Gå til innhold
Arkivverket

[#61319] Hjelp til informasjon om Niklas Nilsen Krossgott (Sveio) og hans familie


Gjest Yvonne T. Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Yvonne T. Eide

Niklas (Nicklas) Nilsen Krossgott født r.1757 på Krossgott i Sveio. Bosatt Lier (Stord/ Bømlo/ Sveio?). Del av Krossgott? Gift Finnås 1779 med 1) Brita Asklaksdt. Hovde ( - ). Gift r.1782 med 2)enken Marta/ Maritte Kristoffersdt (Christoffersdt.) Romsaland. (r.1751- ).I FT 1801 er familien bosatt på Krossgott. BARN med Marta/ Maritte: A. Brita Niklasdt. Lier 1782-1848 (min ane) B. Ole Niklason Lier r.1783- C. Nils Niklason Lier r.1787-Dette er opplysningene jeg har så langt. Står helt fast her. Noen med bygdebok for Sveio som kan sjekke opp familien på Krossgott? Andre tips? Kilder?En stor takk til de som kan hjelpe meg videre her :o) Mvh Yvonne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne T. Eide

Johan Arthur; det hadde jeg satt stor pris på!!! Har du mailadr. min fortsatt? Mvh Yvonne (om ikke: yvoesp2000@yahoo.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Yvonne T. Eide

Følgende står i bygdebok for Sveio b.3.: Niklas Nilson Krossgot 1757-1802. Gm 1. Brita Aslaksdt. Nordskog 1750-1780. Barnløse. Gm. 2 Marta Kristoffersdt d. 76 år gl. i 1830. Barn: a. Ola f.1783 Krossgot, b. Nils f.1786, c. Kristoffer 1797-1799 'omkom i en Brønd'.Niklas kjøpte gården i 1778 og var bruker til 1802. I 1789 brant husene på Krossgot og Niklas fikk skattefritak til 1793 mens han bygde husene opp igjen. Han var velstandsmann. Nettoeien i boet hans var på 381 rdl. Gården ble taksert for 306 rdl. som kom i tillegg. Husene på gården var da: ' glasstove, sengjabu, eldhus, fjos, løe, smalehus, hestestall, kvernhus og helvta i et naust'.Så tenker jeg: her er ikke Brita Niklasdt. nevnt. Hun var født etter Niklas kjøpte farsgården Krossgot, så hvorfor nevnes hun med gårdsnavnet Lier? Tenkte dermed at hun gjerne var i tjeneste der før vielsen, men så er det dette med at hun ikke er nevnt på Krossgot. Begynte dermed å bla opp på gården Lier eter en Niklas der. Slik ble det: Niklas Olson N. Lier født 1828. M.a.o. ikke riktig mann.Så er det en til mann på Krossgot med navnet Niklas: Niklas Olson Krossgot 1820-1850. Igjen feil mann.Har fått mye informasjon av Johan Arthur om denne slekten men ved å se i bygdebokens informasjon, vet jeg ikke helt hvor jeg står lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Her har det åpenbart blitt en feilinnføring. Godt at du er observant. Denne Brita f.1782 er datter av Niklas Berntsson f.1746 på Nonsli og død 1800 på Lier nordre i Valestrand i Sveio som dengang lå under Stord. Niklas var gift med Torborg Olsdtr. f.1755 på Vihovda øvre i Valestrand og som døde i 1838. Da var hun gift 2 gang med Trond Kristensson Førde f.1773, død 1859. Niklas og Torborg hadde barna: Brita f.1782,Bernt f.1783 . død før 1844, Ola f.1786, Synneva f.1788 og Lars f.1794. Kilde Sveio I, side 223, nr. 31. Her ble det nye forfedre til Brita og jeg har en god del av dem også hvis du ønsker det. Mvh. Johan Arthur Hansen Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne T. Eide

Takk for det, Johan Arthur. En stor glede å vite at jeg får litt med meg her i verden jeg også :O) Og ja- tar gjerne imot det du har om disse! Mvh Yvonne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.