Gå til innhold
Arkivverket

[#61334] Foreldrene til Guri Nilsdtr. Gjesvald. f.1733 Hole Buskerud.


Gjest Helen Johanne Berget
 Del

Recommended Posts

Gjest Helen Johanne Berget

Kan noen si meg hvem foreldrene til Guri Nilsdtr.Gjesvald.Jeg finner henne ikke i Hole bøkene. Hun var gift med Anders Olsen Tangen, (Tangen skredderen)MVH Helen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Etter mine opplysninger, var hun datter av Nils Laarvigen (Guri var døpt 13.02.1729 - død/begravd 19. januar 1781). Nils var bruker av Lårvika i 1699 - se under Løken. Han var gift to ganger, og jeg har notert to halvsøstre, Anne og Ragnhild. Hvem som var mor til Guri, har jeg ikke, men kanskje står giftermålet i kirkebøkene,vennlig hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Kan legge til at Nils var godt voksen da Guri ble født - han begraves i mai 1732, 78 år gammel (men ikke stol 100% på oppgitt alder, selv om den passer bra med fødselen til datteren Anne Nilsdatter Løken, som oppgis å være 55 år da hun begraves i september 1742).Nils nevnes ikke med farsnavn, så jeg har ikke funnet noe om konene hans, men muligens het den første Guri, hvis vanlig oppkalling er fulgt. Trolig må vi vente til desember, da neste bind av Hole-bøkene utgis. Regner med at Lårvika er med der, hvis ingen andre har opplysninger, selvfølgelig,Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Johanne Berget

Hei Astrid.Har funnet Nils sitt 2.ekteskap. Ble i 1724 gift med Anne Olsdtr. Hvor hun var fra kan jeg ikke seHelen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, hun het vel Mari Olsdtr., så vidt jeg skjønner. Hvis du ser på trolovelsen i april, så kom begge forloverne fra Gjesvold: Ole og Poul, så jeg tipper hun hadde tilhørighet til Gjesvold (og at Guri og moren kom dit etter at Nils døde?),vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, det er mange som heter Ole Gjesvold, inkl. en som en ikke kjenner navnet til på kona og evt. barn, hvis jeg ikke husker feil, så her er jeg temmelig usikker, gitt... Hadde vært flott om en med lokalkunnskap kom på banen,vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.