Gå til innhold
Arkivverket

[#61348] Herman Larsen Klokker f.16? i Brønnøy med familie


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg holder jo fremdeles på med å forske for en mann, og nå har jeg kommet til Hermand klokker i Brønnøy med familie hvor det har dukket opp en del spørsmål. Her er opplysningene jeg har:Han var gift med Marit Joensdatter, og de er ført i kirkeboka som foreldre til disse barna:1)Else Tollufsdatter døpt i Brønnøy kirke 16.09.16712)Claus Tollufsen døpt septuages 1674. Han er ikke nevnt ved skiftene etter sine brødre Lars i 1738 og Nils i 1739.3)Margrethe Tollufsdatter døpt Dom.Cantate(23.04)1676, og henne har jeg som gift med Joen Larsen Moe X.p.trinit.1695 i Brønnøy kirke. Hun var død ved sine brødres skifter i 1738 og 1739.4)Lars Tollufsen døpt Dom. Lætare(30.03)1679, og det er vel han det var skifte på i Mossem i 1738. Han var da ugift og søsknene arvet.5)Marithe Tollufsdatter døpt Festo Johannes Baptista(24.06)1681, og ved broren Lars sitt skifte i 1739 var hun gift med Nils Christensen Skille. Ved skiftet etter Lars i 1738 har hun blitt datter av søsteren Margrethe, og var gift med Nils Christensen Skille. Her er det da noe som er feil?6)Christen Tollufsen døpt Dom.Rogate 1637)Jacob Tollufsen døpt Festo trinit.1685.Ved skifte etter Lars Tollufsen i Mossen i 1738 og Nils Tollufsens skifte i Lund i Brønnøy i 1739 kommer også disse barna frem:8)Hermand Tollufsen som var bror og klokker og bodde i Mossem. Det var skifte på han i 1743, og han ble gravlagt XVI p.trinit.1742. Jeg greier ikke å tyde alderen hans i kirkeboka som ser ut til å være 50 år eller 59 år(hvis det er et 5-tall så er det slurvete skrevet).9)Hans Tollufsen som var i Øksningan i Bindal i 173810)Nils Tollufsen som var i Lund i 1738, og det var jo da skifte på han i 1739. Han var da gift med Else Hendrichsdatter, men siden de ikke hadde barn arvet hans søsken.For han jeg forsker for skal jeg videre på Hermand Tollufsen. Nå er mine spørsmål:1)Faren i denne familien er i kirkeboka beskrevet som Tolluf Klokker ved barnas dåp, bortsett fra i 1683 ved sønnen Christens dåp da han er beskrevet som Tolluf Larsen Mossem. Jeg finner også flere ganger som fadder til forskjellige barn Tolluf Larsen Klokker. Kan jeg være 100 % sikker på at dette er samme person, og kan jeg da gå ut ifra at faren i denne familien her heter Tolluf Larsen.2)Het kona til Nilx Christensen Skille Marithe Joensdatter eller Marithe Tollefsdatter. Ved skiftet etter Lars Tollufsen i 1738 var det datter av avdøde Margrethe Tollufsdatter(Marithe Jonsdatter) som var gift med han. Ved Nils Tollufsens skifte i Lund i 1739 var det Marithe Tollufsdatter som var gift med han. Hva er riktig?3)Når omtrent var Hermand Tollufsen født? Hvis han var 50-59 år da han døde i 1742 skulle han være født i perioden 1683-1692, men jeg finner ingen med det navnet som døpt i Brønnøy i denne perioden.4)Siden Hermand Tollufsen var den som overtok som klokker etter faren er det ikke da naturlig at han var eldst(født før 1669, og kanskje står det at han var 70 år og ikke 50 år i 1742?). Han ble jo gift i Sømna kirke 2.p.epiphan 1712 med Ingeborg Joensdatter, og da er vel det i seneste laget at han kan være født ca 1692?5)Marit Olsdatter er jo ført som mor til de barna av Tolluf Klokker jeg har som døpt, men kan jeg være sikker på at dette også var mor til Hermand som er den jeg skal videre på ?6)Det er jo selvfølgelig også av interesse hvis noen vet noe om anene til Tolluf Larsen klokker og Marithe Olsdatter her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Riksen jr

hei Anne Lise,Jeg befinner meg på Helgelandskysten uten fastlinje , og uten for mye kildemateriale tilgjengelig. Derfor en kort melding i denne omgang.Dine spørsmål gjelder medlemmer av klokkerslekten Bugge fra Brønnøy som bodde på Mossem i flere generasjoner. Mange har forsket på denne familie og mye er skrevet og utgitt. Jeg skal sende deg mer info når jeg er kommet hjem (om ikke andre kommer meg i forkjøpet). Forøvrig er Hermand også en av mine aner.Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for svarene, og jeg gleder meg til du kommer hjem Knut og sender meg informasjonen om klokkerslekten Bugge fra Mossem. Når jeg nå vet at slekten Bugge kommer inn her, så skal jeg også se hva jeg kan finne på biblioteket her og hva jeg har her hjemme. Tror ikke jeg har noe her hjemme om den slekten her hjemme, men det er noe som virker kjent med den slekten.Til Remi: Jeg har forsøkt å finne Herman som døpt i perioden 1685-1692 i kirkeboka for Brønnøy uten å lykkes, men jeg kan jo ha oversett noe. Hvis han var 53 år da han døde skulle han jo være døpt ca 1689. Det er jo merkelig at han ikke skal være innført i kirkeboka når flere andre søsken er det. Finner heller ikke Hans og Nils, men siden de er ført først i skiftet etter broren Lars i 1738 og jeg ikke finner foreldrene som gift i perioden 1669-71 da Else blir døpt regner jeg med at de kan være født før 1669 da kirkeboka starterTil mitt spørsmål 2 har jeg funnet svaret selv: at Niels Christensen Skille var gift med Marithe Tollufsdatter, for det er skifte etter Niels i Skille i 1749 hvor Marithe er nevnt som hans kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål André Jørgensen

