Gå til innhold
Arkivverket

[#61315] Dåp av Gudbrand Ole Fagernes f 28/7-1889 Vinger. Er jeg blind?


Gjest Tom Askerøi
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Askerøi

Jeg har lett ganske mye etter ektemannen til en av mine tanter, Gudbrand Fagernes, i FT1900. Omsider fant jeg ut ved hjelp av DIS-Norges gravminner at han het Gudbrand OLE Fagernes, og derved fant jeg ham som OLE Fagernes i folketellingen:(Håper denne lenken virker) [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f00301&gardpostnr=4612&personpostnr=122454&merk=122454#ovre>LenkeHer står det klart og tydelig at han er født i Vinger. Men jeg er ikke kar om å finne dåpen hans i noen av de scannede kirkebøkene derfra - bare til hans søster i 1894:Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Jeg finner han heller ikke i Vinger eller nabokommunene...Oppgitt fødested i folketellingen kan eventuelt væøre feil.Har du funnet hans ekteskap? Der kan det kanskje stå hvor han er konfirmert, og ved konf. kan det stå hvor han er født.Oppgitt bosted i 1900 er Bryggerigangen, som skulle være på Grünerløkka. Jeg finner han ikke konf. der i et aktuelt tidsrom i Paulus kirke. Finner du hans konf, kan du kanskje lettere finne hans dåp.Faren kan jo også være en annen enn far til Anna. Jeg finner ikke ekteskapet til Annas (og Oles) foreldre heller i Vinger, hvilket kan tyde på at de kan være gift et annet sted, og Gudbrand Ole evt. døpt et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Fant dette, som jo må være et spor!MARTINIUS MARTINSEN ENGER Pedigree Male Family Event(s): Birth: Christening: Death: Burial: Marriages: Spouse: ANNE OLSDR FAGERNAES Family Marriage: 29 OCT 1893 Tugthus Og Akershus Faestnings Slaveri, Oslo, Akershus, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
LenkeKan dette være samme Anne Olsdatter fagernes, f. ca. 1865 (som oppgitt ved Annes dåp), her i folketellingen for 1865?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Enger finnes som en gård i Sørum, Akershus, i 1865. Fra Akershus for det aktuelle tidspunkt finnes følgende Martinius døpt. Kan det være Anne Olsdatters ektemann?MARTINUS MORTENSEN Pedigree Male Event(s): Birth: Christening: 16 SEP 1866 Asker, Akershus, Norway Death: Burial: Parents: Father: MARTIN HANSEN Family Mother: ELEN MARTINE ERIKSDR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Lenke til vielsen i Trefoldighet, Anne og Martinius,nr 144 Oslo fylke, Trefoldighet, Ministerialbok nr. III 4 (1891-1900), Ekteviede 1893, side 53. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Digitalarkivet er visst litt i ulage, fant dåpen men lenken vil ikke virke. Samme dåp fra Familysearch: MARTHINUS MORTENSEN Pedigree Male Event(s): Birth: Christening: 07 OCT 1866 Ostre Toten, Oppland, Norway Death: Burial: Parents: Father: MARTIN ANDERSEN Family Mother: MARI OLSDR Solveig: Hvilken sammenheng er det mellom Akershus festnings Slaveri og Trefoldighet? Er det en gedigen feil i Familysearch, eller?Hvor vil det være naturlig å lete etter konfirmasjonen til Gudbrand Ole, etter hvor de bor i 1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

I Family Search er det mange feil desverre. Ved ekteskapet (VRI)er det angitt både Domkirken og Trefoldighet og det har ingenting med Akerhus Festning Slaveri å gjøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

