Gå til innhold
Arkivverket

[#61327] Godt vær sør i gårdene ?


Gjest Odd Einar Tømmerås
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Einar Tømmerås

Er det godt vær sør i bygden siden aktiviteten her i forumet er så labert ? Her i Fristaten Tømmeråsen er det hele 13 plussgrader og tåke både inne og ute.Trekkfuglene har tatt på seg lang-under-vinter og vurderer relokering.Steggen har trekt i hvitt og min fru vurderer å ikke barbere leggene.Halvdan Sivertsen sang om neggelsprett og selbuvotta storsko og stillongs med strekk.Min agnatiske forfar sa i 1793 til kona La oss dra nordover det er så bra der.Med handa på hjertet kjære tipp-tipp John Pedersen fra Østerdalen Kunne du fan ikkje bli der du va`?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

Jeg tror at de 74 som har lest dette til nå er utslått av varmen.Jeg håper at ting kjøles ned fort og at dere får en begredelig sommer.???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

Jeg tror at de 74 som har lest dette til nå er utslått av varmen.Jeg håper at ting kjøles ned fort og at dere får en begredelig sommer.???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Søbstad

Det er 19 grader her nå og sender fluksens 8 grader oppover til deg for natten, så blir det mulig å sove her. I morgen sender jeg alle grader over 22 oppover til deg i ekspressfart! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Ja visst er det varmt i sør, puhh!! 31 på solsiden (ikke sol på gradestokken) og 28 på skyggesiden av huset både i går og i dag. Vi befinner oss 647 m o h i Trysilfjellet. Hørte at det var 13 år siden det hadde vært så varmt i landet og Trysil hadde rekorden i går med 33. Stillesittende i skyggen, mens svetten pipler fram over hele kroppen og renner nedover ansiktet blir det ikke lange arbeidsøkter for mitt vedkommende.Flott med god sommer, men har ikke værguden hørt om den gyldne middelvei?Mvh Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunhild Hanssen

Hei!Ja, nå har temperaturen sunket til 11 grader siden du så på gradestokken,iallefall er det ikke mer her nede hos oss. Jeg er enig i at det er i minste laget, men, men... Vi har vært sørafør på ferie. Enkelte steder der var det ikke værende for en nordlenning som ikke er vant til slik varme og som plages av soleksem. Da er det bedre med færre plussgrader. Blir det for kaldt, kan man kle på seg, mens der det er for varmt, kan man ikke kle av seg i det uendelige.En ting til; Tar jeg ikke feil, så var din tipptippoldefar og min tipptippoldemor søsken. Så da skal både du og jeg være glad til, for at de kom nordover sammen med resten av familien. For tenk, da hadde ingen av oss vært til. Det hadde vært kjedelig. Da er det bedre med færre varmegrader og skodda.Gunhild H.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

Send noen grader nordover så vi ihvertfall får 15. Har begynt å fyre med ved..................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunhild Hanssen

Hei!Ja, nå har temperaturen sunket til 11 grader siden du så på gradestokken,iallefall er det ikke mer her nede hos oss. Jeg er enig i at det er i minste laget, men, men... Vi har vært sørafør på ferie. Enkelte steder der var det ikke værende for en nordlenning som ikke er vant til slik varme og som plages av soleksem. Da er det bedre med færre plussgrader. Blir det for kaldt, kan man kle på seg, mens der det er for varmt, kan man ikke kle av seg i det uendelige.En ting til; Tar jeg ikke feil, så var din tipptippoldefar og min tipptippoldemor søsken. Så da skal både du og jeg være glad til, for at de kom nordover sammen med resten av familien. For tenk, da hadde ingen av oss vært til. Det hadde vært kjedelig. Da er det bedre med færre varmegrader og skodda.Gunhild H.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunhild Hanssen

Deres foreldre var Peder Johnsen(f.1755, Oppi i Sollia/HE) og Karen Olsdatter(f.1759, Uti i Sollia/HE).Min tipptippoldemor het Dortea Pedersdatter(f.1788, Oppi i Sollia/HE).Din tipptippoldefar het John Pedersen(f.1780, Oppi i Sollia/HE).Stemmer ikke det?Gunhild H.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

