Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Odd Einar Tømmerås

[#61372] Kirke-Klostergods

Recommended Posts

Gjest Odd Einar Tømmerås

Alle har hørt om Munkholmen.Jeg eier deler av en gård som heter Munkholla.Jeg har hørt om Kongsparten.Finnes det mange eksempel på Kirkens-Kloster-Kronens gods med navn som henspeiler på tidligere eier ? Dette er ikke viktig for meg-bare interressant .

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tore H Vigerust

Jeg tror egentlig ikke det er mange, skjønt hvor mange trengs for å bli mange ? Det finnes kanskje 20 eller 30 steder med forstavelse 'Munke-', i tillegg kommer forstavelser som 'Abbed-', 'Kloster-' mv. I Fortidsminneforeningens årbok 1987, som handler om norske klostre, gis det en del konkrete eksempler, bl a med en morsom sammenstilling av foto av gateskilt. Men listen der er ikke uttømmende. Hvis en tar med stadsnavnsledd etter 'Kirke-', 'Kapell-', 'Prost-' mv blir listen mye lengre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tore H Vigerust

Det finnes i hvertfall en kommune med kommunenavnet fra klostertiden i Norge : Munkedal kommun i Båhuslen, tidligere eid av Marieskog premonstratenserkloster i Dragsmark.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.