Christen ble, ifølge kirkeboka, 53 år, Mens: 1 (1 uke) og Sept:3 (3 måneder):) Her er en link til min hjemmeside omhandlenende Bugge/ Tollefsen.Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen hjertelig takk for den linken. Der lå det en god del informasjon om det jeg var ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Glemte å få med at det er noe som ikke stemmer helt her angående Christen Tollufsen. Det står at han og kona Kirsten hadde 3 barn sammen, men ved skiftet etter Christen i 1741 er det ført 8 sønner og 3 døtre(altså 11 barn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Marit Olsdtr. var kona til klokkeren Tolluf Larsen (Bugge). Barna: OLE f. ca. 1663 d. 1696 kalt klokker (ugift); HANS f. ca. 1666 d. etter 1739 g. 1696 enke Marit Jacobsdtr. Rusch Øksningen Bindal, bodde der); NILS f. ca. 1668 d. 1739 g. 1707 Elsa Henriksdtr. Bosted Lund Brø. Ingen barn. ELSA f. 1671, se Sømnes Sømna A:5; Klaus f. 1674 d. mellom 1701-1738, trolig ca. 1703, underklokker ugift; MARGRETE f. 1676 d. 1707 g. 1695 Jon Larsen Mo Brø.; LARS f. 1679 d. 1738 Mossem ugift; MARIT f. 1681 d. 1754 g. 1709 (Vik kirkebok), Nils Kristensen Skill Brø. 4 barn; KRISTEN f. 1683, se Hjelmset Sømna E:1 13 barn. JAKOB f. 1685 d. ca. 1740 g. 1718 Vik, Peternille Jonsdtr. Stud, bosted Traelnes Brø. 1 dtr.; HERMAN f. 1687 d. 1742 g. 1712 (Vik) Ingeborg Jonsdtr. Stud (d. 1772), bosted Mossem, klokker, 11 barn; HENRIK f. 1691 d. 1692 8 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk igjen Margret. Nå fant jeg også omsider Hermand Tollufsen eller Torlefsen døpt i Brønnøy 16.07.1687, og broren Henrik døpt Dom.Rogate 1691. Jeg forstår ikke at jeg ikke fant disse når jeg så i kirkeboka, men dette med Christening som står foran forvirrer meg(jeg tror det står Christen når jeg leser og at det da er navnet på barnet, jeg vet jo at det er det samme som ordet dåp). Jeg klarte jo å lese de andre søsknenes dåp da i første omgang også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Riksen jr

Hei Anne Lise,Jeg lovet å kommme tilbake med noe mer informasjon. Samtidig ser jeg at du har fått en rekke svar allerede.Av de som har samlet mye om Brønnøyslekten Bugge er Gerd Karin Lysholm. Hun ga i 2003 ut et hefte som (normalt) kan fås kjøpt på Alrunen antikvariat i Mosjøen LenkeDet er også mulig det finnes tilgjengelig på noen av bibliotekene.Desverre har Lysholm ikke direkte henvisning til primærkildene ved den enkelte person, men kildene som er benyttet er oppsummert i innledningen. De fleste relevante (og kjente) primærkilder benyttet. Heftet er i hvertfall et godt utgangspunkt før man leter i primærkildene.For eksempel kan det supleres med noe mer informasjon her i fra når det gjelder antall barn Christen Tollufsen og Kirsten fikk. Det var 13, hvor to av barna døde før farens skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Er det flere kirkebøker for Brønnøy 1669-1718 enn det som er utlagt på internett? Det påståttte giftermålet på Pål Andre Jørgensens hjemmeside kan jeg bare ikke finne i utlagt kirkebok. Er jeg dårlig til å lete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det kan vel virke som om det jeg spurte om her ikke passet, men Hermands datter Elisabeth som jeg skal videre på her var jo gift med Søren Julsen døpt 17.04.1698. Det er hans foreldre Jul Julsen og Ingeborg Sørensdatter jeg ikke finner noe giftemål. Jeg har sett hele 1695-1697 for Brønnøy, og 16.10 1693 og 1694, og det samme på andre deler av prestegjeldet(Solstad,Sømna og Velfjord) uten å finne noe giftermål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Steinset

Jeg tror du finner giftermålet 6/10-1695 i Brønnøy 1677-1718 side 192:III Copulered: Giufr Giufrsen Vedal og Ingeborg SøfrensdatterDet er den eneste Ingeborg Sørensdatter jeg kan finne i denne perioden. Ved skifte i 1714 er han kalt: Ifver Ifversen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk Rune. jeg må ha vært blind som ikke så det i går, og så jo til og med på den siden flere ganger. Nå ser jeg iallefall at det står noe med Vedal og Ingeborg Sørensdatter. Jeg syns det blir for mange bokstaver til å kunne tolkes som Jul, Giul eller Gjul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.