Med pledd og thermodyne rundt meg , tykk tåke med i 300 m høyde , 9.7 celcius ute og ubarberte kvinnelegger inne ønsker jeg alle i Kongeriket Norge en god natt .pluss minus litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Din sytpeis, du kain ikke være ekte nordlending eller ??? 15 grader En fin nordnorsk sommertemperatur, så vi starter her. Spanjolene tar på seg vinterfrakk og hansker. Nordlendingene ligg ute og soler seg. 10 grader Franskmennene forsøker fortvilt å få tent sentralvarmeanleggene. Nordlendingene planter ut sommerblomster. 5 grader Italienske biler har startproblemer. Nordlendingene tar fram kabrioleten og motorsykkelen.0 grader Destillert vann fryser. Vannet i Tanaelva blir litt tykkere.- 5 grader Folk fryser nesten i hjel i California. I Nord-Norge avslutter man grillsesongen med en kjempefest.- 10 grader Engelskmennene starta fyringssesongen. Nordlendingene tar på seg langarmet skjorte.- 20 grader Australierne flykter fra Mallorca. Nordlendingene avslutta sommerferien. Høsten er kommet.- 30 grader Grekerne dør av kulda og forsvinner fra jordens overflate. Nordlendingene begynner å tørke klesvasken inne.- 40 grader Paris slår sprekker i kulda. Nordlendingene står i kø utenfor gatekjøkkenet.- 50 grader Julenissen flytter fra Rovaniemi. På Porsangmoen utsetter man vinterøvelsen for å få realistiske forhold.- 60 grader Julenisselandet bunnfryser. Nordlendingene låner seg en film og holder seg innendørs.- 70 grader Isbjørnen evakuerer Nordpolen. Nordlendingene blir sure fordi de ikke kan oppbevare hjemmebrenten utendørs. Hærens vinterøvelse starter opp.-183 grader Bakterier i mat dør. Kyrne i Nord Norge klager over at bøndene har kalde hender.- 273 grader ALL atombevegelse opphører. Nordlendingene begynner å klage: 'Fan kor kald han er i dag!'- 300 grader Helvete fryser. Nordnorsk seier i alle øvelser i Vinter-OL i Tromsø i 2018!!:-) Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Nord-Norge er jo - som kjent - langt, men det har vel vært endel godvær der i år. Min mann var i alle fall hjemme i Melbu denne måneden i sin tantes 100-årsdag, og han skrøt av hvor godt vær der var, og har også flere bilder derfra (som bevis).Hilsen Marianne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

Gunhild.Vi er ikke i slekt.Min John Pedersen er født i 1754.Men Utti og Oppi er på listen min over plasser mine forfedre kommer fra.Til den Ækte Bodøværingen.Syting og skryting er vel det folk fra nord er kjent for ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til innlegg: Det kan nok stemme at enkelte nordlendinger er ute og soler seg ved 15 grader, men jeg som er halvt trønder og halvt nordlending og bor i Sandnessjøen på Helgeland syns det blir for kaldt til å sole seg ved 15 grader pluss. Da er det bedre å f.eks. sitte inne og kose seg med slektsforskning for seg selv og andre. Det gjør jeg jo også om det er varmt, men da er jeg også en del ute.For å si litt om slekt her så holder jeg på med slektsforskning i Brønnøy for andre, og har i dag og i går hatt den fornøyelsen å lese kirkebøker for Brønnøy 1669-77, og 1677-1692. Det er jo unikt at kirkebøker er å finne så langt tilbake i tid som i Brønnøy, og jeg skulle ønske det hadde vært slik på andre steder også. Dette på tross av at det er ganske varmt og fint vær nå, men jeg har også vært ute og syklet og spist på uterestaurant både i går og i dag. Jeg er jo alene, og gjør akkurat hva jeg vil når jeg vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

Hei Anne Lise ! Hilsen fra tåkeheimen Tømmeråsen.Kjenne du nå tell familien Einvoll ?Ho Vigdis blei igjen i åsen men resten flytta sørover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nei jeg har ikke hørt om familien Einvoll, men nå er jo jeg født og oppvokst i Trøndelag og har ikke bodd her i Sandnessjøen før fra august 1993. Du kan jo sende meg en mail på denne adressen: anlih@online.no litt utpå høsten, for vi har møter i slektshistorielaget her siste torsdag i hver måned, men starter ikke med møtene før i September. Jeg kan jo ta det opp der hvis det skulle være av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.