Gå til innhold
Arkivverket

[#61372] Kirke-Klostergods


Gjest Odd Einar Tømmerås
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Einar Tømmerås

Alle har hørt om Munkholmen.Jeg eier deler av en gård som heter Munkholla.Jeg har hørt om Kongsparten.Finnes det mange eksempel på Kirkens-Kloster-Kronens gods med navn som henspeiler på tidligere eier ? Dette er ikke viktig for meg-bare interressant .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg tror egentlig ikke det er mange, skjønt hvor mange trengs for å bli mange ? Det finnes kanskje 20 eller 30 steder med forstavelse 'Munke-', i tillegg kommer forstavelser som 'Abbed-', 'Kloster-' mv. I Fortidsminneforeningens årbok 1987, som handler om norske klostre, gis det en del konkrete eksempler, bl a med en morsom sammenstilling av foto av gateskilt. Men listen der er ikke uttømmende. Hvis en tar med stadsnavnsledd etter 'Kirke-', 'Kapell-', 'Prost-' mv blir listen mye lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det finnes i hvertfall en kommune med kommunenavnet fra klostertiden i Norge : Munkedal kommun i Båhuslen, tidligere eid av Marieskog premonstratenserkloster i Dragsmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.