(1) Martinius og Annes vielse foregikk i Trefoldighets kirken som det fremgår i innleggene. Anne var født på Fagernes i Vinger 12/2 1865, døpt 19/3 og konfirmert 19/10 1879 Austmarka kirke. Hennes far var Ole Johansen f. i Øierryen Brandval Finnskog 11/11 1833 og døpt i Brandval kirke 16/2 1834. Viet i Eidskog kirke 25/1 1855 m. Anne Johansd. f. 11/1 1821 Nytorpet, Brandval Finnskog. Anne innfl. fra Brandval (30/12 1851) for å tjene her. Attest av 8/11 1851 fra sogneprest Dahl i Brandval. Anne hadde sønnen Ole Alfred f. 1/5 1889 med ungk. Andreas Pedersen Skullerud. Annes foreldre og søsken finner du i Vinger bygdebok III side 512 Fagernes 70/20 og en del av brn. 9.Mvh. Har denne familien i database. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

(1) Martinius og Annes vielse foregikk i Trefoldighets kirken som det fremgår i innleggene. Anne var født på Fagernes i Vinger 12/2 1865, døpt 19/3 og konfirmert 19/10 1879 Austmarka kirke. Hennes far var Ole Johansen f. i Øierryen Brandval Finnskog 11/11 1833 og døpt i Brandval kirke 16/2 1834. Viet i Eidskog kirke 25/1 1855 m. Anne Johansd. f. 11/1 1821 Nytorpet, Brandval Finnskog. Anne innfl. fra Brandval (30/12 1851) for å tjene her. Attest av 8/11 1851 fra sogneprest Dahl i Brandval. Anne hadde sønnen Ole Alfred f. 1/5 1889 med ungk. Andreas Pedersen Skullerud. Annes foreldre og søsken finner du i Vinger bygdebok III side 512 Fagernes 70/20 og en del av brn. 9.Mvh. Har denne familien i database. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Da virker det vel helst som den Ole Fagernes nevnt i 1900 med sin mor og søster Anne i Oslo (jfr. innlegg 1) ikke er den Gudbrand Ole Fagernes f. 28.07.1889 i Vinger som Tom Askehøi søker? Eller har sommervarmen tatt meg helt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
LenkeHer er dåpen til Ole Alfred Fagernes i Vinger 1889, mor: Anne Olsdatter Fagernes f. 1865. Disse er det altså vi finner i Oslo i 1900.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Ingen Gulbrand døpt i Vinger, Austmarka eller Eidskog med fødselsdato 28/7 1889. Det var Ole Alfred, sønn av Anne som bodde i KRA. ved FT 1900 sammen med sin mor og halvsøster. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

(1) Tom. Har du hatt kontakt med Kirkeverge kontoret i Oslo? Det bør stå i kirkeboka hvor Gudbrand var født. Har foretatt søk i min kirkebokbase hvor jeg har en kandidat med en annen fødselsdag, samme måned som du oppgir men med fødselsår 1888. Denne Gudbrands mor har tilknytning til Fagernes. Han flyttet til Rælingen, kan det være denne Gudbrand du søker. Nå er det slik at det er del som brukte Fagernes som slektsnavn,ikke nødvendig vis være født på Fagernes i Vinger. Vet du hvor hans kone var født? Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Jeg er helt slått ut av varmen. Men her har det vært mange gode og snille hjelpere - og mye informasjon er funnet frem om FT1900-personen Ole Fagernes.Dessverre viser det seg at det må være feil person, så jeg er tilbake ved utgangspunktet: Navn og datoer fra gravstenen. Ingen passende person funnet i FT1900.Jeg finner ikke noen hjelpsom kirkeverge i Oslo, men verken gravferdsetaten eller Nordre Aker Kirke har andre opplysninger enn de som står på gravsteinen (bortsett fra at O'en står for Ole). Intet fødested.Når det gjelder hans kone (min tante) så kan det opplyses at hun er født i Kristiania (Oslo) og ble døpt i dissentersamfunnet Den Katolsk-Apostoliske Menighet. Jeg kan ikke finne hennes vielse der.Så jeg må kanskje legge det på is til FT1910 kommer?MEN 1000 TAKK til alle snille hjelpere!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.