Gå til innhold
Arkivverket

[#61366] Prisliste over bøddelens tjenester, Sverige 1736


Gjest Knut H Nebell
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidun Søbstad

Ja, nå kan vi se på det som en kuriositet. Men det som slo meg da jeg så denne listen er at den slags avstraffing fremdeles foregår i statlig regi i noen land. Det er forstemmende. Men hvem, og hvordan fikk man jobb som bøddel? Det kunne vel ikke være en karriere man sto i kø for å få?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! En god begynnelse hvis dere er interessert i bøddelslekter kan jo være Meijer-familien i Sverige, en reisende slekt. Se Anbytarforum http://aforum.genealogi.se/discus/ under Särskilda forskningsområden » Forskning om resandesläkter og klikk på Meijer. Denne familien var bødler i flere generasjoner, likesom mange andre reisende slekter i Sverige. I Norge er den mest kjente bøddel-familien Gripenfelt, også en reisende familie. Men husk at bøddel på den tiden var et ansett og respektert yrke! (tidene forandrer seg...). Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! En god begynnelse hvis dere er interessert i bøddelslekter kan jo være Meijer-familien i Sverige, en reisende slekt. Se Anbytarforum http://aforum.genealogi.se/discus/ under Särskilda forskningsområden » Forskning om resandesläkter og klikk på Meijer. Denne familien var bødler i flere generasjoner, likesom mange andre reisende slekter i Sverige. I Norge er den mest kjente bøddel-familien Gripenfelt, også en reisende familie. Men husk at bøddel på den tiden var et ansett og respektert yrke! (tidene forandrer seg...). Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Året her er 1736. Bøddelen var vel på den tiden hverken ansett eller respektert (noe som bedret seg på slutten av dette hundreåret).Tilsvarende 'prislister' finnes i Norge, jeg har dem ikke tilgjengelig her (Gotland).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut H Nebell

Ja Reidun, vi må være glad at samfunnsutviklingen har gått framover, og at slike torturmetoder er avskaffet.Du nevner: Sitat. Men det som slo meg da jeg så denne listen er at den slags avstraffing fremdeles foregår i statlig regi i noen land. Det er forstemmende.Ja, og det som slår meg, er at den gangen var også vi styrt av religionen.Jeg skal være litt forsiktig med hva jeg sier nå, men denne form for avstraffelse/tortur praktiseres hvor styresettet er eneveldig, i en eller annen ortodoks religiøs form. Nestekjærligheten synes ikke spesielt fremherskende, dessverre.Så vi må leve i håpet at den type religion også kan endre seg til det bedre. Dette var kanskje en avsporing, og ikke ment en religionsdiskusjon.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.