Gå til innhold
Arkivverket

[#61354] Marit Israelsdatter, g.m. Lars Iversen Skonseng 1768


Gjest Geir Bjernes
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Bjernes

I scannet kirkebok for Hemnes 1752-1788, s. 180, finner vi ved Mo kirke 23. søndag etter Trinitatis 1768 som ekteviet Lars Iversen Skonseng og enken Marit Israelsdatter. Er det noen som vet hvem denne Marit tidligere var gift med? Noen som har noen data vedr. fødsels- og dødsår på henne?Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Geir Bjernes

I scannet kirkebok for Hemnes-Mo 1790-1806 har jeg funnet ei Marit Israelsdatter, begravet 25. mai 1794, 85 år gammel. Oppholdsted ved dødsfallet var Storlia. Hun kan være den samme Marit Israelsdatter fra Ner-Grubben som 26. oktober 1738 ble gift med Hans Johnsen som bodde på Villen, og senere i Storlia, der han døde før 1767. At Marit kan ha giftet seg på nytt med overfor nevnte Lars Iversen på Skonseng i 1768 er jo ikke utenkelig. Lars var tidligere gift med Elen Østensdatter fra Granheia som døde i 1765. I Mo prestegjeld gardshistorie står det (s. 304 øverst) at Marit døde i Storlia i 1774, men jeg har ikke kunnet finne noe dødsfall på henne i scannet kirkebok det året, men kan jo selvfølgelig ha oversett dødsfallet. Den samme bygdeboka har heller ikke anført vielsen mellom Marit og Lars Iversen på Skonseng, som døde i 1777. Jeg tror at Marit, etter at hun ble enke i 1777, vendte tilbake til Storlia der hun tidligere hadde vært gift, og døde her i 1794.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.