Gå til innhold
Arkivverket

[#61382] Hvem var Auden Omland i Søndeled ?


Gjest Helge Berntsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Berntsen

En av mine forfedre kom fra gården Omland (Ombland, Aamland, Åmland, Almland) i Søndeled, g.nr. 13, av gammel skyld 3 huder. Den eldst kjente oppsitter på gården var Åsulv Audensen, som var lagrettesmann i 'Ettestølprocessen' i 1588. Asulv er antatt å være sønn av den ukjente Auden Omland. Åsulvs etterkommere er bl.a.:Auden Åsulvsen - oppsitter fra 1610-1626, eier av 1,5 hud, som antas å være hans mors arvegods, men også panthaver til 1,5 hud, muligens hans bror Bjørns eierdel. I 1630 er det Audens enke Maren, som er registrert som eier. Auden var far til:Åsulv Audensen (1627-1700), eier av 1,5 hud i 1644, sammen med sine søsken (moren lever enda), og oppsitter på plassen 'Øygarden' under Omland fra 1644-1656. Under Åsulvs levetid synes hans eierpart å ha blitt delt i 4 deler, hvorav hver bror, Åsulv, Bjørn, Arnulv og Mads, hver ble sittende med 4,5 ksk.I gamle slektsnotater antydes at familien på Omland har forfedre knyttet til Eik i Bamble og Kragerødistriktet, og navnene 'Arnuld på Eik' og Arnuld Arnuldsen er notert. Navnet Arnuld eller Arnulv går senere igjen i slekten i flere generasjoner, og spørsmålet blir dermed:Kan Audens patronym ha vært Arnuldsen, og er det noen som kjenner til hans forfedre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

HelgeDigitalarkivet har lagt ut en del skannet tinglysningsmateriale på en testside. I pantebok nr. 2 for Nedenes finner du et dokument vedr. Aamland i Søndeled. Det kaster ikke lys over den eldste gårdshistorien, men kanskje finner du det likevel interessant. I fall du ikke kjenner til det, legger jeg en lenke til pantebokas register (det skannede dokumentet finner du på s. 236): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Tusen takk, Oddbjørn. Meget nyttig informasjon. Om du er interessert, så er den nevnte Rannei Madsdatter, datter av Mads Audensen, sønnesønns sønn av Auden Omland, og Hans Anundsen (Arnulvsen), er sønn av Mads bror Anund (Arnulv), og da kommer Anund-navnet igjen på banen. Jeg tar med et utdrag av mine notater vedrørende Ranneis far, som gir et bredere bilde av eierskapet på gården før dette salget:'Iflg. et 'rosstjenestemanntall' fra 1644, eide Mads 1,5 hud i Omland sammen med sine søsken. I 1656 er Mads nevnt som oppsitter på Øygarden. I 1661 er Mads 'bestemann' på Omland, og eier 1 hud og 1 gsk., mens søskenene Bjørn og Anund, sammen med moren, eier og besitter 1,5 hud. Også i 1664 og 1666 bruker Mads halve gården, mens den andre halvpart er delt opp i 4 bruk - hvert på 4,5 kalveskinn. I 1668 var Mads trolig død, og hans eierpart på 5 geiteskinn i Omland var overdratt til enken Mari og deres barn. I 1701 er det et antall eiere inne i bildet, og det synes som om Mari har måttet belåne gården, og senere overdratt den til sine kreditorer fra Risør. Eiendommen gikk på auksjon i 1721, og ble kjøpt av Maris dattersønn, Ole Larsen'. (Ole er da sønn til den nevnte Lars Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Helge Berntsen

Hei alle Søndeled-spesialister, Jeg har ikke kommet lenger på denne gåten, og lurer på om noen har noe å bidra med når det gjelder Audens forfedre ?Mvh Helge Berntsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.