunnen ikke trenger hverken være tørrpinne eller asosial.Men det er jo klart... noen asosiale dager på arkivene eller sene nattekvelder i digitalarkivet er ikke til å unngå! :) Og det har skjedd at jeg har fått noen rare blikk når jeg rusler rundt på kirkegårder eller i arkiver med mitt digitalkamera og knipser bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit johansen

'kjedelige tørrpinner ' i den båsen går jeg kun , hvis det står sprø forran . For å lete etter information og historier om døde slektninger er bare,en av mange hobbyer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Søbstad

Denne tørrpinnen skal intervjue to gamle tanter (rundt 90 år)om en måneds tid. De skal intervjues om barndoms- og ungdomstid og tas opp på bånd. Etterpå brennes det på cd-er og distribueres til mine søskenbarn. Tidsvitner som forteller fra en forgangen tid og gjøres tilgjengelig for generasjonene etter oss.Kjedelige tørrpinner - hva med de som sykler Tour de France nå? Hele livet deres er sykkel og trening. Høres ikke det kjedlig ut så vet ikke jeg :o)For øvrig er jeg helt på linje med Astrid (6) som vil ha union med Sverige. Gjerne en Nordisk union.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Denne tørrpinnen er klissvåt av svette, har nettopp vært ute og jogget 1 time i 27 grader eller mer... og nå skal det smake med et kalt glass med et-eller-annet oppi i skyggen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.